Duger Haglöfs UltraPro Plus?

Jag är i behov av en ny sovsäck och funderar litegran på vilken som kan passa bäst. Jag vill gärna att den ska vara ganska lätt och har därför tittat lite på Haglöfs UltraPro Plus som endast väger 900g. Problemet är att dess komforttemperatur ligger på 9 grader och jag har tänkt använda den på vandringar i Kebnekaiseområdet och i framtiden möjligvis Sarek under huvudsakligen augusti månad. Vad tror ni om detta?

Är en Haglöfs Outback Zero bättre? Den har iofs komforttemperatur på 7 grader så det är ju inte så stor skillnad, men väger 1150g. Jag kanske är petig när det gäller viktskillnaden men den känns så påtaglig i affären.

Tacksam för all synpunkter
Olle
 
Fundera på en LIM-5

Jag tycker den är suverän. Lätt, men ändå rätt varm. Komforttemperaturen ligger vid 0:an. Det är klart det blir lite varmt att sova inomhus, men då behöver man ju inte sova i säcken ändå!
 
-5 Säck att föredra

Har själv bytt till en Ultrapro5.Vandrade tidigare med en travellite 0-säck,men det blev ofta väldigt kallt när det var hög luftfuktighet.
 
Hur har UltroPro #5 fungerat då?

UltraPro #5 verkar ju iofs ligga i min prisklass. Hur har den fungerat och i vilka förhållanden har du använt den?

Olle
 
Ultrapro5

Tyvärr har jag har jag inte hunnit använda den så mycket, men vi gjorde en 4-dagarstur i slutet av augusti, upp emot Ikesjaure och in i Norge(Arjeplogfjällen).En tältning blev på 1200-m och i moln, isskorpa i pölarna på morron.Jag frös aldrig någon av dom nätterna.Liggunderlaget är ju också ganska viktigt har jag upptäckt,använder ett 3/4 Thermarest av den lättaste varianten,ganska lätt,ganska varmt,liten packvolym,mycket bekvämt.
 
Låter kallt

Den 31:a augusti 1994 hade vi minus 6 grader och snö i Routesvagge på 800 m nivån. Kokkärl och vattenflaskor som vi slarvigt nog hade vattenfyllda när vi la oss var bottenfrusna på morgonen.
Under dagen steg tempen till 0:an där den sedan höll sig i 2 dygn. Några dagar senare blev det 5 - 10 grader varmt.
Jag hade en lätt (1300 gr) Caravansäck i ett då nytt material kallat Thermofill. Säcken hade en extremtemp på -10 och komforttemp på -3. Jag la Goretexjackan över sovsäcken för att få upp tempen till anständig nivå och jag är inte lättfrusen.

26 juli 1995 var det -5 i Mårmapasset.

En -5 säck är nog ett minimum om man skall ha säkerhetsmarginaler även i augusti. Själv går jag numera mest i september och har en Ajungilaksäck märkt -12. Den väger ca 1500 gr. Sedan får jag lite värme till via sovsäckslakanet.
Om det kniper så har jag ocså en dunväst att ta till. Detta istället för en varmare säck.

Mvh Björn och God Jul förresten.
 
Duger? Gör den men till vad

JAg har själv en ultrapro5 och det är inte sköntt att sova kallare än kanske -2 i den.

JAg använder den bara på "låglandet" under tidig höst och sen vår
 
Hmm.. jag har insett att det kanske är bättre att satsa på en något varmare säck som iofs väger lite mer. Haglöfs UltraPro 12 (1700g) med en komforttemperatur på -5 kanske är att föredra i Norrlandsfjällen i augusti.

Frågan är hur skönt det är att sova i en säck med komforttemperatur -5 om det är 10 grader varmt, men det är klart man kan ju alltid ta av sig kläder eller knäppa upp lite.

Är UltraPro-säckarnas fodral av typen kompressionsfodral?
 
Ultrapro12 har kompfodral och då har du även en säck med ganska goda marginaler.Skillnaden i packvolym är dock ganska stor mellan Up5 o 12.
 
Light is right

Har själv en Ultrapro Plus och är hyfsat nöjd. Den är inte varm - men lätt!
Personligen tycker jag att du skulle klara dig utmärkt med den om du sover i underställ och skarvar på med tex ett par powerstretchbyxor eller ullfrotté eller liknande. Dessa plagg kan du ju även använda på dagen om det skulle behövas medan en varm sovsäck bara tynger ner ryggsäcken.

Jag vet inte vad det är för fyllning i LIM eller vad de heter, men jag skulle inte rekommendera dun på sommaren. Efter en veckas regn tappar det för mycket i isolering - vattenskyddande yttertyg eller inte.

Observera att detta är mina högst personliga åsikter...

/Magnus
 
LIM är naturligtvis dun

Och det innebär precis som du säger att den måste hållas torr. Det problemet tycker jag är litet sommartid (min Mjölnersäck klarar väta bra). Och ändå inte livshotande om det skulle bli blött i anständiga temperaturer.

Vintertid använder jag (/kompletterar jag) med en Ultrapro -25. Min baktanke med att ha syntet i detta läge är att skulle en snöbrygga rasa och jag hamna i vatten, så är det en livshotande situation om sovsäcken skulle vara dyngsur. Tillsammans klarar dessa sovsäckar mer än -40. Därigenom har jag löst alla temperaturer som kan tänkas förekomma i Sverige med två sovsäckar. Och behöver bara bära på sådär trekvarts kilo ner till strax under nollan...

Beträffande varmare väder (10 plus). Jag kan ligga i säcken tills det är så varmt att den fungerar som täcke eller inte alls behövs. Därför känner jag inget behov av ett blixtlås på LIM -5. Ultrapron har ju blixtlås, så den som startade tråden kan ventilera allt som behövs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Försvarets gamla grejer och annat överskott? Duger det? Bo och sova 43
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
Aidejonas Quechua 2 Seconds II - Duger den för detta? Bo och sova 15
KoreaStyle Liggunderlag som duger som yogamatta? Bo och sova 3
sofiah Byta tältlinor - vilka duger? Bo och sova 24
Razzle-Dazzle duger denna? Bo och sova 5
Harald Nyberg Duger åt de flesta! Bo och sova 0
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.