• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Fjällfest?

Hej!
Någon som varit på Fjällfest på Storulvån? Hur är det? Svårt att få information om det bara är party och fest eller om det är lugnt och aslappnat.
Vad är det för aktiviteter? Är det lätt att träffa folk där eller åker folk i egna små grupper? Är det gruppaktiviteter där?
Tror ni att det kan vara kul att åka dit själv (är 38 år och rätt lättsam och social :)? Har inga direkt friluftsintresserade kompisar så funderar på om jag ska åka dit själv.
Funkar det att ha hund med sig tror ni?
All input vore kul!
/Marie
 
Det kommer folk i grupper och även ensamma och inte är de något röjfest men en och anna super tydligen till men va rätt trevligt iaf..

Jag dricker väldigt sällan och aldrig när jag är ute i naturen.. har oxå få vänner med frilufts intressen så det här är ju ett alternativ men det var inget för mig..

Man träffar på otroligt mkt likasinnad folk när man är ute i naturen och det verkar inte spela når roll var man är.

Var och tälta förra helgen här i västmanland två nätter och traska 1,5mil rakt ut i skogen,tog med hunden för att inte va helt ensam och trodde inte att jag skulle träffa på någon för det är minst 5-6km till närmaste bruksled men då dök det upp två tjejer som höll på med geocashing..

Det blev en lång trevlig pratstund och fika vid elden så man behöver inte altid ge sig..

Träffar på mkt folk när jag är uppe vid stugan i lappland som ligger rätt avlägset men ändå träffar man på rätt mkt friluftsfolk..
 
Jag var där förra året...

...med min dotter...

Vi bodde i tält, käkade i dagrummet, gick på turer och minglade kring ibland tält, utställningar, föredrag och barer. Vi hade med oss käk och smaskens (mumsig korv, låda vin till mig, ost etc.)

Det var trevligt och vi åker dit iår igen. Iår tar hon med sig en polare och jag tar med mig några.
Det är INTE ett fyllekalas. De som uppfattar det så måtte bo i en koja i skogen å käka bark. Det är en ganska blandad kompott på deltagare med fokus på hurtighet. Spännvidden är hyfsad och alltifrån enstaka med för stora byxor i grälla färger och bakvänd keps till en å annan stughitler med ekopatos :eek:)

Jag har funderat på att ta med mig hunden, men då det blir en del spring ut och in så tror jag inte det funkar 100. Jag tycker du skall ringa och fråga om och var hundar får vara... men det ser mörkt ut.

Om du kan åka dit ensam - jajjamensan!
Boende kan du fixa genom att tex. snacka med Helsport och boka in dig i något av deras demotält. Resa gör du med tåg och buss, eller samåker - med oss?

Informerad ?

PS. Min feedback till dem tog fasta på tre punkter; 1) klädhängare, 2) klädhängare och 3) klädhängare. Du anar kanske vilka BERG med doningar som låg över golven.
Jag kommer ta med galgar och tamejfasen om jag inte tar med en ihopfällbar klädställning åxå.
 
Hej!

Jag och ett gäng vänner var där förra året, i år blir vi bara två. Det var väldigt trevligt, om än trist väder. Jag satt i och för sig inomhus hela Fjällfesten då jag hade skavt bort hela hälarna på vår 5-dagarstur som vi kopplade ihop med Fjällfesten... men de jag träffade, med fötterna i högläge var väldigt trevliga, och jag led inte alltför mycket då det var finfina föreläsningar och filmvisningar på kvällarna!

Party är det nog om man vill ha det, men mest tycker jag att det var lugnt och avslappnat och genomtrevligt. Man lär lätt känna folk - du kan alltid spana efter oss, en lång och en kort tjej :)

Vi bodde i tält förra året, och det gör vi i år igen - jag har aldrig förr varit med om ett så lugnt tältområde på en festival... Man har ju tillgång till torkrum, duschar, toalett och bastu så jag tycker att tältning är ett billigt och bra alternativ. Ta bara med tjocka liggunderlag!

Vi hade också Matpass, kostade 1000 kronor men då fick vi Storulvåns goda frukost, lunch och middag alla dagar, vilket helt klart var värt det.

I år ska fötterna vara hela och jag ska utnyttja hela midevitten av turer - för turer finns det gott om, det gäller bara att vara snabb att skriva upp sig på listorna...

Jag tror definitivt att du kommer få det roligt på Fjällfesten!

Kuriosa...känner någon igen sig i Haglöfs beskrivning av förra året?

"Fjällfest 2011 7-11 April: Sol, snö och mängder av aktiviteter.


Kurserna och turerna lockade otroligt många åkare och det var bråttom att anteckna sig för att få plats. På dagarna syntes på varenda fjälltopp i området ett gäng som myste i solen. Många nybörjare tog för första gången på sig topptursutrustning och fick känna på en topp och ingen, garanterat ingen, var missnöjd. Och ännu fler rutinerade fjällrävar var ute och njöt i solen.
På kvällarna fortsatte partyt, det var svårt att hinna med duschen.
Tack alla sköna människor för att ni kom dit och gjorde helgen till ett underbart, oförglömligt fjällkalas!"


Jag kan inte minnas att jag såg folk på varenda fjälltopp, och inte var det väl nån som myste i solen....eller...?! Det var väl mest blötsnö och blåst...

/Louise
 
Tack för all feedback!! Låter ju jättemysigt!
Ska fundera vidare på hur jag ska göra, nu verkar det bli en skidresa till Åre eventuellt så beroende på hur det blir med det får jag se.

Kan boka in sig i tältboende? Vad behöver man för utrustning själv då? Har ingen sovsäck som klarar den temperaturen tex.

Verkar som hunden får stanna hemma i alla fall:). Kanske roligare att känna sig lite fri och inte kul för henne om hon bara får ligga på rummet :).

Fortsätt gärna att komma med info och skriv gärna om ni ska dit så kan jag höra av mig om jag bestämmer mig för att åka så kanske kan man kan sammanstråla. Och samåkning är ju alltid toppen!

Kram på er!
Marie
 
Jag kör på Exped-liggunderlag och "varm" (påstås det...) sovsäck + tunn dunsovsäck.
Föreslår att du kör dubbla sovsäckar (kanske kan låna av någon annars?). Ta med en yllefilt att extraisolera dubbla liggunderlagen med. Mitt tält är tyvärr fullt, men mejla mig annars om du vill sammanstråla eller få kännetecken på oss :)

Jag tycker att smidigaste sättet att åka upp är med tåg (om några dagar släpps de billiga 90-dagar-före-biljetterna), då kan man jobba hela onsdagen, ta tåget på kvällen och vara framme på morgonen! Lätt värt det. Kan även tillägga (som hets mot bilåkning) att förra året blev många bilar insnöade och fick sätta lapp i rutan om att de skulle hämtas i juni....

//Louise
 
Hejsan,
Jag tänker åka på årets fjällfest. Åker upp själv och kommer bo i mitt tält. Tält är ett tremannatält med förlängd absida så det finns 1-2 platser ledigt om någon vill dela. Jag åker tåg upp och hem från Örebro.

Har aldrig varit på fjällfesten innan men förhoppningsvis blir det riktigt skoj!

//Cristoffer
 
Jag nar varit på fjällfesten varje år sedan starten och skall dit igen eftersom det är ett mycket bra arrangemang. Du behöver inte alls oroa dig för sällskapet, alla är trevliga och humöret på topp. Själv toppturar jag mest men det finns även andra aktiviteter som du kanske sett på programmet. Varje kväll sätter de upp listor på morgondagens turer och först till kvarn på att skriva upp sig gäller, det är alltså en blandning av ensamåkare, par och kompisgäng som hamnar på en och samma tur. Antalet per grupp varierar mellan ca 8 -16 beroende på typ av tur. Det finns massor att välja på och missar du en tur så finns det säkert plats på en annan. Efter utomhusaktiviteterna är det bastu, afterski, middag,och föredrag som finns att roa sig med. Det går även att boka boende inne på stationen om tält känns bökigt.
 
Jag och min bror kommer upp iår för första gången. Har hört från flera håll att det ska vara jättetrevligt folk däruppe och massa turer att pröva på.
Blir vädret bra så kommer det nog bli en oförglömlig upplevelse trots att det bara är runt knuten för en annan ;-)
Och för att svara på din fråga Danne så pågår Fjällfest 19/4-22/4.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nennaa Fjällfest storulvån Träffar 8
hfw Fjällfest 2010 - samåkning Träffar 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...