En nybörjarfråga ang. bromsar

Jag har en lite pinsam fråga när det gäller bromsar. Är ganska oinsatt och håller på att lära mig allt det här med växling och cykling på mer avancerade cyklar (än de damcyklar jag hittills haft att göra med). Har fått kläm på växling och start och stopp och i- och ursättning av SPD-skorna, men hur ska man tänka när det gäller bromsarna?

Om man cyklar nerför en brant lång nerförsbacke med tung packning, ska man då bromsa lite ibland eller hela tiden? Jag tänker att bromsarna kanske blir för varma och slits / går sönder fortare om man bromsar hela vägen. Det lär ju bli rätt varmt på fälgen liksom.

Hur gör ni när ni bromsar i långa branta utförsbackar?

Tacksam för svar... Om man inget frågar får man ju inget veta... =)
 
Bromsa?

Aminida; sa:
Hur gör ni när ni bromsar i långa branta utförsbackar?

Bromsa inte mer än vad som behövs och använd ffa frambromsen.

På racercykel i branta nedförsbackar med serpentinsvängar är det nästa omöjligt att bromsa med bakbromsen pga att det är så gott som ingen vikt på bakhjulet vid inbromsning, dvs det låser sig.

/Håkan
 
Cantilever mm

Många har flera alternativa bromssystem t ex både fälgbroms och skivbroms just för att ett av systemen kan bli överhettade.

Thure
 
Ang bromsteknik!

Börja med att använda båda bromsarna. Eftersom din erfarenhet och samspelet med cykeln växer anpassar du dig efter situationen. Den ser lite olika ut beroende på underlag, backens lutning, om man vill stanna eller bara sakta ner mm. Så det är svårt att exakt säga hur man skall göra. Den främre bromsen är dock den effektivaste då den tar upp ca 80% av vikten ifrån ekipaget. Man får lov att anpassa bromsfördelningen mellan fram och bakhjul efter stunden. Endast din utrustning, erfarenhet och känsla kan diktera hur just du skall göra. Är underlaget löst, halt eller man behöver styra undan måste man minska trycket fram och öka bak. Kan vara lurigt om cykeln är olastad då bakdäcket lätt tappar greppet. Men med packningen över bakhjulet brukar det inte vara nått problem.
Ang. slitage på klossar så kan det skilja väldigt mycket mellan olika fabrikat. Köper du bra grejer både räcker de längre och ger bättre bromsverkan. Kolla ofta och gör rent så att inte grus och lera repar fälgsidan.
Byt klossar i tid så att de inte slitits ner för långt. Klossen har ofta har en metallkärna som kan repa fälgen. Dessutom ändras vinkeln emot fälgen så ofta får man justera klossens position för att kunna köra tills de är helt slut. Köper du så kallade "cartrige" klossar är de lättare att byta men dyrare i inköp. Värt att tänka på är tillgängligheten på passande utbytes belägg. Det finns åtminstone tre olika storlekar så välj det som är vanligast. Har bra erfarenheter av Shimano och Kool Stop/Ritchey. BBB mfl lågpris märken slits mycket snabbt och ger dåligt grepp i väta. Glöm inte att tag med en extra uppsättning på långturen!

Orsaken till att man har aluminium i de bättre fälgarna är just pgr av dess överlägsna förmåga att leda bort värme.
Något problem har jag aldrig märkt av på mina turer i nord Europa. Men skall du köra i tex. Alperna där nerförsbackarna ofta är flera kilometer långa, smala och har kraftiga kurvor, är det bäst att ibland stanna och njuta av utsikten medan fälgen svalnar. Man skall dock vara medveten att fälgar och bromsklossar är slitdelar och gjorda för att ersättas när de tjänat ut. Så bli inte förvånad och tyck "att det var ju dåligt" om de nöts ner efter ett tag. Det hör liksom till! ;)

Mer info:
http://www.bikemagic.com/news/article/mps/UAN/393/v/4/sp/
http://sheldonbrown.com/brakes/index.html
 
Tack för alla svar!

En liten precisering är kanske på sin plats här:

Jag har en mountainbike med helt vanliga "blockbromsar" eller vad det heter. Packningen kommer att bestå av en inte så tung styrväska samt en väl lastad cykelkärra (var tvungen att köpa en kärra, väskor funkar inte för mig av flera orsaker).

Jag ska inte cykla i Alperna, men runt i Sverige:
http://www.folkmusikatfolket.se
 
Bromsa med cykelvagn

När du använder vagn uppför sig cykeln lite annorlunda. Det gäller att planera alla inbromsningar och kursändringar mer noggrant.

Kommer du tex. i bra fart ner för en backe och behöver svänga samtidigt som du vill sakta ner är det i första hand bakbromsen som gäller! Men tänk i förväg och påbörja inbromsningen långt innan du går in i svängen. Annars kommer rörelseenergin ifrån vagnen fortsätta att pressa ekipaget i dess riktning. Styrutslaget ökar så snabbt att det är mycket svårt att styra emot och undvika en vurpa!

Går man över ett krön eller en kulle i vägen kan ett ensidigt användande av frambroms få vagnen att lyfta cykelns bakhjul. Man riskerar då att snabbt förlorar kontrollen!

Tänk även på att ekipaget är längre och bilförare har svårt att se den låga vagnen.
 
Re: Bromsa med cykelvagn

theDude; sa:
När du använder vagn uppför sig cykeln lite annorlunda. Det gäller att planera alla inbromsningar och kursändringar mer noggrant.

Kommer du tex. i bra fart ner för en backe och behöver svänga samtidigt som du vill sakta ner är det i första hand bakbromsen som gäller! Men tänk i förväg och påbörja inbromsningen långt innan du går in i svängen. Annars kommer rörelseenergin ifrån vagnen fortsätta att pressa ekipaget i dess riktning. Styrutslaget ökar så snabbt att det är mycket svårt att styra emot och undvika en vurpa!

Går man över ett krön eller en kulle i vägen kan ett ensidigt användande av frambroms få vagnen att lyfta cykelns bakhjul. Man riskerar då att snabbt förlorar kontrollen!

Tänk även på att ekipaget är längre och bilförare har svårt att se den låga vagnen.

Peters iaktagelser är helt korrekta. Men problemets storleksordning beror på hur hög vikt du har i vagnen och hur fort du kör samt på om det är en brant nedförsbacke.

Eftersom jag tror att du köper en Burley Nomad för din fiol och vagnen har en dragstång som fäster vid bakaxeln på cykeln så blir påverkan också mindre.
Dessutom tror jag inte att du kommer att lasta ned vagnen så mycket.

Undvik tvära svängar och att bromsa kraftigt under sväng så kommer det att fungera utmärkt.

Thure
 
Aminida; sa:
Jag har en mountainbike med helt vanliga "blockbromsar" eller vad det heter.

Två tips:
1) Se till att du lär dig byta/justera bromsklossar ordentligt.
2) Försök att prova ut en sorts klossar som funkar bra, och bunkra upp ett litet lager.

Har svårt att tänka mig nåt ställe i Sverige där överhettning egentligen skulle ge ngt bekymmer, så vanliga bromsar duger säkert så länge de inte blir för slitna.
 
Re: Re: Bromsa med cykelvagn

thureb; sa:
Eftersom jag tror att du köper en Burley Nomad för din fiol och vagnen har en dragstång som fäster vid bakaxeln på cykeln så blir påverkan också mindre.
Dessutom tror jag inte att du kommer att lasta ned vagnen så mycket.

Hej Thure!

Tyvärr blev det ingen Burley Nomad eftersom kassan sinade. Istället blev det en sån där liten svart sak som också sitter fast i navet. Tänkte faktiskt helt av mig själv att en sån måste vara bättre än en MiniMaxi som ju sitter fast i sadelstolpen.

Fördelen med denna lilla kärra är att den är ganska lätt och stadig. Tror nog att den kommer fungera utmärkt. Den känns stadigare än många andra barncykelkärror av budgetmodell som jag har sett i affärerna.

Nej, jag har inte tänkt packa så tungt. Vet inte några exakta vikter, men en överslagsberäkning ger väl ungefär
10-15 kilo packning. Det får väl ändå anses som ganska lite med tanke på att vi ska vara ute rätt länge.

Det där att man inte syns i trafiken har jag redan insett. Det ska bli gul väst, varningsflagga och signalhorn för hela slanten. Och backspegel, icke att förglömma. Det känns nästan som att ha skaffat husvagn och bil detta!
 
Re: Bromsa med cykelvagn

theDude; sa:
Kommer du tex. i bra fart ner för en backe och behöver svänga samtidigt som du vill sakta ner är det i första hand bakbromsen som gäller! Men tänk i förväg och påbörja inbromsningen långt innan du går in i svängen. Annars kommer rörelseenergin ifrån vagnen fortsätta att pressa ekipaget i dess riktning. Styrutslaget ökar så snabbt att det är mycket svårt att styra emot och undvika en vurpa!

Jag tror inte det är nån större fara, jag tar det väldigt lugnt när jag cyklar. Lite väl lugnt kanske... Men jag ska ha det i åtanke att bromsa långt innan eventuella svängar i nerförsbacke.

Tycker iofs att denna regel med att göra saker långt innan gäller hela tiden. Jag både växlar och bromsar långt tidigare än vad jag nånsin behövt med mina standardcyklar. Det verkar gälla att finjustera hela tiden så att man hittar en bra rytm. När jag gör det hittar jag en väldigt sparsam cykling som inte alls är särskilt jobbig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.