Elcyklar kan öka utsläppen av koldioxid.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Rubriken på startinlägget är felskriven, det handlar om elscooters/sparkcyklar och inte elcyklar. Moderator kanske kan korrigera det? Att ett motordrivet fortskaffningsmedel (elscooter) medför större energiåtgång än ett muskeldrivet (gång/cykel) är nog en tämligen trivial slutsats. Men visst, statsmedia ska ju också ha något att skriva om.

När det gäller elcyklar så visar aktuell forskning att de, lite överraskande, faktiskt till stor del ersätter bil- och bussresor, vilket rimligen bör vara nettoeffektivt ur CO2-synpunkt. Cykelentusiasten Rami Yones är dock lite försiktig med generella slutsatser om klimatnyttan. Läs mer här: Varannan elcykeltur ersätter bilfärd (nyteknik.se)
 
Här i landets norra delar har vi andra bekymmer.

De problemen kan sammanfattas i att vi har en politik som utgår från ett Stockholmsperspektiv vilket gör exempelvis resandet med den för oss livsnödvändiga bilen jvlgt dyrt.

Infrastruktursatsningarna motsvarar inte ens vad vår lilla befolkning betalar i skatt.
Nu ska vi dessutom se vår natur exploateras av kineser, tyskar etc. och välbeställda svenskar i skatteparadis bygga vindkraftindustrier som vi inte vill ha.

Allt medan våra friluftsälskande vänner stirrar sig blind på vilka lågviktsprylar de orkar bära med sig.

Det är nya tider nu!
 
Här i landets norra delar har vi andra bekymmer.

De problemen kan sammanfattas i att vi har en politik som utgår från ett Stockholmsperspektiv vilket gör exempelvis resandet med den för oss livsnödvändiga bilen jvlgt dyrt.

Infrastruktursatsningarna motsvarar inte ens vad vår lilla befolkning betalar i skatt.
Nu ska vi dessutom se vår natur exploateras av kineser, tyskar etc. och välbeställda svenskar i skatteparadis bygga vindkraftindustrier som vi inte vill ha.

Allt medan våra friluftsälskande vänner stirrar sig blind på vilka lågviktsprylar de orkar bära med sig.

Det är nya tider nu!

Mycket bra skrivit!
ladda ned.jpg


Det ena smultronstället efter det andra försvinner tack vare vindkraftsparkerna som anläggs.

I Överkalix så har dom misstänkt sabotage mot en mätmast för vindkraft.

Citat från dagens Norrbottens-Kuriren. Hände för några veckor sedan.
"Mätmast för vindkraft gick i backen – misstänker brott
En mätmast för meteorologiska data som används i prospekteringen inför byggandet av en vindkraftspark har gått i backen. Händelsen är polisanmäld då man misstänker brott."

"
Det är en mätmast i området söder om Muggträsket, tre mil väster om Överkalix, som fallit till backen. Mätmasten är en av tre i området som används för att samla data inför prospekteringen inför en eventuell vindkraftspark, Hällberget.

Det var torsdagen den 29 juli som en polisanmälan lämnades in av företaget Scanmatic insitu AB som bedriver mätningarna.

– Den här masten hade slutat sända ut signaler och när man kontrollerade den så hade masten ramlat till backen, säger Lars Öberg, chef lokalpolisområde östra Norrbotten."
 
Senast ändrad:
Trodde att den här tråden var ämnad att handla om elcyklar, alternativt elsparkcyklar (därom råder förvisso en viss förvirring)!?

Förövrigt behöver en väl knappast vara professor för att räkna ut alla bilresor som ersätts med ett annat, mindre miljöbelastande fordon är bra. Allra helst promenader. Faktumet att varannan bilresa i Sverige = kortare är 5 km (!) talar sitt tydliga språk (https://energiradgivningen.se/res-klimatsmart/). Här kan vi göra mycket mer, framförallt i tätorter, men även i glesbygd. Därmed inte sagt att det existerar något alternativ som inte påverkar miljö och klimat överhuvudtaget.

Problem av varierande slag tenderar att uppstå när en kritisk massa gör saker av lättja eller för nöjes skull. Detta gäller såklart även olika slags fordonstransporter. Många har ju till exempel bilåkning som hobby. Detsamma verkar gälla elsparkcyklar och andra liknande fenomen.
 
Senast ändrad:
Trodde att den här tråden var ämnad att handla om elcyklar, alternativt elsparkcyklar (därom råder förvisso en viss förvirring)!?
Det började som en tråd om elscootrar, som blandades ihop med elcyklar, och sedan övergick det till (ännu en) tråd på temat "folk i glesbygden klagar på allt möjligt". Originellt...

Utsidan borde starta delforumet "norrlandsgnäll", så att vi slipper ha det i andra trådar. Var det inte någon som startade en sådan tråd, förresten?
 
Trodde att den här tråden var ämnad att handla om elcyklar, alternativt elsparkcyklar (därom råder förvisso en viss förvirring)!?

Förövrigt behöver en väl knappast vara professor för att räkna ut alla bilresor som ersätts med ett annat, mindre miljöbelastande fordon är bra. Allra helst promenader. Faktumet att varannan bilresa i Sverige = kortare är 5 km (!) talar sitt tydliga språk (https://energiradgivningen.se/res-klimatsmart/). Här kan vi göra mycket mer, framförallt i tätorter, men även i glesbygd. Därmed inte sagt att det existerar något alternativ som inte påverkar miljö och klimat överhuvudtaget.

Problem av varierande slag tenderar att uppstå när en kritisk massa gör saker av lättja eller för nöjes skull. Detta gäller såklart även olika slags fordonstransporter. Många har ju till exempel bilåkning som hobby. Detsamma verkar gälla elsparkcyklar och andra liknande fenomen.
Förr hade man väl bilåkning som hobby (söndagsutflykter, en sväng på stan etc) men numera är det väl bara ungdomar i A-traktor och dom som håller på med olika former av biltävlingar som åker för nöjes skull.

Vem finner idag någon glädje i att ha bilåkning som hobby?
 
Förr hade man väl bilåkning som hobby (söndagsutflykter, en sväng på stan etc) men numera är det väl bara ungdomar i A-traktor och dom som håller på med olika former av biltävlingar som åker för nöjes skull.

Vem finner idag någon glädje i att ha bilåkning som hobby?

Skämtar du!? Hela vårt samhälle dyrkar ju bilar och andra motordrivna fordon. Många kör en del/måttligt, vissa andra väldigt mycket för nöjes skull. Motorfordon används i tid och otid till i princip allt och inget av både ung som gammal. Som sagt, hälften av alla bilresor i landet är mindre än 5 kilometer. Folk gör utflykter och kör runt i närmiljön, åker och tittar på saker, till ett köpcentrum, idrottsevenemang mm. Mycket är ärenden av olika slag, visst. Men dessa ärenden och hobbys bygger i dagsläget på bilåkande för att det ska bli av. En livsstil och ett nöje i allra högsta grad. Listan kan göras väldigt lång på hur invävd framförallt bilen är i vår kultur. Så pass att vi uppenbarligen tar den för given.

För att bli lite off topic, men ändå inte. Höj bensinskatten och använda pengarna till att subventionera lägre moms, skatter och avgifter på cyklar och kollektivtrafik. Bygg ut! Kan även tycka att elcyklar borde inkluderas så länge det föreligger särskild anledning såsom ålder, handikapp eller glesbygdsproblematik, tex. långa avstånd. Sen kan vi såklart diskutera bränslesubventioner för folk på landsbygden. Men det ogenomtänkta nöjeskörandet gör väl knappast någon lycklig i det långa loppet!? Vi vet att det är dåligt för miljön, vi vet att hälften av befolkningen är överviktig.
 
Senast ändrad:
Förr hade man väl bilåkning som hobby (söndagsutflykter, en sväng på stan etc)
men numera är det väl bara ungdomar i A-traktor och de som håller på med olika
former av biltävlingar som åker för nöjes skull. Vem finner idag någon glädje i
att ha bilåkning som hobby?
Hm, åtminstone jag Kjell.

Med minst 5 st hobbybilar, senast jag inventerade gällande registreringsbevis, SAMT
den tråkiga grå bruks-Passaten (som klämmer den absoluta majoriteten av de årliga
~3000 milen. + en husvagn, ett flaksläp (med 'Bordershop'-kåpa) och en Buster RS-båt)
.
Triumphbilarna gör väl mellan 500 och 1000 mil tillsammans under en av de nutida
varma, soliga och njutbara somrarna - få upplevelser är så njutbara och rogivande som
att köra (Inte åka Kjell!) längs en lagom kurvig svensk landsväg med taket nedfällt, solen
gassande och motorn stillsamt mullrande ur de dubbla piporna (och resten av trafiken
någonstans långt borta/uppe på någon oinspirerande motorväg)...
Så var det för ett kvartsekel sedan, så är det nu - och så kommer det att vara om ytter-
ligare ett kvartsekel. Oberoende av elcyklar eller inte elcyklar...

När miljöalarmisterna fått Kina, Indien, USA och Polen att permanent släcka ner sina
sista kolkraftverk - slår jag av V-åttorna och backar in den sista hobbybilen i garaget.
Först då, inte förr.

Jag har hela mitt yrkesverksamma liv jobbat med, och propagerat för, fossilfri energi-
produktion - och samtidigt + alltid varit direkt negativ till koleldad energi - försök inte få
mig att sluta njuta av mina hobbybilar nu - när (äntligen!) alla övriga (utom Bolund et
consortes) inser att jag hade rätt hela tiden... Synd att Barsebäck 1+2, Ringhals 1+2
och Oskarshamn 1+2 hann offras innan förnuftet började slå igenom.

Jag elcyklar inte (det är att fuska), jag åker på en vanlig 24-vx 'city-jonne' - när målet för
cykelturen är tillräckligt nära och vädret är tillräckligt bra. Komplett med en Hövdinga-
'halsduk' - naturligtvis! (Hade jag ingen störtkruka med moppen när jag var ung så kom-
mer det ingen fånigt utseende dylik på nu i övermogen ålder heller.)

IMHO samt YMMV - naturligtvis
/Odd
 
Senast ändrad:
För att bli lite off topic, men ändå inte. Höj bensinskatten och använda pengarna till att subventionera lägre moms, skatter och avgifter på cyklar och kollektivtrafik. Bygg ut!

Du inser att om man höjer skatten på flytande bränslen (antar att du inte menar att diesel ska vara exkluderad, för då köper folk dieselbil istället) innebär det att priserna på nästan allt som kräver transporter kommer att öka? Mjölken blir alltså dyrare.
 
Du inser att om man höjer skatten på flytande bränslen (antar att du inte menar att diesel ska vara exkluderad, för då köper folk dieselbil istället) innebär det att priserna på nästan allt som kräver transporter kommer att öka? Mjölken blir alltså dyrare.

Uttryckte mig lite slarvigt. Menade samtliga fossila drivmedel till framförallt privatbilar och andra liknande fordon. Diesel inräknat. Visst, priser kommer säkert gå upp i och med en så pass omfattande samhällsomställning som krävs framöver. Det gör de ju iofs naturligt ändå. Men jag tänker också att till exempel transportindustrin har en hel del att att arbeta med i form av effektivare transporter, mm.

Sen är det ju som så att vi som du säkert vet rätt ofta inte betalar det "verkliga priset" på en vara pga kryphål, märkliga regelverk, subventioner, beskattning och annat. Det gäller inte bara drivmedel. Men just drivmedelsfrågan brukar av någon anledning vara en extra het potatis. Hmm, undrar varför (OBS retorisk fråga) om nu inte bilen är mer än en nyttopryl i våra liv? Undrar avslutningsvis om du inser att klimatförändringar också kan komma att göra mjölken (och framförallt en hel massa andra saker) rejält mycket dyrare?
 
Här i landets norra delar har vi andra bekymmer.

De problemen kan sammanfattas i att vi har en politik som utgår från ett Stockholmsperspektiv vilket gör exempelvis resandet med den för oss livsnödvändiga bilen jvlgt dyrt.

Infrastruktursatsningarna motsvarar inte ens vad vår lilla befolkning betalar i skatt.
Nu ska vi dessutom se vår natur exploateras av kineser, tyskar etc. och välbeställda svenskar i skatteparadis bygga vindkraftindustrier som vi inte vill ha.

Allt medan våra friluftsälskande vänner stirrar sig blind på vilka lågviktsprylar de orkar bära med sig.

Det är nya tider nu!

Bra skrivet, klimatpolitiken bidrar till döda lands och glesbyggden.

Kanske dags för en skatteväxling ?
De som bor i glesbyggd har ju inte på långa vägar samma skattefinansierad service och infrastruktur som stadsbor har.

Sänka skatten rejält för människor och företag som bosätter sig i glesbyggd ?
 
OK, vad är "glesbygd"? Antal personer mantalsskrivna per kvadratkilometer?
Eller avstånd till något specifikt; tunnelbana / livsmedelsbutik / vindkraftverk /
15-minuters bussintervall / vattendrag el. strand / systembutik - eller vad?
Vi hade "kallortstillägg" i avtalen en gång i tiden - det fungerade inte i längden...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.