Fjällrävens Råstu, 75 eller 90L?

Jag funderar på att köpa ryggsäcken Råstu från fjällräven. Först vore det trevligt att höra vad någon som använt den tycker om den. Sen funderar jag även på om jag ska köpa 75 L eller 90 L. Det konstiga är att dessa 15 L bara kostar 100 kronor mer och endast väger 100 gram mer.
 
Hm

ja det är även en fråga jag överväger här inför julen. 90 liter kan ju vara bra att ha även om man vanligvis inte packar för mer än 70 i svenska fjällen. Jag tror 75:an räcker men kan man kanske köpa 90 litersen barar för att ha som säkerhet om man skulle behöva ta mer packning. eftersom den nu bara väger 100 g mer.

hjälp mig!
 
Det jag tror är att 90 kan bli onödigt klumpigt. Om man ändå inte packar mer än ca 70. Men det ända rätta är nog att gå och pröva dem i affär. Ska avge en rapport om vad jag tycker efter testet:)
 
Jag måste bara säga att min råstu 70 är sjukt bra, och väldigt fin... För mig räcker det bra med 70 liter, en större ryggsäck skulle nästan vara större än mig. Men är man lite längre kanske man kan ta en 90.
 
så ja!

var just på naturkompaniet och testade säckarna.

råstu 75 är egentligen större än 75 L nästan 82

det gör att råstu 90 blir över 100 liter stor...lite för stor.

jag kommer välja råstu 75. räcker för mig.
 
Det kan variera väldigt mellan olika "stora" säckar hur bra de går att komprimera. Hade en 90-L Haglöfs som alltid satt som en missanpassad bärkasse på ryggen så fort den inte var proppfull, medan en 120-L Berganssäck som jag kört några somrar går att komprimera riktigt hyfsat trots liten packning.

Jag skulle spontant gått på 90L-säcken, om den är bra att komprimera. Om inte vikten skiljer mer än ett hekto så... Man kan ju låta bli att fylla de sista litrarna om man inte orkar bära.
 
Det enda som kan vara jobbigt med en ej fullt packad ryggsäck är att tyngden hamnar fel. Man vill ju helst ha det tyngst uppe vi nacken ungefär. Om man då inte packar fullt så kanske man får tyngdpunkten vid ryggens överdel. Men som sagt så kan man reglera detta med vissa ryggsäckar, då är det ju inget problem.
 
Gasten; sa:
Det enda som kan vara jobbigt med en ej fullt packad ryggsäck är att tyngden hamnar fel. Man vill ju helst ha det tyngst uppe vi nacken ungefär.

Å andra sidan är ju chansen god att en icke-full rygga inte väger tillräckligt mycket för att ställa till problem om tyngdpunkten inte är optimal.
 
Nordesjö; sa:
Å andra sidan är ju chansen god att en icke-full rygga inte väger tillräckligt mycket för att ställa till problem om tyngdpunkten inte är optimal.

Och med så där många negationer kunde det varit nästan omöjligt att inte fatta vad karln egentligen inte menar om han skrivit precis det han tänkte.

Menar du att en lätt packad rygga kan se ut lite hursomhelst, i klarspråk?
 
Nordesjö; sa:
Gasten; sa:
Det enda som kan vara jobbigt med en ej fullt packad ryggsäck är att tyngden hamnar fel. Man vill ju helst ha det tyngst uppe vi nacken ungefär.

Å andra sidan är ju chansen god att en icke-full rygga inte väger tillräckligt mycket för att ställa till problem om tyngdpunkten inte är optimal.

Jag tror iof att om man packat 75 l så måste man ställa in ryggsäcken och lägga i packningen på bästa sätt. Men visst är det inte nödvändigt att bry sig om det, när packningen är mycket mindre.
 
Gasten; sa:
Det jag tror är att 90 kan bli onödigt klumpigt. Om man ändå inte packar mer än ca 70. Men det ända rätta är nog att gå och pröva dem i affär. Ska avge en rapport om vad jag tycker efter testet:)

Jag var idag och prövade de olika ryggsäckarna. Mycket riktigt så blev 90 för stort, iaf för en vandring i svenska fjällen. Men när jag var och provade så fick jag upp ögonen för en ny mycket bra ryggsäck, Osprey Crescent 70. En väldigt stabil ryggsäck som får de andra ryggsäckarna att verka klena. Den har även ett mycket avancerat och bekvämt avbärningssystem. Där man kan värma midjebältet i ugnen och sedan forma det efter din egen kropp.
Sen skulle jag nog själv säga att den var större än 70 l.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Några mått rörande Fjällrävens ramförlängare Transportera 0
samppa89 Fjällrävens nya säck Abisko frågor Transportera 9
avslut1008 Fel på Fjällrävens Kajka Transportera 15
eyck Intressant variant på Fjällrävens Gyro-idé... Transportera 11
K_Eklund Fjällrävens gyro-ram Transportera 15
Är Fjällrävens Trader 55 något att ha Transportera 0
Willes Jaguar vs. Räven Råstu Transportera 0
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1
krutnisse Råstu på fjället/vandrat? Transportera 2
Hobbe 1 Fjällräven Råstu Transportera 0
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
seasteel Ryggsäcksval - denna eviga fråga - Kajka eller Altra? Transportera 54
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
såg Karrimor Sabre 75 eller 80-130 Transportera 0
FlyerSword Crusader stl 3 eller 4 i Stockholm? Transportera 0
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
ViceHövdingen Kajka 100 eller Crusader? Transportera 27
Ankan79 OXO 70 eller SUMO 75 Transportera 11
jotho Ryggsäck 75 eller 90 liter? Transportera 14
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
vane505 Bora 80 eller Aether 70 (för backpacking & fjällvandring) Transportera 11
aksello Naos 55 eller Naos 70 alternativt Arrakis 65? Transportera 6
anders_b Exos 46 eller 58 Transportera 49
Vintervilan Kajka 75 eller 85? Transportera 2
såg välja mellan berghuse vulkan eller snugpeg bergen 100. Transportera 1
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1
ohlinj Ospray Kestrel 28 vs Talon 33 eller annan ~30L på NK Transportera 13
danisko Dry bags, regnskydd, sopsäckar och liners... inuti eller utanpå? Transportera 13
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
Mattias1981 Droppformad eller toppmatad?? Transportera 0
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.