Fjällräven Classic 2010

2010 planerar jag att starta i Kvikkjokk och vandra Padjelantaleden och sedan Nordkarlottleden (ca 24 mil) och avsluta med FC. Detta utan tält, sovsäck alltså en packning på ca 5 kg.

Av ren nyfikenhet tänker du gå allt i ett svep utan sömn, sova i stugor eller hur övernattar man bekvämast utan tält och sovsäck? Regnklädena på och ett liggunderlag?
 
Av ren nyfikenhet tänker du gå allt i ett svep utan sömn, sova i stugor eller hur övernattar man bekvämast utan tält och sovsäck? Regnklädena på och ett liggunderlag?

Jo men visst lite utmaning ska det väl vara. Det blir stugorna det är mellan 6-22 km mellan stugorna. Dagsturerna blir mellan 35-48 km kan blir längre om allt känns bra.
När jag gick Kungsleden som jag i tältet 2 ggr. Med lite bättre planering kunde det gått utan tält. Gör det kanske 2011.
 
Jo men visst lite utmaning ska det väl vara. Det blir stugorna det är mellan 6-22 km mellan stugorna. Dagsturerna blir mellan 35-48 km kan blir längre om allt känns bra.
När jag gick Kungsleden som jag i tältet 2 ggr. Med lite bättre planering kunde det gått utan tält. Gör det kanske 2011.

35-48 km är samma som mina dagsetapper brukar ligga på när jag är ute och går i fjällen. Ex Ammarnäs-Hemavan. Bär dock med mig full packning (ca 10-11 kg) på de turerna tycker det är mysigt att sova i tält. Mer utmaning att gå med packning ;-)
 
35-48 km är samma som mina dagsetapper brukar ligga på när jag är ute och går i fjällen. Ex Ammarnäs-Hemavan. Bär dock med mig full packning (ca 10-11 kg) på de turerna tycker det är mysigt att sova i tält. Mer utmaning att gå med packning ;-)

Jo, det skulle jag också tycka och gjorde det i ungdomen, Men är man 65 år och får ont i ryggen att bära ryggsäck i flera dagar, då får det bli stugorna och en lätt ryggsäck om man vill i ut och vandra i fjällen. Detta är en anledning att jag vill vandra FC nonstopp, för konditionen i övrigt är det inget fel på.
 
Jo, det skulle jag också tycka och gjorde det i ungdomen, Men är man 65 år och får ont i ryggen att bära ryggsäck i flera dagar, då får det bli stugorna och en lätt ryggsäck om man vill i ut och vandra i fjällen. Detta är en anledning att jag vill vandra FC nonstopp, för konditionen i övrigt är det inget fel på.

*S* Jo åldern och kroppsskavanker kan ju helt klart ha betydelse. Min onda höft och mina knasiga hälsenor skulle nog tycka om mig om jag lättade på säcken :)
 
Härligt att se allt engagemang kring den här tråden!

Jag gick FC ifjol och kan verkligen rekommendera er allihopa att ta en avstickare upp till toppen på Keb. Ett bra sätt att göra turen till något extra.

Vi tog västra leden upp, lämnade packningen i Kaffedalen och gick den sista biten upp utan packning. Sen gick vi Durlings led (orösad) på nervägen så att vi kom ut på Kungsleden cirka 3 km ovanför Checkpoint Singi (fick gå tillbaka den sträckan för att stämpla). En liten omväg men helt klart värt besväret:).

Vi gick i mål på drygt 3 dygn med tre tältnätter och cirka 13-14 kg i ryggan. Med en timmes mindre sömn per natt hade det blivit guld:(. Det var det värt, man får inte glömma bort att njuta av den fantastiska omgivningen.

God lycka med vandringen!
 
Kanske ett offsideinlägg, men....Kan bara inte begripa meningen med detta. Lägga ut minst 2000 kr för att ta sig t/r Kiruna/Abisko, offra en semestervecka och sträva efter gå sträckan snabbast möjligt och missa hela härligheten med områdets alla fina sidodalar. Här måste ett antal proppar gått. Bara en undran.
 
Kanske ett offsideinlägg, men....Kan bara inte begripa meningen med detta. Lägga ut minst 2000 kr för att ta sig t/r Kiruna/Abisko, offra en semestervecka och sträva efter gå sträckan snabbast möjligt och missa hela härligheten med områdets alla fina sidodalar. Här måste ett antal proppar gått. Bara en undran.

Sådana där inlägg är så menlösa, varför inte låta folk få uppleva fjällen på sitt eget sätt?

Tanken med FC är att locka ut de som inte är där i vanliga fall förhoppningsvis återkommer de under andra former. Sen finns de ultralöparna odl som ser det som en utmaning att springa loppet så fort som möjligt. En del väljer att strosa på under 5 dagar och ta avstickare, ljuta lite extra i en dalgång, klättra upp på en topp osv. andra gör som mig, går på i sitt eget tempo som råkar vara relativt raskt. Sen finns det en drös med varianter där emellan. Några går ensamma andra ser det som ett trevligt tillfälle att umgås med kompisar. Många ser en trygghet i arrangemanget, det finns mycket folk på leden om man skulle råka ut för något, hjälp finns vid givna checkpoints, man behöver inte kånka på en massa mat om man inte vill det får man ut med vägen, likaså gas. Sen kan jag väl också nämna stämningen när man kommer till Abisko, blir mött av jubel och applåder medan man strävar upp för sista backen, bara det är nästan värt priset.

Precis som en del väljer att springa Stockholms marataton och betala för det trots att man kan springa samma sträcka gratis och med avstickare till mysiga platser i huvudstaden väljer några denna form för att vistas i Kirunafjällen utan att för den skull ha proppar som gått.

Personligen gillar jag FC, gillar det lilla tävlingsmomentet även om det är mest mot mig själv, jag gillar att träffa folket, festen i Abisko, jämförelserna av vedemödorna och hur olika man kan uppleva samma sträcka. Men jag tar också min rygga och min utrustning och åker till fjälls alldeles ensammen och njuter av fjällen på det sättet som det tillfället ger. Det ena måste inte utesluta det andra.

Dessutom behöver man inte offra en hel semestervecka det räcker med 2-3 dagar ;-)

Du låter som tanterna jag mötte mellan Ammarsnäs och Hemavan, de som bara var tvugna att diktera vilka regler som gäller för fjällturer.
 
Kan nog hålla med Bob Probert lite. När jag åker till fjällen vill jag helst inte se några andra människor under tiden om det går att undvika. Skönt att stressa av och fiska eller jaga och prata strunt. Jag skulle nog kunna tänka mig nåt sånt här för själva grejen att tävla mot sig själv.
 
Vilken tur att alla kan välja själva vad man lägger sin egen tid på :) Någon som börjat med någon speciell för träning?
 
Idrottifiering av friluftslivet

Visst är det så att i ett fritt samhälle så får folk göra som man vill bara man inte bryter mot lagen, inklusive att springa genom fjällvärlden.

Däremot är det en intressant att diskutera, och kanske värt en egen tråd, en företeelse som vi börjar se alltmer utav, nämligen att göra tävlingar av friluftsaktiviteter. Fjällräven Classic gör tävling av fjällvandring. Vikingarännet är exempel på tävling i långfärdsskridskoåkning.

Tävling reducerar "dimensionen i upplevelsen" till det enkelt mätbara som tid och distans.
Såväl fjällen, som sjö- och havsis, ger ju sina utövare så oerhört mycket mer än detta om man bara tar sig tid att uppleva det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fjällvinden Fjällräven Classic - Fjällvandring 31
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
Nybörjare från falun Fjällräven classic 2009 Fjällvandring 68
susma74 fjällräven classic med ettåring??? Fjällvandring 28
BeatriceK Fjällräven Classic klar Fjällvandring 2
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Appropå Fjällräven Classic.. Fjällvandring 11
sarawak Fjällräven Classic Fjällvandring 9
hakpoh Fjällräven classic Fjällvandring 16
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Buzzrock Fjällräven Classic 2006 Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
avslut1008 Fjällräven classic Fjällvandring 1
CE Fjällräven Classic Fjällvandring 15
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
sulan55 fjällräven c Fjällvandring 3
BeatriceK Fjällräven Vlassic i trekkingsandaler? Fjällvandring 10
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
zzeezz Fjällräven Classiq 2005-2007 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.