finns min cykel???????????

Hej. Jag är på jakt efter en juste cykel. Jag brukar hinna med en längre resa (ca 80 mil) per sommar, och cyklar annars nästan dagligen till och från jobbet (1,7 mil enkel väg). Jag har nu en DBS som är ett skämt. Asdålig. Bräcklig, långsam, m.m.
Jag letar efter en cykel som får kosta tio-femton tusen och som är både slitstark, hyfsat snabb och hyfsat lätt. Det är alltså bra om det både går att packa den tungt och om det går att ta genvägen över skogen med den. Har någon ett tips? Tacksam för svar. Ha det bra.
Erik.
 
För sämre vägar eller vinterväglag rekommenderar jag en däcksprofil på 40 mm, för resacykling minst 32 mm och för pendlarcykling minst 28 mm.

En vanlig "city-bike" duger utmärkt att lasta för resa, har ännu grövre däck än 40 mm, men är långt från den lättaste cykeln.

Låter som att du är ute efter något touring-aktigt. Har du sökt här i forumet efter tidigare touring-cyklingsfunderingar?
[Ändrat av kaw 2004-03-02 kl 16:08]
 
Jag har en Skeppshult STC för de ändåmål du beskriver. Tycker den fungerar utmärkt och kostar "bara" ca 7000. Dock bör inte genvägen genom skogen vara för stenig.

/Jimmy
 
Hrm, det var jag som rekommenderade Erik att ställa sin fråga här på Utsidan. Finns det inga fler som kan ge råd om modeller att titta på, respektive inte titta på?

Jag hoppas att du få fler tips Erik.
Hejsålänge,
Patric
 
olle11; sa:
Menyn till vänster - Sök i forum - sökord: "touringcykel".

Tips om specifik cykelmodell kan väl vara praktiskt att få men jag tycker att valet av cykelhandlare är viktigare än vilket märke det är på cykeln.
 
Mitt ryggradssvar var Kona Dr Dew eller cannondale Bad Boy, fast sedan slog det mig att du säkerligen vill ha fästen för packväskor och skärmar. Vet inte om dom har det.

Scott har några intressanta hybrid cyklar med som kan vara värt att titta på. Ta dig till en större cykelhandlare (bred kunskap, brett sortiment) och prata med dom. Besök gärna fler handlare.

Då får du känsla för vad som finns och vad du egentligen vill ha. Efter det kan du börja koncentrera dig på vilken hoj du vill ha.

/Mattias
 
Cannondale

Hejsan, Jag har just köpt ett Cannondale F600 som är samma ram som Bad Boy men med annorlunda hjul, däck etc. Är jättenöjd men cykeln. Det går att låsa/olåsa framdampning när man cykla som är jätte bra om man ska cykla grusvägar, skogsvägar osv. Jag tror de går för ca 12500SEK här i Sverige. Vet inte om användning av packbehållarer - ska prova själv på helgen!
 
Cannondale T800

Cannondale T800 är gjord för att motsvara dina krav. Starka fälgar och 36 ekrar, stabil geometri med plats för packväskor, heltäckande skärmar. Jag använder min på samma sätt som du beskriver.
 
Nishiki hybrid

Jag har själv kollat efter något liknande och fastnat för Nishikis hybrider. Provcyklade pro sl häromdan och den är riktigt bra och lätt (väger bara 11 kilo), men frågan är om den håller för att lasta. Finns ochså en Ultra pro som bara väger 10 kg och har bättre komponenter men definitivt inte går att lasta. Killen i affären föreslog en som heter 501. Den är visserligen tyngre men har också bättre komponenter än pro sl. Deorenav och LX växel.
Bör tilläggas att dessa cyklar är i en annan prisklass än vad du efterfrågade. 5-9 tusen kostar det. Men då kan du ju uppgradera som du vill för resten!
 
Hej. Letar själv efter cyklar efter precis samma kreterier. Jag har kommit fram till följande: stålram är att föredra, längre livslängd. tål vibrationer, lätt att laga. Detta begränsar urvalet rejält. Vill du ha en mountainbike föreslår jag Marin http://www.marinbikes.com . Annars skulle jag föreslå Dawe super Galaxy http://www.dawes-cycles.co.uk/ en engelsk långfärdscykel som fått hur mycket lovord som helst. Den kostar ca 11000:-. Övriga alternativ skulle vara Skeppshult som gör en del trevliga modeller. Gustav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
PontusLundh Vart finns alla återförsäljare? Långcykling 8
Kal-P-Dal Finns kunskap om gammaldags fotbroms? Långcykling 3
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
Erik_B Navväxel OCH skivbroms? finns det? Långcykling 12
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
argento Finns cykelväskhållare för fjädrad framgaffel? Långcykling 6
Mezzner Finns det olika diametrar på 27-tumsdäck?? Långcykling 13
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
Brune Elektrisk ringklocka, finns det ? Långcykling 14
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
ulfbn Finns det franskgängade SPD-pedaler? Långcykling 3
igs Finns det cykelvägar längs Rhen ? Långcykling 3
ThomasRaden Här finns en liten resguide till Nordsjörutten Långcykling 0
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
monnes Är Tjeckerna värda min tid? Långcykling 13
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
skiman Min "Bike friday" är på väg Långcykling 7
finnen_gbg Min "nya" cykel Långcykling 0
kennethm Min sommartur Göteborg-Uppsala online Långcykling 3
bo.reichenberg_boreko.se Vill du överta min plats i Vättern Runt? Långcykling 21
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.