Förstebestigarens rätt

fling; sa:
...vilken rätt har egentligen förstebestigaren/förstabestigaren?

Som jag ser det så kan inte en förstabestigare ha någon principiell "rätt" över en led som görs. För det första måste vi definiera vad som menas med denna "rätt", och bara detta är ett stort problem. FB äger inte (vanligtvis) marken där leden görs vilket gör att han inte kan hävda någon sorts juridisk äganderätt, men denna juridiska fråga tycker jag är ointressant.

Har FB någon moralisk rätt över en led? Med det menar jag om FB allena har beslutanderätt om hur en leds säkringar SKA vara beskaffade. Det har FB absolut inte, enligt min mening. Ett sådant synsätt är i högsta grad ovälkommet, trots att det idag råder någon slags outtalad konsensus om att så bör det vara, vilket jag menar grundar sig i en konservativ låtsasmoral med machoideal.
 
Visst kan jag ha förståelse för resonemanget att viss rätt tillkommer FB. Jag har ju också menat att detta kanske kan jämföras med att den som är först med nånting har rättigheter, i andra rätssliga sammanhang.

FB har dock naturligtvis inga juridiska rättigheter, utan det skulle förstås handla om nån slags hedersrätt.

Om nån struntar i den rätten händer förstås ingenting annat än att andra möjligen tittar snett på honom.

Dock kan man ju alltid undra hur man ska vet vem som är först. Den rapportering av leder som brukar ske är ju inte hundra procentig, och det är inte alltid rätt att veta var leder ska rapporteras nånstans.
De som hävdar att FB:s rätt är stor, måste ju mena att, eller verka för att, en nationellt korrekt ordning finns för hur och var nyturer rapporteras.
 
Mezzner; sa:
FB har dock naturligtvis inga juridiska rättigheter, utan det skulle förstås handla om nån slags hedersrätt.

Denna "hedersrätt" ser jag som en moralisk rätt, dvs en rätt baserad på moraliska principer som brukas konsekvent. En sådant rätt menar jag är ohållbar eftersom denna princip kan leda till scenarier som jag tror att de flesta av oss skulle ogilla. T.ex. att en led retrobultas av förstabestigaren trots allas uttryckliga missnöje.

Mezzner; sa:
Om nån struntar i den rätten händer förstås ingenting annat än att andra möjligen tittar snett på honom.
...De som hävdar att FB:s rätt är stor, måste ju mena att, eller verka för att, en nationellt korrekt ordning finns för hur och var nyturer rapporteras.

Håller med om att denna fråga borde vara av stor betydelse för de som hävdar att FB:s rätt är stor, men jag tror samtidigt att detta är ett problem som ganska enkelt kan lösas. Det intressanta diskussionen handlar trots allt om vad denna FB-rätt innefattar, eller har vi kommit fram till det redan? :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.