Färger på kläder

Ni som klättrar, är det olika klassningar på repen och säkringar? Tänker på att där är ju väldigt mycket färg på dessa. Står färgen för en viss säkerhet , helt enkelt?

Nej inte generellt. I den mån färgerna på klätterprylar har någon funktion så är det antingen säkringar som är färgkodade efter storlek (dock ej efter någon gemensam standard. Olika tillverkare har helt olika varianter) eller för att se skillnad på dina och polarnas prylar.

Just i klättersammanhang kan jag ju annars utan att fundera på saken knyta en prussik av ett lila repsnöre runt ett orange rep ur en chockrosa säck, iförd en knallröd tröja. Enligt någon outforskad princip minskar nämligen risken för allvarliga olyckor om du har o-matchande färger. Samma fenomen litar många skridskoåkare på, då de genom lustiga färgkombinationer på plurrkläderna slipper drutta i en andra gång på samma tur.
 
Just i klättersammanhang kan jag ju annars utan att fundera på saken knyta en prussik av ett lila repsnöre runt ett orange rep ur en chockrosa säck, iförd en knallröd tröja. Enligt någon outforskad princip minskar nämligen risken för allvarliga olyckor om du har o-matchande färger. Samma fenomen litar många skridskoåkare på, då de genom lustiga färgkombinationer på plurrkläderna slipper drutta i en andra gång på samma tur.


Vad menar du egentligen, Gustav? Snälla berätta mer! =)

Har aldrig hört talas om det här..
 
Vadå "jordfärger"? Finns det nån mer rätt färg för uteliv än FMV-326H ? (Olivgrön matt alltså)





*ja jag vet, jag ÄR miljöskadad och indoktrinerad,,,,,,,,,,*

Ska man utnämna en färg till rätt för uteliv så är det orange. Syns bra även på långt håll och i mörkret. Passar både killar och tjejer. Man ser när kläderna är smutsiga, utan att det blir fult som med vita kläder.
 
Jag tycker inte alls det är svårt att hitta färgglada bra kläder för killar/män.

Och jag tycker inte att enskilda märken gör särskilt stor skillnad i färgvalen i herr och damkollektionerna.

Så jag håller helt enkelt inte med om frågeställningen. ;)
 
Lite OT.

Trots att det är bra att ha något färggrant på sig av så att man syns bra så väljer jag alltid diskreta färger, helst någon oliv, eller skogsgrön nyans. Det kan delvis bero att jag sysslar mycket med militära simulationer där man inte ska synas men för mig känns det också som om man är mer en del av naturen när man har just naturfärger på sig.
Det kan låta lustigt, men det är nåt speciellt med natur och diskreta färger, trots att det är smartare att ha på sig färger som syns.

Om man går på känsla....
 
Om nästan alla ens pinaler har M-nummer känns det malplacerat att bryta färgskalan så tom. nya kajaken fick bli mossgrön, som var det närmsta olivgrön det gick att komma.
a040.gif
 
Jag köpte för sådär 25-30 år sedan ett par vita Fjällräven grönlandsjeans, visserligen på 50 % rea men ändå. Det tog mig en dag att inse varför dom var på rea.

Ingen normal människa jag känner vill tvätta byxorna varje dag, så dom byxorna fick under många år en hedersplats i skridskoombytespackningen.

Per

En vit rävenjacka lärde mig samma sak! Även där var rean boven.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nnn.sthlm Praktiska byxor i glada färger? Kläder 13
forslund Collonil i olika färger? Kläder 0
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.