Färga polyesterkläder?

Jag funderar på om det skulle vara möjligt att ändra min gröna mollskinnsliknande jacka till ljus- eller mörkbrun färg istället? Det är polyestermaterial och det verkar som ett problem. Jag har tidigare färgat bomulls- och yllekläder men den färgen fäster inte på polyester. Inget fel på grön jacka men jag har grön färg på så många av mina friluftskläder så det hade varit kul att kunna ha lite annat. Någon som vet om detta är möjligt? Tips?
 
Tack för svar! Jag inser väl att jackan får fortsätta vara grön. En annan fundering är då om det skulle vara möjligt att färga mina gröna fjällrävenbyxor till brunaktiga eller svart istället. Största delen av materialet där är ju bomull men resterande med polyester gör kanske att det blir konstigt färgat? Eftersom byxorna är ganska dyra vågar jag inte göra något innan jag hört vad andra tror om det. Är ju ganska trött på att många av mina friluftskläder är just gröna.
 
Jag provade att färga en vit skjorta blå. Den var 60/40 tror jag, färgen som jag färgade med var mörkblå men skjortan blev svagt ljusblå.

Tänk också på att i många fall så är tråden som plagget är sytt av gjort av polyester. Jag färgade ett par khakifärgade byxor mörkblå och de ser ut som snickarbyxor nu med ljusa sömmar...
 
Dock finns ju den här vanliga Konsum-färgen (minns inte namnet, Nitor?) både för bomull och syntet. Antagligen skiljer det dock mellan syntet och syntet...
 
En ytterligare fundering på det här...
Skulle man kunna prova att vaxa in det med tex fjällrävens grönlandsvax blandat med färgpigment och tumla det efteråt?
Jag har en tanke på att det kanske skulle kunna bli lite som en oljerock som kan vara mer åt det "mörk-grön-bruna" hållet. Eller måste det vara en del bomull i sådant som vaxas in för impregnering? Jag har också tankar med det här eventuella tillvägagångssättet att färgpigmentet kanske färgar av allt annat man kommer i närheten av?
Vad tror ni?
 
herdins har en del färger för textiler som inte är bomull.

kan också hålla med ovanstående. stor varning för infärgning av plagg som påstås vara 100% bomull, det är ofta tråden är av syntet och förblir helt ofärgad.

ofta kan man hitta nån centimeter tråd, i nån söm, som går att klippa av och tesa på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.