Förstabestigarens rätt - Vad tycker du?

Tack Calle och Mezzner för mycket intressanta läsvärdheter.

Nu är det ju så, som du också sa, att situationerna skiljer sig åt runtom i landet, alltifrån berg som ligger helt öde långt från hus till berg som ligger nästintill hus. Min fråga om berg som stängts rörde främst Stockholmsområdet, även om det verkligen inte framgick, eftersom det är här vi försöker göra något. Hur det ser ut i resten av landet vet jag inte så mycket om även om jag försöker hålla mig underrättad.

När det gäller det första exemplet på klippor som stängts, Järklätt, så har jag svårt att se att markägaren stängde klippan på grund av en till bult. Skälet måste ju varit att deras överenskommelse bröts av någon jävla idiot. Det kunde lika gärna ha varit en klättrare som klättrar på en fågelskyddad klippa i fel tid. Bryts en överenskommelse är det klart att den ena parten blir förbannad och tar till ytterligheter. Det skulle jag också göra.

Jag tror att accesskommittén och de ansvariga för ombultning i klubbarna har mycket gemensamt i sina diskussioner, men samtidigt kanske det är viktigt att skilja på juridiken och den interna etikdiskussionen. När det gäller förstabestigarprincipen så har den inget med juridik att göra. Har vi ingen access till klippan blir det parodiskt att diskutera f.b.principen.

Mitt intresse är den etiska diskussionen och det vore fel av mig att ge mig in i lagtolkningar. Det lämnar jag åt juristerna, vilket vi för övrigt här i Stockholm (där det händer väldigt lite) håller på att försöka finansiera.

Intressant diskussion även om det är lite OT.
Ses kanske på mötet i helgen!
 
Klippa 2. Hakered. Man hade kunnat topprepa men klippan bultades med markägarens ivriga tillåtelse men visade sig vara en fornborg (markägaren kan då inte ge tillåtelse). Bultarna upptäcktes vid biologisk inventering. Åverkan på kulturminnen med maskiner är att anse som grovt brott mot Fornminneslagen kap II, vilket ger 6 månader 4 års fängelse. Förvaltande myndighet skrev en polisanmälan på bultaren. Dock fanns en klättrare insyltad i administrationen som lyckades hindra den från att skickas iväg. Bergsport #132. Numera kör vi klätterstop på klippan för att inte väcka den björn som sover. Värt att nämnas är att killen som var jävligt nära att åka dit ringde mig efter ha läst artikeln och var skitförbannad. Han tyckte det var ”inget mer än skrämselpropaganda”. Jaja.

Det finns flera exempel på svenska fornborgar som förvandlats till borrbultade sportklippor på vilka det klättras för fullt.

Fornminneslagen 21 § säger att det är förbjudet att utan tillstånd "rubba, ta bort, gräva ut, täcka över eller genom bebyggelse, plantering eller på annat sätt ändra eller skada en fast fornlämning". Sraffet är böter eller fängelse i högst sex månader. I praktiken talar vi om böter.

Grovt fornminnesbrott avser en annan situation: om man förvärvar, gömmer, skadar, ändrar eller avyttrar ett fornfynd (jfr FornminnesL 3 § och 4 §). Maxstraffet 4 års fängelse skulle möjligen kunna utmätas den som sprängde regalskeppet Vasa.

Den som avser att uppföra en byggnad, eller anläggning eller genomföra ett annat arbetsföretag bör ta reda på om någon fornlämning kan beröras och i så fall samråda med länsstyrelsen (Fornminneslagen 10 §). Jag vet inte om detta inkluderar borrbultning, men jag har svårt att tro det.

Detta låter mycket riktigt som skrämselpropaganda. Fornborgar är ofta stenrösen eller murrester som ligger nära toppen av berg och som inte påverkas ett dugg av borrbultning, som ju sker på stupsidan av bergen. Det hade faktiskt varit intressant att få se om polisanmälan hade lett till åtal eller ens en polisutredning, eftersom åklagarsidan då antagligen måste bevisa att fornborgen i sig har rubbats, ändrats eller skadats.
 
Grovt fornminnesbrott avser inte bara fornfynd såg jag nu... Men struntsamma, jag fattar ändå inte att borrbultning skulle kunna vara ett sådant brott och dessutom bedömas som grovt?
 
@ dangerzone

Lustigt att vissa uppfattar det som skrämselpropaganda från min sida. Jag rapporterar vad tjänstemännen på förvaltade myndighet (Göteborgs Stadsmuseum) gjorde och hur de såg på saken. JAG är varken arkeolog eller jurist. Don´t shoot the messinger. Min agenda var endast att sprida informationen om vad som hände. Av oklar anledning tolkas det som att jag är på korståg mot bultar.

tror att jag bidragit med vad jag kan nu till Sth BK. Hur användbar informationen är, får ni själva bestämma.
 
@ dangerzone

Lustigt att vissa uppfattar det som skrämselpropaganda från min sida. Jag rapporterar vad tjänstemännen på förvaltade myndighet (Göteborgs Stadsmuseum) gjorde och hur de såg på saken. JAG är varken arkeolog eller jurist. Don´t shoot the messinger. Min agenda var endast att sprida informationen om vad som hände. Av oklar anledning tolkas det som att jag är på korståg mot bultar.

tror att jag bidragit med vad jag kan nu till Sth BK. Hur användbar informationen är, får ni själva bestämma.

Jag tror inte att någon uppfattar situationen som att du är på korståg mot bultar. Men jag tycker att DZ har en poäng. Bara för att en myndighet säger en sak betyder det inte att det finns laglig grund för påståendet. Det känns ibland som om vi är lite för godtrogna och helt enkelt litar på myndigheterna utan att ta reda på hur det ligger till. I accessfrågor spelar känslor och tyckande mindre roll så jag är hur som helst glad för det arbete du lägger ner och för att det kommer lite hard facts på bordet.
 
@ cam

Jag menade inte alls att kritisera dig. Jag ber om ursäkt om du uppfattade det så. Avsikten var (precis som climbrob skriver) att framhålla att bara för att en myndighet hotar med lagparagrafer och polisanmälan behöver myndigheten inte ha rätt. Jag kanske också är fel ute, men det låter minst sagt märkligt att försöka tillämpa fornminneslagen i detta fall. Det framstår som skrämselpropaganda från Göteborgs Stadsmuseums sida.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
fling Förstebestigarens rätt Klättring allmänt 14
Älvnäs Rätt!! Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.