Eldningsförbud

Vi har alltid med oss ICA-kassar i plast och när vi ska elda så fyller vi 2st kassar med vatten och blöter upp runtom och sen fyller vi kassarna igen och hänger dom på en trädgren i närheten av elden, utifall att...

Perfekt att sen släcka elden med det vattnet. Förutsatt är ju att det är vid en sjö och det är det alltid för oss, för man vill ju ha lite mysfaktor.

ICA-kassar är ju enkelt att ha med sej för dom tar lite plats och väger nästan noll gram.

Med ett gaskök kan man göra samma sak, att blöta ner marken innan och sen ha 2st fyllda kassar med vatten förberedda om man nu envisas med dåligt omdöme att laga mat i högt torrt gräs när det är eldningsförbud.
 
En lite relaterad fråga: är det någonstans någonsin det har hänt att en brand uppstått och spridit sig i naturen på kalfjället? Jag törs nästan postulera att så inte kan ske men blir gärna motbevisad :)
Ordentligt långsökt exempel bara för att :) . Smoking Hills i norra Kanada är en brand i kalfjällsliknande natur. Där brinner det i ett lager med oljeskiffer och det har så gjort i hundratals år. Låg spridningsrisk dock. https://en.wikipedia.org/wiki/Smoking_Hills
 
Om det blir eldningsförud som begränar användning av friluftskök i fjäll-länen kanske man kan få tigga sig till eller köpa kokande vatten till sin thermos i fjällstuga/på fjällstation så klarar man ett eller två mål varm torrmat.

Någon från STF (som har flest fjäll-stugor/-stationer) som kan utlova det?

/Patrik
 
Jo det är det. Man ser det direkt och det är inga problem att släcka då. Man väljer ju såklart en plats där det inte finns en massa brännbart material.
Under rådande förhållanden kan elden sprida sig mycket snabbt, snabbare än vad man hinner släcka. Jag har själv sett flera exempel på det.
 
På Krisinformation.se finns en bra karta över var det råder eldningsförbud just nu: https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/gras--och-skogsbrand/eldningsforbud , där är det ganska tydligt att det varken är fjällkedjan eller den nordligaste tredjedelen av landet som har problemet utan snarare skogslandet i södra halvan.

Personligen tycker jag att det är lite dubbelt med friluftsköken. Som de flesta andra i den här tråden känner jag mig ganska van och är inte speciellt orolig för normal användning med sunt förnuft. Dock tycker jag att man också måste ta med den gode Murphy i beräkningen. Även om jag hittills aldrig vält ett kök under typ 20 års eget frilufsande så kan det fortfarande hända, och om det händer, vad blir då konsekvensen när det är så torrt som det är nu? Om inte annat gör den tanken valet av plats än mer restriktivt.
 
Otroligt hur överens många här inne verkar vara att eldningsförbud inte gäller dem på grund av att de är vana friluftsmänniskor....

Läs på vad som gäller innan ni åker ut.
 
Läs på vad som gäller innan ni åker ut.


Läs på själv. Då ser du att Länsstyrelsena skriver att friluftskök är ok, även om det råder strikt eldningsförbud, och om man är försiktig såklart. ( Sen kan det ju komma mer specialregler senare )

Det är ju viktigt att använda köket på en lämplig plats, och inte där det finns en massa brännbart mtrl osv. Ska inte finnas torrt gräs / växtlighet bredvid som kan ta eld.
 
Rökarna kommer man aldrig åt. Deras lobbyister är för många och för starka. För mycket skattepengar som kommer in för att man ska vilja sätta åt dem mer. En och annan parkbrand pga brinnande soptunna får man räkna med.
 
Rökarna kommer man aldrig åt. Deras lobbyister är för många och för starka. För mycket skattepengar som kommer in för att man ska vilja sätta åt dem mer. En och annan parkbrand pga brinnande soptunna får man räkna med.
Någon juridiskt kunnig i tråden, som kan svara på om det verkligen vore omöjligt med temporära rökförbud på samma grund som eldförbud? Jag inser ju att det inte skulle få alla att efterleva förbudet, men det gäller ju även eldningsförbud, och varje person som rättat sig efter bestämmelsen är ändå en vinst.

TILLÄGG: har just kollat att detta är både lagligt och flitigt använt i mitt gamla hemland (också med i EU, torra somrar och mycket torr tallskog).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 40
Straga Stormkök/eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...