Elcyklar kan öka utsläppen av koldioxid.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Elcyklar har ju skattefinansierats och lanserats som en klimaträddare, men verkligheten kan vara så att den tvärt om motverkar sitt syfte.
I stället för att ersätt bilresor i städer så ersätter den promenader, buss och tunnelbana i stor omfattning som är ett bättre klimat alternativ, dessutom motverkar den sannolikt folkhälsan då den motion man fått med promenad eller trampcykel minskar.
Utöver det så ökar förmodat skaderisken om man jämför med kollektivtrafik.

Varför ska Sveriges skattebetalare fortsatt finansiera dessa tingestar under falska premisser om ett bättre klimat, när det är vanliga cyklar som är klimat och hälsovänliga ?



Elsparkcyklar kan öka utsläppen av koldioxid - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Förslag på nya skatteregler för förmånscyklar - Regeringen.se
 
Total energiåtgången från ax till limpa finns men redovisas svårligen. Det är bedrägligt att tro att all trafik kan elektrifieras, med vårt klimat, samt en avveckling av säker elenergi.
Kombinationen trampcykel till bussen och från bussen och hem är sannolikt vida bättre både för fysiomin och klimatet.
 
... Varför ska Sveriges skattebetalare fortsatt finansiera dessa tingestar under falska
premisser om ett bättre klimat, när det är vanliga cyklar som är klimat och hälsovänliga ? ...
För att annars hotar nog Bolund m.fl. gröngölingar att lämna regeringen - och vi får den där totala
regeringskrisen som Ordförande Lövén inte törs ta - med ett extraval strax före ordinarie val... ?
 
I stället för att ersätt bilresor i städer så ersätter den promenader, buss och tunnelbana i stor omfattning som är ett bättre klimat alternativ, dessutom motverkar den sannolikt folkhälsan då den motion man fått med promenad eller trampcykel minskar.
Utöver det så ökar förmodat skaderisken om man jämför med kollektivtrafik.

Jag har läst att samma fenomen uppstå när man gör kollektivtrafiken gratis. Det är inte de som kör bil som börjar åka kollektivt, det är de som tidigare promenerat eller cyklat som börjar åka kollektivt oftare.

Det här visar ju ganska tydligt att det inte alltid fungerar så som man tänkt sig.

Folk som åker bil gör det inte för att de tycker kollektivtrafiken är dyr, de gör det för att det är bekvämare att ta bilen. Och nu när de kan skaffa elbil så blir det bara billigare och billigare att ta bilen.
 
Inte konstigt att vi har en ryckig och ogenomtänkt miljöpolitik då man väljer att tillmötesgå dom mest bisarra krav/önskemål för att få sitta kvar vid den politiska makten. Regeringen får väl göra som dom brukar - "se över" problemen i stället för att försöka lösa dom.
 
Elcyklar har ju skattefinansierats och lanserats som en klimaträddare, men verkligheten kan vara så att den tvärt om motverkar sitt syfte.
I stället för att ersätt bilresor i städer så ersätter den promenader, buss och tunnelbana i stor omfattning som är ett bättre klimat alternativ, dessutom motverkar den sannolikt folkhälsan då den motion man fått med promenad eller trampcykel minskar.
Utöver det så ökar förmodat skaderisken om man jämför med kollektivtrafik.

Varför ska Sveriges skattebetalare fortsatt finansiera dessa tingestar under falska premisser om ett bättre klimat, när det är vanliga cyklar som är klimat och hälsovänliga ?



Elsparkcyklar kan öka utsläppen av koldioxid - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Förslag på nya skatteregler för förmånscyklar - Regeringen.se

Har du läst artiklarna/länkarna du bifogade?

Den ena handlar om elsparkcyklar och den andra är ett pressmeddelande om ett budgetförslag beträffande skattelättnader för förmånscyklar. Elcyklar och miljöaspekter nämns förvisso i förbifarten i den senare texten, men förslaget är primärt ämnat att öka cykelpendling överlag.
 
Utandningsluften innehåller en del koldioxid. Så om man andas mer & häftigare släpper man ut mer koldioxid, dvs om man cyklar istället för elcyklar. :):cool:
 
Får en väldigt fin riktig cykel för priset av en med el. Får inte med mej mer grejer på elcykel än vanlig.Blir lika blöt vid regn som på en vanlig. Tingesten helt ointressant för mej. Cykel samt bil är mina val. Buss,tåg är inga tänkbara val i min vardag.
 
Får en väldigt fin riktig cykel för priset av en med el. Får inte med mej mer grejer på elcykel än vanlig.Blir lika blöt vid regn som på en vanlig. Tingesten helt ointressant för mej. Cykel samt bil är mina val. Buss,tåg är inga tänkbara val i min vardag.

Har du ens testat?
Elcykel öppnade upp för cykelpendling till jobb för min del utan att komma fram svettig och i behov av att duscha.
Jag har kört över 600mil på min.
 
Personligen föredrar jag vanlig trampcykel och helst 2-hjulig liggcykel.

Men detta är en ny tråd som startas med länk till artikel från 2019 som dessutom inte handlar om elcyklar utan om elsparkcyklar.

VI har inte längre någon skattesubvention av elcyklar. Dessutom visar undersökningar att bilresor har ersatts av elcyklar. Stämmer det så är det förstås bra.

Thure
 
Har du ens testat?
Elcykel öppnade upp för cykelpendling till jobb för min del utan att komma fram svettig och i behov av att duscha.
Jag har kört över 600mil på min.
Min knappt 2km till kneget cyklas garanterat svettfritt,även genom skogen.Till affären har jag nog 600-800m,och handla där går utmärkt med ryggsäck.Veckohandlingen görs med bil,utom då det är svinkallt (-30°och därunder),då tar vi spark + "kylväska/isolerad väska " att ha frukt och grönt i.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.