Eldningsförbud

Det hela är väl ganska enkelt? Avstå. Det är inte värt risken.

Jag och en kamrat var ute dagen före nationaldagen och tänkte övernatta i skogen. Han skulle trots mina upprepade uppmaningar att lämna köket hemma nödvändigtvis ta med det. Han spillde lite rödsprit och vips så brinner det på marken, lyckligtvis lyckades vi släcka elden innan det blev för stort men det var ändå en omskakande upplevelse. Till historien hör även att vi fem minuter senare fick rafsa ihop lägret och evakuera området då det hade uppstått en större brand i närheten.

En vecka senare brann det 50 hektar en och en halv mil därifrån. 50 hektar, det är många livsverk som går upp i rök på ett dygn.

Det går fort när det går åt helvete.

Även om man själv är försiktig så kan man ändå bli sedd av andra som kanske tycker att om den personen kan så kan jag också, denna person kanske inte är lika försiktig.
 
Det får man ju tydligen vid skärpt eldningsförbud också, utom det sista, fasta eldplatser.

Jag tycker det är mäkligt att rökning aldrig nämns. Kanske är självklart, men det borde vara med, tycker man.

Rökning nämns längst ner här

Tydligen svårt att förbjuda rökning i allänhet men att fimpa vårdslöst och skapa brand är självklart otillåtet.

/Patrik
 
Använt förnuftigt har jag svårt att se hur ett gaskök skulle utgöra en brandfara.
Förnuftiga människor behöver inga förbud eftersom de kan tänka själva. Förbud är till för att försöka hindra dumskallar som överskattar sin egen förmåga att göra skada. Tyvärr består en rejäl andel av befolkningen av såna människor.
 
Bara en sidokommentar om att man kan vara hur duktig som helst men ändå få problem: En kompis till mig hade eldat gräs eller något på gården. Två veckor senare fick hon ringa brandkåren. Elden hade stannat kvar under marken och legat och pyrt och när vinden vände (och klockan slog) och någon sork hade grävt en ny gång tog allting fart. Även om man tror att man har släckt kan man alltså ställa till det rejält. Hon hade tur att det var på egen gård, annars hade det inte blivit släckt igen.
 
Använt förnuftigt har jag svårt att se hur ett gaskök skulle utgöra en brandfara.
Man kan kanske välta det. Eller kan det slå gnistor. I augusti 2018 var förbudet så klart formulerat att jag inte ens vågade laga mat på vandring förrän c:a den 20. Då är min gasköksanvändning av det blygsammare slaget: Pulverkaffe på morgonen, kokande vatten i påse till dagens huvudmål. Inget lagat mål under själva färden.
 
Med god vana och gaskök placerad på tex en flat sten och ev vattnat runt om och med lite vatten nära kan det ej gå fel,men vid en ev brand kan det vara svårt att bevisa hur brand startat, ev. gasbehållare lär flyga iväg med köket från platsen som den stod på så långt att det kan vara svårt att hitta den igen.
Grill med kol eller T-sprit kan medföra betydligt större risk.
Vedköket bör man låta vila tlls eldningsförbudet är avblåst.
 
Minns ni Stensdalsstugan som brann ner i början av en maj-månad? I början av maj lär brandrisken i fjällen vara obefintligt. Köket som var boven i dramat hade redan gjort sitt och packats ner i ryggsäcken när den ändå lyckades sätta stugan i brand.
Eld bör hanteras varsamt och eldförbud respekteras. Gäller även den som tror sig veta att just hen är så erfaren att just hen aldrig skulle starta en brand.
 
Minns ni Stensdalsstugan som brann ner i början av en maj-månad? I början av maj lär brandrisken i fjällen vara obefintligt. Köket som var boven i dramat hade redan gjort sitt och packats ner i ryggsäcken när den ändå lyckades sätta stugan i brand.
Eld bör hanteras varsamt och eldförbud respekteras. Gäller även den som tror sig veta att just hen är så erfaren att just hen aldrig skulle starta en brand.
Det hör väl ändå till elementa att inte packa ner köksutrustning som fortfarande är varm.Turisten hde dessutom ställt säcken mot byggnaden. Jag har toppmonterad brännare och den får sitta kvar på gasburken tills jag är färdig med min måltid.
 
Det där med Stensdalsstugan är väldigt konstigt, hur lyckas man ens packa ner ett kök i ryggsäcken som är så varmt att det antänder den? Jag har inga bevis, men jag är lite skeptisk till den förklaringen. Redan i unga år fick jag lära mig att det är ok att fylla på spritbrännaren när man kunde ta i den. Då borde det vara extremt svårt att antända annat i packningen (som antagligen är mindre brännbart än T-röd) med något som man fortfarande kan ta i, och även om det gick att ta i endast med vantar (som man väl har i fjällen i maj), vad mer än möjligen bränslet börjar brinna av den värmen.

Den klassiska skogsbrandsorsaken är väl rökning, men det pratar man inte om alls. Läste för ett par dagar sedan faktiskt om en mindre skogsbrand där de kunde säga att den orsakats av rökning. Med tanke på alla andra restriktioner kring rökning borde det ju inte vara omöjligt att ge länsstyrelserna rätt att vid behov förbjuda rökning utomhus på icke hårdgjorda ytor.

Och till er som är så snabba med att säga åt alla andra att avstå från köket. Det är ju många fall en uppmaning att avstå från friluftsliv längre än ett dygn. I fjällen finns ju några sträckor där man kan laga mat inne varje dag, men de är ganska få och tämligen överbefolkade: delar av Kungsleden, Jämtlandsfjällen, Grövelsjön, Fulufjället är de jag kommer på nu, och Jämtlandsfjällen är det ju sista året i år eftersom STF inte har fått förnya sina arrenden. Vad gäller Jämtlandsfjällen så handlar ju konflikten som pressar bort STF från området, i alla fall delvis, om att det av vissa anses vara för mycket vandrare. Det lär ju inte bli mindre om folk skall följa uppmaningen att inte använda friluftskök...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 40
Straga Stormkök/eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...