Ett tokigt projekt eller inte.

Jag hade en 60 l Fjällräven ramsäck på 80-talet och den upplevde jag absolut inte som dålig men det var ju på den tiden då dom moderna softsäckarna kom ut och konkurrerade bort alla ramsäckar - alla skulle ha dom nya moderna säckarna då.

Ramsäcken tog mycket plats i tältet och den var bökig att vända runt i tältet när den låg ner och ramen fastnade och hakade fast överallt.

Trots alla nackdelar med en ramsäck så kan jag ändå tänka mej att köpa en sån eftersom en ramsäck har mycket högre ballhetsfaktor än en modern softsäck och när man vandrar med en ramsäck så blir ryggen ventilerad och inte plaskblöt av svett.

Enbart att slippa en plaskblöt svettrygg så är det i sej ett tillräckligt argument för en ramsäck, för alla vet ju hur snabbt man blir nerkyld när man tar av sej ryggsäcken med svettblöt rygg.
När jag pluggade till Fritidsledare fick vi veta av våra mentorer att ramryggsäck var ajabaja, det skulle vara softryggsäck. Och dum som jag var så lyssnade jag på dem, men idag vet jag bättre.
 
När jag pluggade till Fritidsledare fick vi veta av våra mentorer att ramryggsäck var ajabaja, det skulle vara softryggsäck. Och dum som jag var så lyssnade jag på dem, men idag vet jag bättre.
Gissar att dom mentorerna idag är ca 55-65 år och har gått igenom den eran på 80-talet när ramsäckarna fullständigt slaktades rakt av och fasades ut som 1800-talsteknik.

Jag och alla i min ålder (56år) förstår fullständigt dina mentorers åsikter om ramsäckar eftersom dom säckarna blev helt brutalt bortsopade på några år ifrån marknaden som att dom var 1800-talsteknologi och den mentaliteten hänger ganska mycket kvar än idag - 40 år senare!?

Det är först på dom senaste åren som jag har omvärderat min åsikt om ramsäckar och börjat ifrågasatt softsäckarna om dom verkligen är mer ergonomiska än ramsäckarna, som snacket var på 80-talet??
Det var en enormt stor revolutionerande grej då med ergonomi, både på arbetsplatser och på fritiden!!


Lite som att vi för ca 15 år sedan slutade med svindyra "värmande jägarstrumpor" i syntetmaterial på vintern och gick över till välbeprövade yllesockor som har funkat i 100-tals år.

Samma sak med Ajax rengöringsmedel som vi sen mååånga år helt har slutat med och använder helt uteslutande 100% äkta såpa utspädd till 2-3dl/10l för all rengöring i hela huset, som man gjort i 100-tals år och det funkar superbra även i vårt moderna alldagliga hem!!
Blir dessutom billigare än Ajax....

Våra odlingsbänkar och utemöbler i trä här hemma har vi målat med Roslagsmahogny för att bevara träet i många år.

Roslagsmahogny är 1/3 trätjära, 1/3 balsamterpentin och 1/3 linolja som blandas väl och stryks på 2ggr för ett träskydd i ca 7år.
Det är en gammal teknik ifrån 1600-talet för att skydda båtar och bryggor!

Det är så lätt att såga och avfärda gammal teknik men det där tänket: Back to basic är inte alltid helt fel...
 
Senast ändrad:
Kunde inte hålla mig fast det är OT, MrP. Du fick hjärtat för Roslagsmahognyn och såpan :)

Jag som varit med länge har väl bara lite avmätt sett trenderna komma och gå. Inte för att jag är teknik- och utvecklingsfientlig - tvärtom - utan för att de drivits av så mycket rent kommersiellt hype. Så nej, jag köpte aldrig det där med mjuka ryggsäckar (utom små för klättring, men de fanns parallellt hela tiden). Den ryggsäck jag köpte efter Alaskan var en mindre, modern version av en ramryggsäck.
Sen kom Osprey Exos, Mammut Creon Light m fl, som tagit vara på den materialutveckling som ändå skett, men inte hällt ut barnet med badvattnet utan byggt lätta säckar på halvexterna ramsystem med ventilerade ryggar.

Nu följer jag lite förundrat jättehypen med DCF i tält och ryggsäckar där dess egenskaper i vissa fall snarast är till nackdel. Men de säljer tydligen bra trots detta och trots att de både är svindyra och inte särskilt långlivade.
 
Lite OT är ok. :) Projektet är ju att Jag ska använda en retrosäck för att komma tillbaka till basic. Och jag vill visa för mig själv och andra att allt är inte bättre bara för att det är modernt och nyskapande. Jag kommer säkert få en del blickar, och kommentarer att det finns bättre alternativ på vandringen.
 
Köpte ocksp en skarja för några 10or för 10 år sen, mest för att den är snygg, men häromåret när jag stod och valde mellan nostalgi eller bekvämlighet på den fjällturen, så föll valet ändå på en modern mjuk säck. De sitter så mycket skönare och blir en del av kroppen. Skarjan skaver och är hård mot ryggen så den får samla damm i förrådet istället.
 
Köpte ocksp en skarja för några 10or för 10 år sen, mest för att den är snygg, men häromåret när jag stod och valde mellan nostalgi eller bekvämlighet på den fjällturen, så föll valet ändå på en modern mjuk säck. De sitter så mycket skönare och blir en del av kroppen. Skarjan skaver och är hård mot ryggen så den får samla damm i förrådet istället.
Tänk vad olika vi tycker, de moderna upplever jag som osköna. De sitter inte speciellt bra på ryggen och rör sig hela tiden.
 
För och nackdelar med alla ryggsäckar.

För skidåkning och vandring i kuperad terräng är vikten och tyngdpunkten på packningen viktiga detaljer. För vandring på led och i måttliga lutningar funkar hög tyngdpunkt och ramsäck anpassad efter kroppsmått och övrig utrustning helt OK.

Bra att testa olika upplägg. En hel del ryggsäckar hamnar sedan bortglömda i vindsförråd av vettiga anledningar.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.