Erfarenheter av havsracer?

Jag är ute efter en havsracer som är snabb (lång och smal), helst har pinnroder och goda packmöjligheter. Jag ska använda kajaken till tävlingar, längre träningspass i öppen sjö och på sikt även långturer (t.ex. Sveriges Blå Band). De modeller som jag hittat som (nästan) uppfyller mina krav är Reval Extreme type-R, Castor och Valley Rapier 20.

Är det någon som har bra/dåliga erfarenheter av dessa kajaker eller några andra synpunkter?

Tips på andra havsracers tar jag också gärna emot, förutom nedanstående modeller för de har jag redan kollat upp och de är inte vad jag söker:
-Lettman Speedliner Touring
-VKV Seabird H2O
-Nelo Inuk
 
Mina två val...

...av ovanstånde får bli Extreme-R och Inuk, dock passar Epic 18x in i samma fartspann som Castor och Inuk.

Provpaddla....

Castor är inte så rolig att packa...
Ocean-X är fin.

Jag kan säkert utveckla mitt resonemang lite mer, men nu måsta jag duscha efter paddlingen!
 
Långfärdskajak

Om du är ute efter en lättpackad kajak att göra långturer med är det inte en havsracer du är ute efter utan en lättdriven, lättlastad långfärdskajak. Med bra ergonomi för motionens skull och med en skrovform som lämpar sig för att paddla fort även i grov sjö.

Jag skulle säga att Rapiern går bort pga lastmöjligheter och Extremen kan vara för nervös om du inte har slätvattenracingsbakgrund.

Jag skulle däremot lägga till VKV Elite/Offshore eller helst av allt Anita (om du är tillräckligt liten) på listan.
 
Eftersom jag är racingpaddlare känns allt annat än en havracer för långsamt och brett. Långfärder är inte det primära syftet, men jag vill ha möjligheten till det och därför väger packmöjligheterna naturligtvis in. Fart är den faktor som betyder mest!

Kollade föresten på en Castor idag, fanns nere på klubben. Just denna var väldigt mjuk, antagligen inte kolfiber-varianten, och packmöjligheterna är som sagt begränsade. Någon som vet hur de är i jämförelse med Extreme type-R? Den har ju större luckor vad jag har förstått.

Ocean-X? Aldrig hört talas om, få googla på den!
 
Castor

Castorn är rätt mjuk (jag har haft en), det har bara byggts en i kolfiber men den brann upp i höstas... tror inte det byggs fler.

Ruahine Ocean-X (kajaktiv säljer), annars är ju Carbonkayaks JKK-kopia fin!
 
Castorn är rätt mjuk (jag har haft en), det har bara byggts en i kolfiber men den brann upp i höstas... tror inte det byggs fler.

Ruahine Ocean-X (kajaktiv säljer), annars är ju Carbonkayaks JKK-kopia fin!

Haha, på det viset! Då kan jag nog räkna bort Castorn också, tänker väl prova den iofs, men med tanke på hur mjuk den kändes tror jag inte att den faller mig i smaken.
 
Jag har varit en del på långtur i Extremen och hittills inte fått trångt i den. Det finns ju en hyfsat stor lucka och två mindre. Brukar ha rätt stort tält med osv.
Jag är inte racingkanotist men brukar känna mig trygg i Extremen - men det förutsätter att man har några mil i kroppen från innevarande säsong - om det nu är lite stökig sjö. Paddlar man tomt så kan det vara lite vingligare, men för den som paddlat racing kan jag inte tänka mig annat än att det känns mycket stadigt.

Antar att Castor har utrymme så det räcker, men små luckor?
 
Extreme-R känns lite nervös för en vanlig dödlig vid sidvågor, annars är det inga problem. Har du racingbakgrund känns den nog rätt stadig även i sidvågor. Det är initialstabiliteten som är lite lägre. Litar man bara på den funkar det i rätt mycket vågor.
Med packning blir Extremen mycket stadigare utan att sjunka märkbart, volymen är ju rätt stor med den längden. Nervositeten försvinner. När jag var helt ovan med min, kommen från Point XP, lade jag femliters dunkar bak och fram, som jag sedan bantade bort på en vecka. En barlast på 10kg gjorde stor skillnad! Med packning på t.ex. HBB borde det funka bra.
Den ovala packluckan sväljer en hel del, de små är nog inte så lätt att packa större grejor i, även om det finns volym i de delarna.
 
Lettman Speedliner?

Får man fråga varför du valt bort Speedlinern?
Jag kommer precis hem från en resa till Grebbestad där ovan nämnda inhandlats. :)

Den har i och för sig inte pinnstyrning men den är slank och snabb och med mycket packvolym. Jag är övertygad att den den är rätt för mig.

Jag provade Epic 18X tidigare men den föll bort eftersom jag inte fick plats med mina 45:eek:r. Annars är den väldigt lätt och snabb, trevlig kajak.

/Svante
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Caroline Henriksson Erfarenheter av WIG Mira 520 Paddling allmänt 0
hentor Erfarenheter av Rebel Jara resp Rebel Husky/Big Dog Paddling allmänt 3
sestos Erfarenheter av Artisant 5G Paddling allmänt 2
LasPalas Erfarenheter Lunar 12 Paddling allmänt 0
thureb Erfarenheter? av Ecklas rullager Paddling allmänt 1
Askel Erfarenheter av Bergans Ally Paddling allmänt 23
Johan Smedman Erfarenheter av Melker Ulvön... Paddling allmänt 3
Ingan Erfarenheter av kajak-import.dk? Paddling allmänt 4
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
rotkraft Erfarenheter av kanot från Rogen - Hävlingen -Östra dalälven? Paddling allmänt 8
NOD Vildmarkspaddling Alaska; tips/erfarenheter? Paddling allmänt 1
perhaka Lysefjorden igen! Erfarenheter efterlyses Paddling allmänt 3
Klar11 Wayland kajak - erfarenheter? Paddling allmänt 1
Arkterix Paddling på Korsika? Erfarenheter? Paddling allmänt 2
Trikåmannen Erfarenheter av torrdräkter? Paddling allmänt 40
magnus jonsson Erfarenheter av UK import? Paddling allmänt 0
Trikåmannen Erfarenheter av repskädda? Paddling allmänt 1
manlan Hiko torrdräkt - erfarenheter? Paddling allmänt 12
magnus jonsson Erfarenheter av Palm och Wetsuit outlet? Paddling allmänt 8
Fallber Erfarenheter kring Gatz Mohawk 490 Paddling allmänt 0
Josie Erfarenheter av Alaw bach, GT och Xplore-S Paddling allmänt 5
Yachter Jula kajakkärra - erfarenheter? Paddling allmänt 7
frarol Coastspirit/Zegul 503, erfarenheter Paddling allmänt 4
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
a95180 Erfarenheter av Polledo Denia Sprinter Paddling allmänt 2
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
tango Erfarenheter av materialet GCX2? Paddling allmänt 0
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Ally kanadensare? Paddling allmänt 5
alien Erfarenheter av Current Design? Paddling allmänt 1
niilo Trivium S9-erfarenheter? Paddling allmänt 4
240GL Polska Macur Voyager - erfarenheter, någon? Paddling allmänt 7
soljesp Erfarenheter av Buccaneer? Paddling allmänt 2
Merchoklad Erfarenheter av Touryak efterfrågas! Paddling allmänt 0
Felan Seguin Kayak från Woodenboat, erfarenheter? Paddling allmänt 0
kuah Erfarenheter av Artisan Millenium Paddling allmänt 11
famsundström Erfarenheter av Trapper Salmon K2 Combi? Paddling allmänt 0
oyen K2 i plast - erfarenheter? Paddling allmänt 1
oyen Paddlingsvecka på Åland - några erfarenheter Paddling allmänt 0
andy_02 Erfarenheter vid import av kajak från Estland Paddling allmänt 12
knatte Erfarenheter kajakköp Estland Paddling allmänt 2
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1
knatte Erfarenheter från K1 RS från Point 65 ? Paddling allmänt 7
Avslut090305 Erfarenheter av wingpaddlar och "bockade" skaft? Paddling allmänt 11
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
roder Seagull Ocean erfarenheter.... Paddling allmänt 2
ollblo Erfarenheter av GARKAST??? Paddling allmänt 2
Peifen Taran, ny havsracer Paddling allmänt 0
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.