Finslipa packlista

dave1; sa:
En fördel med att packa allt i sopsäck inuti ryggsäcken är även att allt blir nästan helt vattenskyddat. Den tål med andra ord ett ordentligt plurr.

Avdelning "Har man sagt A..": hur försluter man sopsäcken så att den blir sådär tät?
 
dave1; sa:
Jag skulle nog själv även lämnat regnbyxor.
Regnjacka skulle jag mycket väl kunna tänka mig att lämna hemma, men inte regnbyxor. Utan regnbyxor rinner vattnet förr eller senare (så fort byxbenen blivit genomblöta) längs benen rakt ner i kängorna/skorna/stövlarna som alltså blir dyngsura inifrån. Oavsett skodon tycker jag inte det är någon höjdare.
 
Faktiskt inte...

En svart plastsäck av ordninär kvalitet väger ca 80g, latrinsäckar och dyl väger säkeligen mer.

Ett ryggsäcksregnskydd väger ca 130g.

Förresten, en fråga till "plastsäcksmaffian", har ni era liggunderlag inuti plastsäcken också eller torkar ni av fukten när det skall användas?

Uffe



/M [/QUOTE]

Men två sopsäckar väger hälften av ett regnskydd :)

Å andra sidan undrar jag vad en blöt ryggsäck väger i förhållande till ett regnskydd (läs viktökningen). [/QUOTE]
 

avslutad210712

Gäst
Schneeberger; sa:
Faktiskt inte...

En svart plastsäck av ordninär kvalitet väger ca 80g, latrinsäckar och dyl väger säkeligen mer.

Ett ryggsäcksregnskydd väger ca 130g.

Förresten, en fråga till "plastsäcksmaffian", har ni era liggunderlag inuti plastsäcken också eller torkar ni av fukten när det skall användas?

Uffe



/M

Men två sopsäckar väger hälften av ett regnskydd :)

Å andra sidan undrar jag vad en blöt ryggsäck väger i förhållande till ett regnskydd (läs viktökningen). [/QUOTE] [/QUOTE]

En del av oss köper så stor ryggsäck så allt inklusive liggunderlag får plats inuti och då får det även plats i sopsäcken :)

Fast efter konsultation av mitt eminenta excel-ark inser jag att två sopsäckar väger 128 gram och ett regnskydd 145 gram så viktbesparningen är inte så stor. Om man nu inte lämnar ena sopsäcken hemma för då sparar man 80 gram. Så lösningen kommer nog att bli att jag tar fram saxen och klipper ner mina två 125 liters sopsäckar till något mindre sopsäckar där ena rymmer tältet och den andra sovsäck, kläder och liggunderlag.

Tillhör dock de som släpar med regnskydd eftersom jag gissar att en blöt ryggsäck vid regn ökar nästan lika mycket i vikt som regnskyddet väger. Eftersom det inte regnar alla dagar (förhoppningsvis) så inser alla att jag netto bär mer med regnskydd än en tillfälligt blöt ryggsäck. Fast det är rätt skönt att kunna riva av regnskyddet och lyfta in en torr ryggsäck i tältet.

Vore skoj att veta om någon testat att duscha sin ryggsäck och kollat hur pass mycket den ökar i vikt.
 
millimeter; sa:
dave1; sa:
En fördel med att packa allt i sopsäck inuti ryggsäcken är även att allt blir nästan helt vattenskyddat. Den tål med andra ord ett ordentligt plurr.

Avdelning "Har man sagt A..": hur försluter man sopsäcken så att den blir sådär tät?

Man snurrar bara ihop den. Den är ju inte tät som en vattentät packpåse men skyddar innandömet betydligt bättre än en ryggsäck med endast ett regnskydd. Drar man ihop den lite bättre så går det t om att simma med ryggsäcken och ha den som flythjälp. Om man ser till att ha öppningen någorlunda över vattenytan.. :)

När det gäller viktökning av ryggan på grund av regn så tror jag det är ganska marginellt. Min säck är relativt vattenavstötande och även en med regnskydd är ju svår att hålla helt torr.

Men var och en får väl testa och se vad som passar bäst. Jag vet för min egen del iaf. :)
[Ändrat av dave1 2006-07-11 kl 21:41]
 
Och vad gör ni med eventuella sidofickor? Sopsäckslösningen medger ju inga fuktkänsliga prylar annat än i huvudsäcken. Att ha förstärkningsplagg lättåtkomliga i en sidoficka är därmed med andra ord uteslutet.
 
JonathanW; sa:
dave1; sa:
Jag skulle nog själv även lämnat regnbyxor.
Regnjacka skulle jag mycket väl kunna tänka mig att lämna hemma, men inte regnbyxor. Utan regnbyxor rinner vattnet förr eller senare (så fort byxbenen blivit genomblöta) längs benen rakt ner i kängorna/skorna/stövlarna som alltså blir dyngsura inifrån. Oavsett skodon tycker jag inte det är någon höjdare.

Nja.. att lämna regn/skaljackan istället för regnbyxor tycker jag är en dålig idé. Att bli blöt och nedkyld på överkroppen är i alla lägen betydligt värre än några blöta fötter och själv använder jag bara ett par snabbtorkande, lite elastiska byxor i schoeller sommartid vilket jag tycker fungerar alldeles utmärkt. En regntät jacka skulle jag dock inte lämna hemma.
 

avslutad210712

Gäst
tjonsson; sa:
Och vad gör ni med eventuella sidofickor? Sopsäckslösningen medger ju inga fuktkänsliga prylar annat än i huvudsäcken. Att ha förstärkningsplagg lättåtkomliga i en sidoficka är därmed med andra ord uteslutet.

Tja man köper en ryggsäck utan sidofickor såklart :)
 
tjonsson; sa:
Och vad gör ni med eventuella sidofickor? Sopsäckslösningen medger ju inga fuktkänsliga prylar annat än i huvudsäcken. Att ha förstärkningsplagg lättåtkomliga i en sidoficka är därmed med andra ord uteslutet.

Använder inte mina sidofickor. Det är marginell skillnad att knäppa upp topplocket och dra fram förstärkningsplagget mot att ha det i en sidoficka.

Men som sagt så finns det inget rätt eller fel. Jag tycker bara att det är betydligt bättre att packa allt i en sopsäck i ryggan. Då är grejerna alltid skyddade.

F.ö. packar jag allt i ryggan, även liggunderlaget.
[Ändrat av dave1 2006-07-11 kl 21:59]
 
I morgon ska jag ta som uppgift att väga en sopsäck på en krönt våg. Återkommer med nogranna viktuppgifter. :)
 
dave1; sa:
JonathanW; sa:
dave1; sa:
Jag skulle nog själv även lämnat regnbyxor.
Regnjacka skulle jag mycket väl kunna tänka mig att lämna hemma, men inte regnbyxor. Utan regnbyxor rinner vattnet förr eller senare (så fort byxbenen blivit genomblöta) längs benen rakt ner i kängorna/skorna/stövlarna som alltså blir dyngsura inifrån. Oavsett skodon tycker jag inte det är någon höjdare.

Nja.. att lämna regn/skaljackan istället för regnbyxor tycker jag är en dålig idé. Att bli blöt och nedkyld på överkroppen är i alla lägen betydligt värre än några blöta fötter och själv använder jag bara ett par snabbtorkande, lite elastiska byxor i schoeller sommartid vilket jag tycker fungerar alldeles utmärkt. En regntät jacka skulle jag dock inte lämna hemma.
Så länge jag är i rörelse håller jag mig varm och relativt torr (lika torr som i min gtx-jacka, med undantag för att min driclime inte har huva) i min marmot driclime-jacka. Regnjackan är egentligen bara bättre när jag stannar, men stanna i kraftig nederbörd gör man vanligtvis bara för att gå in i en stuga alternativt sätta upp ett tält. Under såna omständigheter kan jag mycket väl tänka mig att skippa regnjackan. Man behöver alltså varken bli blöt eller nedkyld bara för att man inte har regnjacka.

Sen spelar det ju just ingen roll för strumpor, sulor och skodon hur snabbtorkande ens byxor är. Jag använder själv ett par snabbtorkande syntetbrallor att gå i, men det gjorde mig inte lyckligare när kängorna fylldes med regnvatten.

Visst är alla olika, men prova att gå utan regnbyxor i rejält regn och berätta sedan om du verkligen inte tyckte det var irriterande med vattnet som rann ner i kängorna.

Ett par tunna regnbyxor väger inte många hektogram, och får därför alltid följa med i min sommarfjällpackning. Nu är jag ju heller inte besatt av att kapa vikt, så jag har alltid med mig en lätt regnjacka också. Vid t.ex. fiske eller andra stationära aktiviteter är det väldigt bra med en regnjacka.
[Ändrat av JonathanW 2006-07-11 kl 22:14]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.