Fråga - BIG question!!

Hej!

Ungefär hur stor "pack-säck" bör man ha till kläder? Det finns ju 5 - 10 - 20 - 30 osv..

Vad passar till kläder för en övernattning, 10liter ?

mvh /Hugo
 
Några personliga reflektioner

Om jag packåse vore konstruktör av packåsar till kajaker, så skulle storleken inte vara som de packåsar som finns att köpa. Dom flesta packpåsar har så stor diameter att dom inte går att få in genom packluckan, än mindre trycka långt in i kajakens skott. Kodiak Sac 15 tycker jag har det minst dåliga formatet, men beläggnigen på vävens insida gör det svårt att ”knöa” in kläderna. Kodiak Taper som är koniska har jag inte sett i Sverige, man får nog köpas utomlands om man vill ha en sådan.

Beträffande hur stor säck man behöver är knepet det gamla vanliga, så stor/liten att det man vill få plats med ska rymmas, men inte större.

Per Brune / dålig packare
 
kajakpakning

Hej

Jeg bruger gerne Sealline baja "20 - de er meget rummelige. Jeg har dog ikke en havkajak, men ror tourkajak. Der kan sagtens ligge to "20 poser bag sædet.

De kan også indeholde en sovepose.

Men kodiak passer godt ude i stævnen.

Hvis du ror havkajak, er det jo også muligt at fæstne ovenpå dækket.

God tur

Plykke
 
Det är bättre med så små packpåsar som möjligt. Eller inga alls, under förutsättning att skotten e 100% vattentäta. Dock kan det bli kondens och om det regnar så kan det vara bra med en packpåse då man ska ta sig grejor till tex tältet.

Jag brukar ha vanliga matplastpåsar och en Ortlieb vattentät (ca 15-20 liter) säck när jag ska till tältet.
 
Packpåsar?

Köp inte några onödiga "packpåsar". Vanliga plastpåsar av lite hårdare plast duger alldeles utmärkt.
Om dom nu mot förmodan skulle gå sönder så bör man alltid ha en stor svartsopsäck el. liknande som man har ytterst i ryggsäcken. Då ska det mycket till för att kläderna ska bli blöta.Man kan också "vakumpacketera" kläderna i plastpåsarna genom att pressa ut all luft!
MVH Magnus
 
Annat tips på billig packpåse kajak

Tag ett gammalt regnställ (köp billigt på Myrorna, UFF etc. om du inte har något gammalt uttjänt regnställ liggande i gömmorna), klipp av ärmar och / eller ben, sy igen ena änden och täta sömmen med Liquesole eller Seamseal. Sy fast ett plattband med sticklås i andra änden av ärmen / benet och förslut som på köpta packpåsar.

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.