fjällräven classic med ettåring???

Är det någon som har gått fjällräven classic med en ettåring? Vår kille kommer att vara 15 mån i augusti och vi tar tacksamt emot alla tips vi kan få. Vi är inga vana vandrare själva utan har väl mest gjort dagsturer och en 3-dagarstur kring storulvån. Väderförhållandena- hur utrustar vi den lille? Tips på bra bärstol - har en Haglöfs nu men kan nog inte tänka mig att bära med den i så många mil, måste finnas de som har bättre bärcomfort samt möjlighet till att ta lite packning. Jag ska bära junior (10kg+3kg bärstol) och vid tidigare vandringar har 16-17 kg funkat för mig - maken är något starkare så han får väl ta mer:)
Nätterna - hur fixar de kylan?? Mygg?? Ja, alla tips och råd ni har vore tacksamt!!
/susanne
 
Ryggmärgssvar från en förälder till en annan - har man inte tidigare testat att gå längre sträckor, så inte skulle jag ta med en 15-månaders den första gången! Bara det med att lösa flera dagars blöjhantering på fjället känns som en utmaning i sig... Nej, jag skulle nog hellre satsa på barnvakt de dagarna. Det känns som en bättre lösning för hela familjen.
 
Fjällvandring

Bergans har en väldigt bra bärstol med avlastning för fötterna och tak med genomskinlig skärm och ganska bra pack utrymmen.

Men barnet skall ju inte sitta längre i en sån stol än dom orkar sitta själv på golvet då....
Sen ska dom tas ut och ha vila från sittandet.... så turen kan ju ta ganska lång tid då.

Men jag ser inga problem med att ha med en 15mån på fjället...mygghatt funkar dåligt men ett större myggnät som täcker hela bärstolen funkar bra, man ska ju vara försiktig med myggoljor och så men det funkar om man sätter lite på kläderna och kepsen.

En bra sovsäck för natten och ullkläder närmast kroppen så transporteras svetten bort från barnet samt att det värmer även om det bli fuktigt funkar väldigt bra.

Blöjor och det stöket är faktiskt bara en logistisk fråga... allt går *S* men det blir ju lite mer primitivt då :)

En rulle hundbajspåsar att ha de använda blöjorna i funkar väldigt bra! samt våtservetter i en fryspåse eller liknade så de inte tappar fukten så fort.

Börja testa kortare dagsturer redan från tidigt i Juni.

Alltså inga problem! Jag kanske ska ta mina ungar med mig på samma vandring... men dom är nu 4 och 6år då... men det går inte så fort det heller då dem skall gå själva med egen ryggsäck o grejer... men tar det längre tid eller att man inte hinner hela vägen så gör ju inte det nått...

Lycka till!!

/Krister
 
Hmm, ok krister och ulrika tack för era svar - vi har funderat på barnvakt men tänkte kanske bli kvar norröver på lite semester och det är svårt att vara ifrån guldklimpen för länge.... Hårdträning från tidig sommar är oxå inplanerad.... Nå´n som har koll på väderförhållandena där i augusti??
Sonen är van att få hänga med och är just nu i varje fall ganska nöjd med tillvaron och lätt att ha med så förhoppningsvis håller det i sig.:)
 
Fjällräven Classic 2007 hade jag strålande väder upp till Abisko. En dag gick jag i shorts. På vägen tillbaka till Nikkaluokta hade jag regnskurar och minusgrader i Vistasdalen ( jag gick tillbaka och hämtade bilen i Nikka). vädret kan skifta från strålande sol till lätt snöfall i de trakterna.
 
Hi,Ni
Spännande. Äter gulklimpen samma mat som ni?Hur snabbt är ni att sätta upp tältet?
Är det mobil-täckning där?Har ni sovsäcker man kan koppla ihop?Va' hända om en stucka benet?
Tänkte ni att ta med vatten, koka ni eller filtrera?Har barnet vissa routiner man kan inte upphåller under vandringen?
Vänner gjorde vandringen inom 58 timmar,dvs. 2,5 dagar. Ni kanske behöva 7 dygn(gissa här..)
Har ni marginaler där? Möjligt? Ja. Dicey? Ja, i min uppfattning. Jag skulle inte våga.
Är dock ingen expert.
Andi
 
Vår son hade inte accepterat att sitta flera timmar i bärstol varje dag när han var 15 månader, men barn är olika. En del somnar direkt, andra gillar att sitta och titta.

Fjällräven Classic är ju bra på så vis att det är mycket folk ute som man kan få hjälp av, om utifall. Å andra sidan ska man gå ganska långt, det kan bli stressigt. Vi fjällvandrade med full packning (tält och en vekas mat) plus 6-månaders bäbis med tillbehör. Det var kul, men vi gick inte särskilt långt, kanske 7-10 km/dag. Räka med att den som bär barnet inte bär så mycket mer än barn plus tillbehör. Jag skulle satsa på en kortare tur på egen hand istället för Fjällräven Classic.
 
Men herre gud!

Om ni inte är vana vandrare så hade Fjällräven Classic varit nog så mycket en utmaning för bara er.
Men nu skall ni utsätta ert barn för detta dessutom.

En 15-mån är inte konstruerad för att sitta flera timmar i sträck, i några dagar, skumpandes i en bärstol.
Några timmar en dag med många pauser, absolut! Men inte mer.

Har ni egentligen funderat på vad barn behöver i övrigt för utrustning med sig? Jag förstår att det är därför som ni skriver och önskar svar men tänk efter lite själva!
Skall maken bära all utrustning för 2 vuxna och ett barn??? T.o.m med lättpackning så blir det ganska saftigt.

Det hade varit sin sak om ni varit jättevana vandrare med mycket fjällerfarenhet. Då hade jag resonerat något annorlunda, men inte mycket.

Tyvärr måste jag säga att det känns ogenomtänkt. Men det är ju vad jag tycker.

Fundera en gång till.

//Peter
 
Inte ens när ett par svullna lämlar guppar förbi, eller ligger ett renkadaver en bit uppströms? :)
Visst, oftast är det inga problem, men man kan inte säga att det alltid går att dricka allt vatten.
 
Men hallå!

Barn tål att bäras. Homo Sapiens är från första början en samlar/jägar-art! Dock mår de bättre med mer lågteknologisk utrustning - de sitter rent anatomiskt bättre i en bärsjal än i en stol med dinglande ben. Då får man å andra sidan dåligt med packutrymme. Ni skulle vinna på att bo i stugor om det är möjligt. Våra tre satt ovanpå ramsäckarna vid femton månaders ålder, även om vi var ute ett par dagar. Blir klimpen totalgrinig av att bäras lär ni märka det redan under träningen och då får ni tänka om. Lycka till!
 
Inte ens när ett par svullna lämlar guppar förbi, eller ligger ett renkadaver en bit uppströms? :)
Visst, oftast är det inga problem, men man kan inte säga att det alltid går att dricka allt vatten.

Men hur många undersöker detta varje gång? inte jag iallafall. Och inte kokar jag heller. Det hela hjandlar ju om sannolikheten för att det ska vara dåligt, och i svenska fjällvärlden är den ganska låg.

Sen om en unge på Fjällräven classic. Jag fattar inte varför man ska stressa så? Ta med barnet på en kortare vandring som inte innebär att ni måste skynda er.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fjällvinden Fjällräven Classic - Fjällvandring 31
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
Nybörjare från falun Fjällräven classic 2009 Fjällvandring 68
BeatriceK Fjällräven Classic klar Fjällvandring 2
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Appropå Fjällräven Classic.. Fjällvandring 11
sarawak Fjällräven Classic Fjällvandring 9
hakpoh Fjällräven classic Fjällvandring 16
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Buzzrock Fjällräven Classic 2006 Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
avslut1008 Fjällräven classic Fjällvandring 1
CE Fjällräven Classic Fjällvandring 15
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
sulan55 fjällräven c Fjällvandring 3
BeatriceK Fjällräven Vlassic i trekkingsandaler? Fjällvandring 10
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
zzeezz Fjällräven Classiq 2005-2007 Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.