Ang. visum i kombination till cykelresa

Är det någon som har fått problem med att fixa visum i länder som ligger i sydost asien t ex Kina, Indien, Thailand och Vietnam? Detta i samband med cykling naturligtvis!
 
Ang. visum

Hade inga problem med visum under min cykelresa mellan Singapore - Kunming. Kina, Thailand, Laos och Vietnam utfärdar månadslånga visum utan knot men detta är mig veterligen de längsta som är tillgängliga för turister. Läste att man bara utfärdar två veckors visa vid gränsen till Laos så väl i Bangkok skaffade jag mig detta samt ett visum till Kina. I vissa städer i Kina lär det vara möjligt att deala sig till tre månaders långa visum (för affärsmän?) men detta är nog inget man kan räkna med. Min erfarenhet är dock att förlängning av utfärdade visum är lätt att få även om det ibland kan ta ett par dagar och frestar på reskassan.

Under en tidigare cykelresa hade jag dock lite strul med mitt Vietnamesiska visa då detta börjar gälla det datum de utfärdas, så vidare man inte specifierar önskat inresedatum. Något jag inte blev informerad om av deras beskiktning i Vientienne, Laos. Bad om förlängning i Hue men deras speciella visapolis berättade då att detta bara kan ske när några dagar återstår. När jag sedan nådde Da Nang hade de ett helt annat förfarande. Där sköttes all förlängning genom "turistbyråer" vilket höjde priset kraftigt. Stadens polischef lär nämligen vara släkt med direktören för turistbyråerna...!
Bäst är att du skaffa senaste upplagan av Lonely Planet så du får svart på vitt vad som gäller. De har även ett utmärkt forum på hemsidan.
 
Så du fixade visum under tiden som du var ute och cykla? Själv hade jag tänkt försöka fixa så mycket som möjligt hemifrån.
 
En del visum är till och med bättre att skaffa under väg. T.ex. ett Kinesiskt halvårsvisum är inga problem att skaffa i Hong Kong, men nästintill omöjligt om man ansöker om det i Sverige.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.