Enväggstält

Re: Re: Re: Sambeställa

Strykarräven; sa:
Ausmärkt! Emotser dina argument för att välja just den modellen

Huvudsakligen liggytan - jag vill få plats med två personer + veckopackning eller en trepersonsfamilj på kortare turer.

Annars är både Cloudburst och Double Rainbow alternativ. Double Rainbow med extra innertak är ju feg-lättpackarens dröm :)
Men vad jag har läst kräver den noggrann sömtätning eftersom vissa viktiga sömmar även är fästen för diverse tåtar och annars kan läcka.
 
marmotta; sa:
Ett annat tält jag ska spana in är Vaudes, som väger
mindre än 1 kg och verkar rymligt, har t o m ngt slags
absid, men kärver två stavar, en lång och en kort.
Vill till att ingen går sönder! Fördelen är väl
att man kan reglera profilen alltefter vädret.
Det är ett ryggåstält, rätt högt, kanske 110 cm,
längesen man såg ett sådant

När det gäller stavar såhar jag resonerat som så när det gäller mitt Trig2 (som kändes som ett riktigt UL-alternativ för ett år sedan men som börjar kännas tungt redan ;)): eftersom det bara kräver en stav i full längd så "gör det inget" om den ena staven går sönder. Om den knäcks så går den fortfarande att staga tältet med, eller, som jag skrev ovan, om den blir totalkvaddad/försvinner så kan man ta ngt annat (några stenar staplade på varandra, t ex).
 
Får intrycket att Rainbow är enkelt att handskas med,
och relativt rymligt (Double Rainbow ska vi bara inte tala om, men då spar jag bara 0.5 kg).

Har förstås funderat på vindtåligheten. Bågen
går ju i tältets längdriktning så jag misstänker att
den håller bra om man skulle ha outren att få vinden från sidan. Med vinden i längdriktningen blir jag lite osäker,
och dåkanske höjden spelar spratt (den är 20 cm högre än Akto, t ex). Den stora fördelen med de här stavberoende tälten är ju att man kan ställa in profilen. Det ska bli skoj
att granska Vaudes konstruktion i uppsatt skick på lördag.
 
Tarptälten; inte bara frågan om de klarar hård vind utan att blåsa bort. Det gör de troligen, om de står i rätt riktning och har bra pinnar som fäster. Fundera även på nattsömnen när de smattrar p.g.a vinden som drar genom tältet. Och att de lär bli rejält dragiga då, kyleffekt på sovsäcken. Jag är lite skeptiskt till deras design för alpin miljö/kalfjäll. Säkert kanon för lågland. Golite Hut och liknande, som NUI's egna m.fl. går åtminstone att få ner i backen runt om så hård vind går runt och inte genom när man föredrar det. En tanke bara, jag kanske har fel.
 
jamo; sa:
Tarptälten; inte bara frågan om de klarar hård vind utan att blåsa bort. Det gör de troligen, om de står i rätt riktning och har bra pinnar som fäster. Fundera även på nattsömnen när de smattrar p.g.a vinden som drar genom tältet. Och att de lär bli rejält dragiga då, kyleffekt på sovsäcken. Jag är lite skeptiskt till deras design för alpin miljö/kalfjäll. Säkert kanon för lågland. Golite Hut och liknande, som NUI's egna m.fl. går åtminstone att få ner i backen runt om så hård vind går runt och inte genom när man föredrar det. En tanke bara, jag kanske har fel.

Tror du har helt rätt, det måste gå att få ner tältduken till marken i busväder. Hård vind rakt på sovsäcken blir snabbt väldigt kallt och ett tält som inte går att täta till släpper även in snö t o m regn om det blåser tillräckligt hårt.

Jag vill också ha sitthöjd i konstruktionen när den är stormsäkrad, det underlättar om skitvädret håller i sig ...

//J
 
jamo; sa:
Tarptälten; inte bara frågan om de klarar hård vind utan att blåsa bort. Det gör de troligen, om de står i rätt riktning och har bra pinnar som fäster. Fundera även på nattsömnen när de smattrar p.g.a vinden som drar genom tältet. Och att de lär bli rejält dragiga då, kyleffekt på sovsäcken. Jag är lite skeptiskt till deras design för alpin miljö/kalfjäll. Säkert kanon för lågland. Golite Hut och liknande, som NUI's egna m.fl. går åtminstone att få ner i backen runt om så hård vind går runt och inte genom när man föredrar det. En tanke bara, jag kanske har fel.

Det är precis sådan information jag är ute efter.
Man stirrar i ena änden av tältet och glömmer den andra.
Mitt intryck av bilder är att duken på Rainbow
går bra ned i sidorna, men inte i kortändarna.
Ser bättre ut än Squall, dock. Men man vill fanimej
se tältet i verkligheten, uppställt.

Vind och regn kan jag defintivt räkna med, huvudsakligen under eftermiddagarna.

Lågland kontra fjäll - jag läste just att Akto,
som är långt från UL, ursprungligen inte var tänkt
för användning ovan trädgränsen!
 
joru; sa:
ett tält som inte går att täta till släpper även in snö t o m regn om det blåser tillräckligt hårt.

Ja, det är ju en vettig farhåga, som även nämns i recensioner av Tarptent. Men ingen har stött på några såna problem (om man inte tältar på hård amerikansk campingplatsmark så att vattnet studsar in).
Därför vore det spännande om några av oss faktiskt testar det i svenska fjäll.

Men de prylar man inte vill ha blöta ska man nog inte förvara under den lilla absiden, utan inne i tältet. Och det är ju ganska lugnt eftersom man får ett tremansskydd utan att komma upp i Akto-vikt.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-04-25 kl 09:15]
 
marmotta; sa:
Mitt intryck av bilder är att duken på Rainbow
går bra ned i sidorna, men inte i kortändarna.
Ser bättre ut än Squall, dock. Men man vill fanimej
se tältet i verkligheten, uppställt.

Håller med här; jag tycker deras lösning med en absid som inte kan dras hela vägen ner i marken ser skum ut, vid vind och regn kan man nog räkna med att ha alla sina prylar blöta. Man kanske, ve och fasa, tvingas plocka upp efter sig på kvällen innan man sover...

marmotta; sa:
Lågland kontra fjäll - jag läste just att Akto,
som är långt från UL, ursprungligen inte var tänkt
för användning ovan trädgränsen!

Intressant; ger ytterligare stöd till antagandet om att HBs tänk baseras på en "livrem och hänglsen och gärna nåt mer"-ideologi...
 
Jag har ju ingen egentlig erfarenhet av Tarptents utöver den enda, stilla sommarnatt jag tillbringat i ett Cloudburst ("C i hemmaaskogarna under Klämma på http://www.fjaderlatt.se). Men det är väl mer erfarenhet är ni andra verkar ha. Eller som man säger, i de blindas rike är den enögde kung :)

Jamos invändning är högst relevant. Eftersom de inte går att tillsluta helt runt om så är möjligheten att få en kylande vind på sovsäcken högst påtaglig. Min egen lösning är på den punkten bättre vid riktigt dåligt väder.

Samtidigt så tycker jag nog att om detta skulle inträffa så nog fixar man till detta genom att bulla upp lite matpåsar och regnkläder och annat smått och gott runt sovsäcken så att man får lite lä och lite nattsömn.

Det är svårt att se att det hela skulle leda till en allvarlig hypotermi eller annan livshotande fara. Och då får man väl göra som i vår diskussion tidigare kring vad man gör om tältet blåser sönder. Packa ihop och gå någonannanstans. Inte behagligt men sannolikt inte livshotande under barmarksperioden.

Sedan får man fundera över sannolikheter. Jag har tillbringat 40-50 nätter i mina hemsydda tarptents och ingen natt har vädret varit så dåligt att jag behövt täckning ner till marken runtom. Av försiktighetsskäl har jag ändå använt modellen några gånger, men vädret blev aldrig riktigt dåligt.

Det viktigaste skälet till min motvilja mot traditionella tält under barmarksperioden är att man med "hängslen och livremsmodellen" varje steg, varje dag får bära en massa hekton eller kilon som man kanske behöver 1 natt på 100. Varje natt blir dessutom en betydligt kondensfuktigare upplevelse än med tarp/tarptentlösningar. Om den där natten på hundra dessutom inte riskerar att leda till något mer livshotande än obehag och förlorad nattsömn så känns det som en stor vinst för mig att slippa tältet.

På vintern är det en annan sak, där närmar man sig snabbare livshotande obehag, där föredrar jag ett tält där snön inte kan yra in överhuvudtaget.

Ventilationen på långsidorna på Cloudburst gick att reglera. Där går alltså att få tätt ned till marken om man behöver. Se mina foton. Det framgår dock dåligt på http://www.tarptent.com om detta gäller övriga modeller också.

Sammanfattningsvis så känner jag mig inte orolig för att inte Tarptent skulle funka bra i praktiskt taget alla väder på kalfjället under barmarkssäsongen. Och många amerikaner har ju använt dem många nätter ovanför trädgränsen också. Men jag vet ju inte :)

Jörgen
 
Även om tältet 'bara' blåser sönder en natt på hundra kan det innebära en totalkvaddad semester för personer utan ekonomiska marginaler när det väl händer.


peter
 
ping; sa:
Även om tältet 'bara' blåser sönder en natt på hundra kan det innebära en totalkvaddad semester för personer utan ekonomiska marginaler när det väl händer.


peter

Så det räcker inte för dig att överleva?

Allvarligt talat, det var förstås min poäng den gången också. Mitt största projekt år 2005 var verkligen att gå från punkt A till B på sådär 35 dagar (det blev i
själva verket 31), något jag sett fram mot länge.
Jag var då redan 60 år och insåg att chansen kanske aldrig återkommer.
Ett avbrott hade varit knäckande.

Detta blev f ö en osannolik sommar; jag hade
bra väder alla dagar. De sista 11 dagarna, i Västpyreneerna, var ordentligt varma,
men utan åskväder
på kvällen. Nätterna var så varma att mitt tält var
torrt, även utvändigt, på morgonen. Nej, jag kalkylerar
inte med sådana omständigheter, ty Pyreneerna
är också det enda område där jag upplevt
flera dagar av full vinter med
snö och åtskilliga minusgrader
i juli månad.

För min egen del gäller det att minimera sådant obehag och sådant förtret som tar ned humöret
så pass att jag tappar humöret, packar ihop och åker hem. Flera dagars regn med saker som aldrig torkasr
kan vara en sådan indikation. I Havsalperna
är sådant ytterstt osannolikt; år 2002 hände det verkligen och då avbröt jag turen efter 8 dar.


En gång, 1997, reste jag till Italien med en inflammerad hälsena och insåg efter ett par dagar att den gjorde så pass ont att det inte kunde bli något större nöje att fortsätta. Blotta oron för t ex ruptur,
eller förvärrade besvär, var tillräckliga. Jag mådde inte bra på den hemresan.


Alltså garderar jag mig mot åtminstone de sannolikaste
avbrottsorsakerna,speciellt på turer som ligger 35 timmars tågresa bort.
 
Nej,att överleva räcker inte,ffa i svenska sommarfjäll där det mest dramatiska på sin höjd innebär att man blir lite tilltufsad och får en sårad stolthet om skiten träffar fläkten.Med ett tält som klarar även den hundrade natten så faller det inte på den punkten,kånka på en ryggsäck och laga mat i fält klarar vilken idiot som helst.Jag själv inräknad.


peter
[Ändrat av ping 2007-04-25 kl 16:10]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.