Fördomar och prestige

Anders262; sa:
Jag har själv aldrig läst ovanstående uttalande på utsidan annat än med en som jag uppfattar sarkastisk underton. Motsvarande har jag läst om folk som funderar på att packa allt i sovsäcken, endast äta kall blötlaggd coscos samt vandra nakna över fjället. Även detta tolkade jag som sarkasm, men det kanske oxå var feltolkat?

Jag uppfattar att de seriösa diskussionerna ofta gäller: "Hur mycket komfort/trygghet/pengar är jag beredd att offra för att få en lättare packning". Alltså en gammal frågeställning med väldigt individuellt svar. Bara för att jag tex väljer ett klassikt fjälltält innebär det inte att jag struntar i vikten på packningen. En del här på forumet ser gärma en sågning av tex tarp som en sågning av hela UL-tänket och deras personliga integritet. (Använder ibland själv byggmax-tarp.) Det jag vänder mig emot är alltså strävan att stoppa in alla i ett fack, antingen för eller emot lättpackning.

Om jag minns rätt är standarddefinitionen att lättpack
är under 9 kg bas (och UL under nån lägre gräns).
Isåfall packar jag tungt inför Pyreneerna
(lite drygt 9 kg bas) och kanske lätt
i fjällen (åtminstone om inte kläderna på kroppen
ingår i basen).

Nej, jag är inte så mycket för gränsdragningar
och jag uppfattar självklart inga stridande läger
eller så - åtminstone tillhör jag inte något av dem!

Men jag har märkt att åtskilliga
tagit till sig några av mina mycket moderata
lättpackningstips, dels kanske därför att de är moderata, dels därför att jag har så tydliga
indikationer på behovet iochmed hög ålder
och diverse hälsoproblem. Det är ingen lyx,
det är en nödvändighet.
 
Anders262; sa:
1) Japp, den här tråden baseras istället på Marmottas antagande om vad andra har sagt eller menar (På en hög nivå då alltså.), vilket är nåt helt annat.

2) Själv är jag lite konfunderad över det som för mig ter sig som en önskan att dela upp fjällvandrarna i lättpackare och tungpackare, enligt devisen antingen är du med oss eller emot oss. Världen blir så mycket enklare om man kan se allt i svart och vitt?

3) Vad gäller lättpackande har jag svårt att förstå hur det kan framställas som en ny idé och röra upp så mycket känslor: Har inte vandrare alltid strävat efter en lättare packning? Vad är nytt?


1) Nej, tråden baseras på noggrant redovisade citat.

2) Jag har inte varit i närheten av
att uttrycka en sådan önskan.

3) Människor kan haka upp sin prestige på mycket
konstigt.
Många är fördomsfulla till hela sitt väsen och söker objekt att applicera det på.
 
marmotta skrev:
Det är totalt menignslöst att diskutera andras *antaganden* om vad jag egentligen sagt eller menar.
Välj en högre nivå, tack.
Jag antar att det är det enda du kan säga.

Målet med denna tråd är att hitta så mycket kritik som möjligt om lättpackning och lättpackare för att sedan kunna avfärda dessa kritiker som fjällfaschister.

Samtidigt kommer ni under er väckelserörelse att skapa egna fördomar om de som inte är med i rörelsen och myter om er själva som rättfärdiga lättpackade vandringsriddare, prestigefullt uppvisande era lätta utrustningar.
 
Rungá; sa:
Jag antar att det är det enda du kan säga.

Målet med denna tråd är att hitta så mycket kritik som möjligt om lättpackning och lättpackare för att sedan kunna avfärda dessa kritiker som fjällfaschister.

Samtidigt kommer ni under er väckelserörelse att skapa egna fördomar om de som inte är med i rörelsen och myter om er själva som rättfärdiga lättpackade vandringsriddare, prestigefullt uppvisande era lätta utrustningar.

Ojojoj! Kanske bäst att bevaka den här tråden. Det kan bli spännande :)
 
mellpat; sa:
"Fördomar och prestige". Annan prestige gäller väl svårighetsgrad på etapper. För att ur minnet citera Grundsten. "Det är vanskligt att sätta svårighetsgradering på vandringsleder". Så kallat svåra leder tar ju bara lite längre tid. Fast denna inställning från mig ger ju kanske då prestige *rodnar*


Jag förknippar "svårighet" framförallt
med "fara", men ser ingen
speciell mening med att gradera sådant på en skala
i en guidebok. Man beskriver svårigheterna helt enkelt.

I din profil påpekas att du genomfört en bestigning
i svårighetsgrad V-. Men i klättervärlden är ju svårigheterna klara definierade.
 
Re: Svårt

thureb; sa:
att hitta några bra citat. Det är ofta underförstått att man är en mer avancerad fjällmänniska om man tältar i stället för bor i stugor, vandrar dubbla stugetapper, klättrar i stället för vandrar, telemarkar i stället för skidbestiger med alpin utrustning etc.

*) Men det finns ju prestige även i lätt packning i stället för tung.

**) Min egen fundering är i stället att jag gillar individualister av alla sorter. Både de som har lite eller mycket utrustning kan ha saker och eller strategier att ta efter. Tråkigast är de som har precis samma grejor som de flesta andra.

Thure

*) Gör det verkligen det? Jag har bara märkt att den
*fördomen* finns; t ex har minst två personer på Utsidan uttryckt den fastän den avvisats med de klaraste och enklaste argument. Själv har jag ju 9.4 kg bas till Pyreneerna så jag är inte ens lättpackare.

**) Tråkigast är väl de som slentrianmässigt hånar dem som tänker lite längre än näsna räcker. Allra värst när försäljare av friluftsartiklar gör det för att kunna lura på andra onödigt klumpiga och tunga artiklar.

Jag bryr mig inte om vad andra bär, men jag bryr mig om att man rider på människors osäkerhet och lurar dem till olämpliga val, t ex överdimensionerade ryggsäckar för en veckotur därför att de har ett så "skönt" eller "rejält" bärsystem.
 
Rungá; sa:
Samtidigt kommer ni under er väckelserörelse att skapa egna fördomar om de som inte är med i rörelsen och myter om er själva som rättfärdiga lättpackade vandringsriddare, prestigefullt uppvisande era lätta utrustningar.


Vilket underbart tillskott till min citatflora!
 
marmotta skrev:
Vilket underbart tillskott till min citatflora!
Varsågod. Inte för att jag vill kapa din tråd men ett exempel på en fördom hos lättpackare är att de som bär tyngre packningar är testosteronstinna unga hannar med machoattityd ovilliga att ändra sina tankemönster eller vanor. Något omskrivet av mig ;-)

Beträffande myter finns det en många, några av dessa i denna tråd. Det jag reagera på är den attityd som finns bland lättpackare, det verkar som om lättpackning är det enda friluftsliv som finns och går man med tung packning är man på gränsen till idiotförklarad på en högre nivå.

Jag förstår att du vill minska på packningen med dina knäproblem och jag förstår att du blir kränkt av ironiska och sarkastiska kommentarer. Personligen är jag inte lättkränkt. Om någon ger mig en gåva och jag inte tar emot den? Vems är gåvan då?

Vad jag inte förstår är detta samlande av citat av fjällfascister? Eftersom du lagt mitt citat till din samling får jag fråga dig om du anser att jag är en fjällfaschist?
 
Rungá; sa:
Varsågod. Inte för att jag vill kapa din tråd men ett exempel på en fördom hos lättpackare är att de som bär tyngre packningar är testosteronstinna unga hannar med machoattityd ovilliga att ändra sina tankemönster eller vanor. Något omskrivet av mig ;-)

Något omskrivet ja...

Det är inget som har påstått att ALLA som bär tung packning är testosteronstinna unga hannar med machoattityd ovilliga att ändra sina tankemönster.

Det är i mina ögon inte totalpackningens vikt som är intressant, det är vilka utrustningsalternativ man har valt.

Det är de som bär tyngre än vad de behöver, baserat på fördomar och prestige, som vi hackar på. De som tycker "Varför köpa en enkilos dunsäck när det går lika bra med en 2,5-kilos syntetsäck?". Vi hackar inte på de som säger "Jag skulle gärna köpa en enkilos dunsäck men har tyvärr inte råd" eller de som säger "Min ryggsäck väger 35 kg eftersom jag har med mig klätterutrustning och fotoutrustning".
 
nermander; sa:
Det är de som bär tyngre än vad de behöver, baserat på fördomar och prestige, som vi hackar på. De som tycker "Varför köpa en enkilos dunsäck när det går lika bra med en 2,5-kilos syntetsäck?". Vi hackar inte på de som säger "Jag skulle gärna köpa en enkilos dunsäck men har tyvärr inte råd" eller de som säger "Min ryggsäck väger 35 kg eftersom jag har med mig klätterutrustning och fotoutrustning".

Ok, förr eller senare var jag ju tvungen att ge mig in i den här diskussionen :)

För mig är det uppenbart att det finns två karikatyrer i debatten, utan nån signifikant koppling till verkligheten.

Dels sergeanttypen som med svällande käkmuskler pressar fram att "35 kilo ska en riktig karl tåla", dels packningsanorektikern, som mår fysiskt illa av varje gram.

Vakna upp, go vänner. De här typerna är just karikatyrer! Även om det säkert finns individer som beter sig på det viset så är de särfall och rätt ointressanta som förebilder eller irritationsmoment för oss vanliga vandrare.

Jag vandrar för att njuta. En lättare packning ökar njutningen, det är sant. Men det ligger också en njutning i att helt enkelt använda det jag har och trivs med. Jag VET att min lundhagsryggsäck är onödigt tung, men den hör liksom till.

Jag VET att jag skulle kunna strippa en hel del av mina prylar och få några hekton mindre på ryggen. Samtidigt skulle de bli mindre polyvalenta för att låna malindos benämning.

Jag har en LITE för tung regnjacka på fjället, men i gengäld kan jag använda den i skogen, på klippan och till affären. Onödigt? Ja, på samma sätt som det är onödigt att campa med ett hilleberg mitt i sommaren, hundra meter från bilparkeringen. Jag har det, alltså använder jag det.

Och ja. En del av resonemanget bakom detta påminner om sergeantens. Jag tillåter mig att bära "onödigt" mycket ibland eftersom jag faktiskt orkar.

Nåväl. Bara ett inlägg från en äkta lagompackare.
 
marmotta skrev:
Rungá; sa:
Samtidigt kommer ni under er väckelserörelse att skapa egna fördomar om de som inte är med i rörelsen och myter om er själva som rättfärdiga lättpackade vandringsriddare, prestigefullt uppvisande era lätta utrustningar.


Vilket underbart tillskott till min citatflora!

Här kommer ännu ett föraktfullt citat som du kan använda på din hemsida:
"Att härma åsnans förmåga som lastdjur verkar ligga farligt nära att härma hennes intellekt kunde jag tycka."

Edit: -Fast när jag nu tittar efter (åsnan du vet), så ser jag ju att du redan har med det på din sida. Det är ju till och med du som har författat det!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.