Finslipa packlista

-PaTRiC-; sa:
Mjölner har dessutom en hyfsat försvarbar vikt jämfört med många andra.

Javisst, och dessutom är den jätteskön att bära! Hade inga som helst problem, fick aldrig ont nånstans utom i knän och fotleder, men det är ju inte ryggans fel... Den följer med fint i alla rörelser. Rullöppningarna är fantastiskt smidiga och bra också. Jag är helnöjd! Största nackdelen med Mjölnern är väl priset.
 
Jupp, har man 80 liter får man ner en helt vanlig packning med tremanstält, Trangiakök och käk för en vecka i ryggan, utan att behöva spänna liggunderlaget på utsidan.
(Sen kan det ju finnas praktiska fördelar med att ha liggunderlaget på utsidan också, särskilt om det är skumplast)

Är man två-tre som delar tält och kök, och dessutom använder liggunderlag som inte tar plats (små Thermarest eller luftmadrass) kan man ha mindre rygga.
 
Nordesjö; sa:
(Sen kan det ju finnas praktiska fördelar med att ha liggunderlaget på utsidan också, särskilt om det är skumplast)

Jag tog till mig ett smart tips som stod i bruksanvisningen till Mjölnern: Om man packar allt mjukt i bottendelen så kan man sitta på ryggsäcken där när man pausar. Funkade hur bra som helst!
 
Nordesjö; sa:
De är lite bökigare att försluta, och jag tror inte att min sovsäck riktigt går ner i en fryspåse.
Pajar inte en fryspåse när man våldskomprimerar sin sovsäck?
Förslutning är en baggis, bara att sätta dit en påsförslutare (plastklädd järntråd) och skruva. Blir vådligt tätt, och vill man ha dubbel säkerhet så vrider man plastpåsen några varv, viker bakåt och drar förslutaren runt hela kalaset.

Och ja, du spräcker nog fryspåsen om du komprimerar i den. Om du däremot komprimerar i en vanlig sovsäckspåse (ca 50g) och drar en fryspåse utanpå, så är du säker. Om inte en 6-liters fryspåse klarar biffen, så tar du en soppåse (ca 20 liter).

Men du känner väl till talesättet att "om din sovsäck tar mer plats än en kokosnöt, så lämna sovsäcken hemma" (gammalt djungelordspråk)?
 
Strykarräven; sa:
Och ja, du spräcker nog fryspåsen om du komprimerar i den. Om du däremot komprimerar i en vanlig sovsäckspåse (ca 50g) och drar en fryspåse utanpå, så är du säker. Om inte en 6-liters fryspåse klarar biffen, så tar du en soppåse (ca 20 liter).

Men... min helt vattentäta och helt slitstarka packpåse, som klarar kompressionen galant väger ju ungefär 50 gram (gissningsvis, det är en Tatonka storlek Small), och rymmer även mina reservkläder. Jag ser inte riktigt vinsten med att gå över till plastpåse...
I jämförelse med plastpåse+sovsäckspåse har jag ju rena Hillebergmarginalerna till samma vikt, och bra mycket mindre bängel!

Jag kan mycket väl tänka mig att förvara vissa grejer i plastpåse inuti säcken. Men inte min dunsäck.

Strykarräven; sa:
Men du känner väl till talesättet att "om din sovsäck tar mer plats än en kokosnöt, så lämna sovsäcken hemma" (gammalt djungelordspråk)?

Hehe...
Min sovsäck tar nog ungefär samma plats som en kokosnöt, komprimerad (säcken, inte kokosnöten).

Man skulle kunna vända på det: tar din sovsäck mindre plats än din värmetröja ska du nog lämna en av dem hemma.
 
Nordesjö; sa:
Men... min helt vattentäta och helt slitstarka packpåse, som klarar kompressionen galant väger ju ungefär 50 gram (gissningsvis, det är en Tatonka storlek Small), och rymmer även mina reservkläder. Jag ser inte riktigt vinsten med att gå över till plastpåse...

...Man skulle kunna vända på det: tar din sovsäck mindre plats än din värmetröja ska du nog lämna en av dem hemma.
OK, det är väl bara att bocka och buga då. Jag var tvungen att gå och väga, och det visade sig att packpåsen väger 20g, plastpåsen ytterligare 8. Således har du fog för ditt packsätt. Fast, jag undrar om du kan slå kostnaden för min lösning? :) Annars är förstås dessa en variant. Fast ballast är förstås att sy själv i silnylon, vilket jag ämnar göra.

Så, för den som ska ut för första eller andra gången, så kommer jag fortfarande att rek:a plastpåsarna. För den som snart har 3700 inlägg på utsidan.se, måste silnylonpåsarna vara the shit!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.