Färga Skalplagg?

Hallå i sommarvädret!

Jag har en stilla undran, jag har säkert 2 eller 3 gammla skaljackor i olika former av funktionstyg..
Dessa är ljusa i färgen vilket är väldigt opraktiskt om man ska använda jackorna till annat än att gå på stan med dem.
Nu till frågan: Går det att färga syntet mtrl? och i så fall hur och med vad?

Tack på förhand!
Thomas
 
Syntetmaterial är väl jäkligt svårt (omöjligt?) att färga, har jag för mig. Jag färgade en bomullsanorak KM Njal och den blev bra, fast en del sömmar förblev i originalfärgen då det var syntet. Men i det fallet förstärkte det bara jackans nya look :)
 
Ingenting

är ju omöjligt men hur blir resultatet? Googling fann Deka Permanent som kan sprayas eller penselmålas och värmefixeras med strykjärn.

Det finns även textilfärg för vattenbadsinfärgning som klarar nylon men då måste all impregnering först tas bort vilket nog kan ställa till det då åteimpregneringen efter färgningen kan sätta igen porerna så att ånggenomsläppligheten hos materialet äventyras. Se http://www.alfort.se/templates/AC_commonPage.aspx?id=901

Verkar lite svårjobbat med själva infärgningen också 80 graders temperatur med inblanding av ättika i färgbadet.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.