Fattigmanslösning för Trangiabrännare

IntMurr;530756 sa:
...... Det är väl inte samma standard världen över? Kommer man ens kunna hitta gasflaskor med rätt fattning på här i Sverige?

En annan sak jag blev lite fundersam över var att några av de billigare gasolköken på eBay var av (enligt beskrivningen) aluminium. Vi fick inpräntat i våra skallar under högstadietiden att om man hettar upp aluminium utan kylning så säckar det ihop. Kastruller fungerar ju tack vare att man har vatten i dem (har jag i alla fall alltid antagit), men hur går det med ett viktbelastat campingkök?

Har för mig att det är standard. Kan dock inte säga att jag är 100.

Aluminium skulle nog inte vara så värmetåligt, men det är någon legering det handlar om så det kan funka.

Annars så finns det ett kök i stål och copper här för 90kr:
http://cgi.ebay.com/Mini-Camping-stove-Gas-Powered-Portable-Picnic-stove-/310241545575?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item483bd64d67#ht_6229wt_1136

Eller ett par kök av "Magnesium Alloy & Heat resistant Stainless Steel" här för nån tjugolapp mer:

http://cgi.ebay.com/Gelert-Intensity-Mini-Folding-Gas-Stove-Camping-Cooking-/320445100524?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4a9c0431ec#ht_2503wt_906

http://cgi.ebay.com/High-Power-Mini-Folding-Gas-Stove-Camping-Cooking-/140315498935?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20ab7499b7#ht_1988wt_972

På de här köken så verkar alla värmeutsatta bärande delar vara i stål, tror det är även fallet med 'aluminiumköken', men beskrivningarna verkar variera lite på den där billiga modellen. Kan inte tro att kinesiska köken skulle vara så dåliga att de smälter.

Mobiler, minnen och annan högteknologisk elektronik skulle jag dock inte köpa på ebay, den är tillverkad av FAIL. :)
 
Nu på morgonen beställde jag ett gaskök från eBay. Tänkte att 70 kronor är inte så mycket, får stå över fredagsnöje en vecka bara. Vi får se hur det fungerar. När det gäller elektroniska prylar och eBay håller jag med föregående talare :p

Ska i vilket fall leta efter lämplig metall att göra ett Clikstand av. Det värsta är att all metall som man köper i plåtar är så förbannat dyrt. Finns det inget enklare sätt att göra det på? Jag satt och funderade på att ta till konservburkar (igen) men jag har en misstanke att de är för svåra att få släta. Vad finns det annars som man kan ta?

Har funderat på att köpa någon decimeter stålnät (inte hönsnät, utan den med kvadratiska rutor som är gjord av svetsad grövre ståltråd), dels för att de är lätta att forma i ändarna, dels för att det är fantastiskt lätt att fästa en ståltrådshållare för brännaren i dem. Bara att vika lägga in mellan rutorna. Som vindskydd kanske man kan använda en bit alufolie?

Kanske bör tillägga att jag inte är ute efter extremt UL :) Bara efter något som är betydligt lättare och tar mindre plats än hela Trangian. Ryggsäcken jag ska ha är inte överdrivet stor (farsans gamla ryggsäck på stålmes).
 
Kolla in: http://zenstoves.net/Stoves.htm där finner du en hel del kul lösningar på hemgjorda grejer, kanske hittar du vad du söker under "accessories" .

Wow! Cool sida. Blev sugen att testa bygga ett Pressurized Jet Alcohol kök. Någon som har bra tips på lämpliga metallburkar att utgå från. Ölburkar är ju lätta men känns inte helt hållbara. Tänker mig typ en tom dax vax-burk men vill gärna ha lite olika vinkel på munstyckena som man kan få med ölburken.
 
Till priset av en varmkorv

Om du var riktigt desperat så finns ju detta fattiglapps-kök att ta till ;)
(Nåja! Men det har varit med flera turer även om det inte är riktigt "combat proven" ännu)

3 varmförzinkade spikbeslag (formfilade för bättre passform)
2 bitar najtråd
that's it!

På plus- respektive minussidan?
+ Liten
+ Hyfsat enkel att montera och förvara

- Aluminium hade vart lättare
- Stabil som ett korthus
- Separat vindskydd/krage behövs
- Dålig elevation över underlaget


245hudk.jpg

Här med lilla kitteln från ett Trangia 27 HA
 
Clas Ohlson har ett spritkök för 160kr. Det ser ut att kunna funka och lättare än Trangiat är det. Jag funderar på att köpa det och till min trangiagasbrännare. Borde bara vara att borra hål för slangen, eventuellt utvidga hålet lite.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.