Fördomar och prestige

kristofer_wallmark; sa:
Man undrar om han ens läst boken eller bara tittat på bilderna...

Och dessutom: Många bäckar små...
Börjar man tänka på det sättet att "ähh, jag tål en tandkrämstub..." så fortsätter det med allt annat också. "Ähh, jag tål extra stort liggunderlag, ähh jag tål..." o.s.v. tills man har en packning på 25 kg. Då kanske man kan börja prata om knäsvaghet.

När min gamla Karrimorsäck verkade på upphällningen
givk jag till frluftsbutiken på Kungsgatan (nära
Vasagatan) i Sthlm. Den unge expeditet visade säck efter säck med rimlig volym, ingen under 2.7 kg.

Jag förklarade att jag ville ha en LÄTTARE säck
men han trodde jag ville ha en debatt. Varför ville
jag det och vad gjorde ett halvt kilo mer eller mindre?
Då ville jag minska packningsvikten med kanske 3 kg, men inte märkte jag att han var villig att peka ut
EN detalj att spara den vikten på.

Han fick inget sålt.


Kanske allt skulle bli lättare att förstå för en del
om man räknade procent istf. gram.
Tadpole ->Akto, 23 % besparing
Ajungilak syntet -> ME, 62.5 %
Sho-Sho->Acrux, 37%
Therma uppblåsbar->Ridgerest, gissar 65%
osv.
och har talar vi alltså inte ens UL!
 
Sarvi; sa:
Men hur många normala friluftsmänniskor misshandlar sina prylar på samma sätt som en värnplikt med många fältdygn innebär? För många som gör kanske en fjälltur per år torde det ta åratal att komma upp i samma antal tältnätter som en jägarutbildning.

Det beror nog väldigt på...jag känner mig inte onormal på något sätt, men tillbringar mellan 50 och 70 nätter utomhus varje år och har så gjort under lång tid :). Känner många som är värre än mig (fågelskådare och naturbevakare, fotografer). Sen finns det nog hela skalan ner till en eller två veckor per år.

Kanske ett bidragande skäl till att jag ratar ryggsäckar i silnylon, trots att jag tydligen genom detta hemfaller åt synden att vara "dogmatisk" och tänka i "etablerade banor".

Har alltid packat så lätt det går eftersom detta är vad jag fick lära mig när jag började med friluftsliv och även i lumpen, faktiskt (jag har förstått att andra har sämre erfarenheter från gröntjänsten). Har heller aldrig träffat några "tungpackare", däremot oerfarna friluftsmänniskor som med tiden har lärt sig att packa smartare.

Jag har inte så mycket till övers för "prylfixering" eftersom det går att få en hyfsat lätt packning även med prylar från Ö&B om man prioriterar rätt. Att packa lätt kräver enigt min mening att man fokuserar på att ta med bara det man använder. I nästa steg kan man välja lättare prylar om man fortfarande tycker att man bär för tungt.

Själv gillar jag anderssj.se :), han är intresserad av hemmasnickrande och har en avslappnad attityd till lättpackning. Han predikar inte och verkar inte religiöst övertygad om att hans lösningar alltid är de absolut bästa.

//J
[Ändrat av joru 2007-06-03 kl 13:39]
 
johankse; sa:
kristofer_wallmark; sa:
Man undrar om han ens läst boken eller bara tittat på bilderna...

Och dessutom: Många bäckar små...
Börjar man tänka på det sättet att "ähh, jag tål en tandkrämstub..." så fortsätter det med allt annat också. "Ähh, jag tål extra stort liggunderlag, ähh jag tål..." o.s.v. tills man har en packning på 25 kg. Då kanske man kan börja prata om knäsvaghet.

Även om feltet sitter i det lättaste, tanken!

Hur exakt tänkte du innan du skrev det där?


peter
 
Själv är jag mycket tacksam för lättpackarmaffian som fått mig att tänka i de banorna. När jag gick min första fjälltur för ett tiotal år sedan hade jag en ryggsäck vars vikt jag bågnade under -- och då gällde det en stugtur... Extra par byxor, shorts, vadarsandaler, stickad tröja, you name it...

Nu har jag börjat få knäproblem samt har vandringssällskap som inte klarar av att bära sin halva av det gemensamma. Då blir det av yttersta vikt att jaga kilon och hekton. Så effekten, för min del, blir inte att packningen blir lätt -- snarare uthärdlig. Förra året bar jag ca 19 kilo, min respektive bar ca 7. Totalvikt 26 kilo på 2 pers för en dryg vecka känns ok; varje kilo utöver det hade hamnat på min rygg. Det kan pressas ytterligare...

Det gör också att jag personligen får fundera på lätt kontra bärkomfort. Jag hade funderingar på en GoLite-säck till sommaren, men det kommer bli en lite tyngre lösning med (möjligen) bättre ergonomi: en Aarn Featherlite Freedom (töntigt namn dock...). Recension utlovas :)

Ibland får man göra andra överväganden: jag föredrar mitt GoLite Trig2-tält när jag är ute eftersom jag kommer undan med 1,2 kg. Men om jag ska ut med ett barn tar jag mitt Nallo 3, eftersom det ger bättre ombonad-känsla (mörkrädsla ;)) och det blir svårare med kondensdisciplin på natten om man är 7-8 år.

Vart var detta på väg nu då...? Jo just det: fundamentalism är väl aldrig bra, men lättpackandet har gett mig, och jag tror även andra, en tankeställare när det gäller valet av utrustning. Informerade val, s,å att säga. Så jag gillar det.

Och apropå Gotlands Allehanda så är det uppenbart att än fler kan behöva få en talgdank tänd...
 
ping; sa:
johankse; sa:
kristofer_wallmark; sa:
Man undrar om han ens läst boken eller bara tittat på bilderna...

Och dessutom: Många bäckar små...
Börjar man tänka på det sättet att "ähh, jag tål en tandkrämstub..." så fortsätter det med allt annat också. "Ähh, jag tål extra stort liggunderlag, ähh jag tål..." o.s.v. tills man har en packning på 25 kg. Då kanske man kan börja prata om knäsvaghet.

Även om feltet sitter i det lättaste, tanken!

Hur exakt tänkte du innan du skrev det där?

peter

För det första hur länge utan hugg? Utsidan är ändå Utsidan!

För det andra tänket "bara" ända till ryggsäcken är fylld, gärna 130 l för det är jättemacho....

Sen, skämms lite, skulle det stått "felet sitter i", men jag tror dig om att förstått det oxså.

Men vanans makt, Fjällsäker och salig Linds listor har hjälpt mången att vilja sluta snarast med friluftsliv.

Det behövs ett nytt tänk...

Min namnes inlägg om brukbara tunga, billiga grejor från Ö&B förtjänar att tänkas på.
Viktigast dock det som du inte tar med dig ut, väger inget....

go tur
 
joru; sa:
Själv gillar jag anderssj.se :), han är intresserad av hemmasnickrande och har en avslappnad attityd till lättpackning. Han predikar inte och verkar inte religiöst övertygad om att hans lösningar alltid är de absolut bästa.

//J
[Ändrat av joru 2007-06-03 kl 13:39]


En detalj som fascinerar mig är den pyttelilla
kompassen. Känns intuitivt inte helt lätt att
ta ut kompassriktning med en sådan.
 
Rungá; sa:
marmotta skrev:
.../ Jag har väl hittat några, men är tacksam för tips.
Vad är målet med denna tråd? Att visa att det finnns fördommar mot lättpackare eller att hitta de idioter som tror att lättpackning utesluter god fysik eller vice versa? Är målet att fånga upp den kritik som förekommer mot lättpackningsrörelsen för att rekommendera dessa att lägga lägga sig på en schäslong och prata ut som sin barndoms potträning eller sluta läsa fjäderlätt eller skapa SKITTUNGT.SE om man kommer med kritik? ;-)

Jag vill väl komma åt det som ibland kallas för fjällfascism, den nedlåtande, för att inte säga
fördömande, inställningen till vandrare som tänker
lite mer långsiktigt på sin hälsa och som därför
inte har i fjällen att göra. Alltså tacksamma
citat i samma anda som GA:s recension, och
mindre som urinlägget i klenisartråden -
att citera det senare kunde ju lätt tas som
lyteskomik.

Gärna också lite självmotsägelser av typen jag antydde
i mitt urinlägg. Ett exempel som kom för mig (fast jag inte har
direkta citat) är den fjällklubbsaktive som ett
par gånger hånat lättpackandet (han tror det är ett angrepp på hans marmeladburk!) men ändå gick
till hätskt angrepp en gång
mot de synnerligen intelligenta
nybörjare som ville ha tips på hur man bäst tränar
sig för vandring! Ty vandring är ju INTE
en sportprestation, blablabla.
 
Möbuistransformation

marmotta skrev:

När min gamla Karrimorsäck verkade på upphällningen
givk jag till frluftsbutiken på Kungsgatan (nära
Vasagatan) i Sthlm. Den unge expeditet visade säck efter säck med rimlig volym, ingen under 2.7 kg.

Jag förklarade att jag ville ha en LÄTTARE säck
men han trodde jag ville ha en debatt. Varför ville
jag det och vad gjorde ett halvt kilo mer eller mindre?
Då ville jag minska packningsvikten med kanske 3 kg, men inte märkte jag att han var villig att peka ut
EN detalj att spara den vikten på.

Han fick inget sålt.


Kanske allt skulle bli lättare att förstå för en del
om man räknade procent istf. gram.
Tadpole ->Akto, 23 % besparing
Ajungilak syntet -> ME, 62.5 %
Sho-Sho->Acrux, 37%
Therma uppblåsbar->Ridgerest, gissar 65%
osv.
och har talar vi alltså inte ens UL!

Borde det inte gå att använda sig av Möbuistransformation för att minska volymen?

Det är inte mycket jag kommer ihåg, men jag har för mig att man fick allt till en ändligt lite volym.

Per Brune (f.d teknolog på LiTH)
 
marmotta skrev:
joru; sa:
Själv gillar jag anderssj.se :), han är intresserad av hemmasnickrande och har en avslappnad attityd till lättpackning. Han predikar inte och verkar inte religiöst övertygad om att hans lösningar alltid är de absolut bästa.

//J
[Ändrat av joru 2007-06-03 kl 13:39]


En detalj som fascinerar mig är den pyttelilla
kompassen. Känns intuitivt inte helt lätt att
ta ut kompassriktning med en sådan.

Den pyttelilla kompassen..? Förstår inte riktigt vad du syftar på.

//J
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
.....
Jag tycker personligen att lättpackare ofta har en mer avspänd inställning till utrustning.
.....
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-05-31 kl 22:24]
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA:):)

Raskesven
 
marmotta skrev:
Jag vill väl komma åt det som ibland kallas för fjällfascism, den nedlåtande, för att inte säga
fördömande, inställningen till vandrare som tänker
lite mer långsiktigt på sin hälsa och som därför
inte har i fjällen att göra. Alltså tacksamma
citat i samma anda som GA:s recension, och
mindre som urinlägget i klenisartråden -
att citera det senare kunde ju lätt tas som
lyteskomik./....
Letar man efter fördommar så hitta man dom, utan tvekan. Om vi har lag ST (Skit Tungt) och UL - eller skall vill kalla dom för TUNGPACKARE och LÄTTPACKARE - så kan varje utsaga som lag ST har om sin lösning eller kritik av UL ses som fördom av UL eller en fråga om prestigen. Liksom varje utsaga UL har om sina lösningar och sin kritik av ST kan ses som kritik eller fördom.

Tar jag ditt exempel ovan "Jag vill väl komma åt det som ibland kallas för fjällfascism, den nedlåtande, för att inte säga fördömande, inställningen till vandrare som tänker lite mer långsiktigt på sin hälsa och som därför inte har i fjällen att göra."

Målet att komma åt fjällfascism är väl en god tanke för fascism är en företeelse ingen vill ha och ingen vill påstå att sig vara fascist. Att komma åt nedlåtande eller fördömande inställning mot andra vandrare är också bra. Vi bör inte vara nedlåtande eller fördömande mot andra vandrare som tyskar, danskar, finnar, spanjorer, lättpackare eller tungpackare.

Sedan skriver du "vandrare som tänker lite mer långsiktigt på sin hälsa och som därför inte har i fjällen att göra." Jag antar att du med vandrare i denna mening avser dig själv och andra lättpackare. Alla har rätt att gå i fjällen om inte nakna så i alla fall med den utrustning de anser att de behöver, varken mer eller mindre men samtidigt kan vem som helst anse att A har rätt att gå i fjällen men inte B

När jag läser din mening "vandrare som tänker lite mer långsiktigt på sin hälsa" så ställer mig frågan om det enbart är vandrare med lättpackning som tänker lite mer långsiktigt på sin hälsa eller om det är någon annan kategori eller om det gäller alla vandrare. Men jag antar att du anser att det bara är lättpackare som tänker mer långsiktigt på sin hälsa?

Om min tolkning stämmer då betyder det att du anser att alla vandrare förutom lättpackare inte tänker lite mer långsiktig på sin hälsa. När jag nu kategoriserar dig som lättpackare och din utsaga så anser jag att detta är en fördom som lättpackare har om alla andra vandrare.

Jag hade givetvis kunna föra detta resonemang på ett mer raljerande, ironiskt eller sarkastiskt sätt men då hade jag kunnat klassas som fjällfascist. Eller detta kanske uppfattas av dig som nedlåtande och då är jag en fjällfascist? Det är inte lätt när man skall benämna och etiketera allting.

Jag kategoriserar mig inte som lättpackare även om jag köper det lättaste jag behöver, inte det lättaste som finns, inte heller är jag en machotyp som vill bära tungt. Vad är jag då när jag är varken det ena eller det andra?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.