Dubbelt halvslag?

Är det någon som kan bekräfta eller dementera följande påstående ?

Enligt nya rön skall det dubbla halvslaget INTE användas över huvud taget vid byggande av standplats eller ankare då det finns en risk, om än liten, att detta halvslag glider och klipper ur sig självt.

Jag har försökt finna mer info angående detta på svenska klätterförbundets sida utan att lyckas. Hoppas nu att det finns någon som vet detta med stor säkerhet.


/Johan
 
Det låter ju lite märkligt. Fast när man tänker efter är det väl en typisk knut man gör "mitt på repet", dvs inte vid en ände utan snarare nånstans där man bara gör en bukt på repet, vilket gör att risken att knuten glider till repets ände verkar långsökt. Om den alls glider kan ju i oc för sig vara opraktiskt och möjligen farligt i vissa lägen.
Fast nej, jag har inte hört nåt nytt om detta.
 
Det är dubbelt halvslag som lärs ut i dag i alla fall.

Men däremot pågår en diskussion om så kallad sliding x. Det kan vara denna som du har snappat upp. Här följer ett udrag ur Klätterförbundets dokument om policy och tekniker där tveksamhet råder:

Det är i vissa fall bra att göra ett sliding X, det vill säga jämvikta standplatsen genom att vrida den ena delen av slingan (inte jämvikta genom att fixera slingan med knut), bild 46:1. Bra att använda då belastningsriktningen kommer att variera under säkringsarbetet. Metoden är omdiskuterad och Utbildningskommittén kommer att fortsätta att granska den. Här följer några fördelar och nackdelar (finns säkert många fler).
Fördelar:
• Tillåter fullständig jämviktning oavsett om belastningsriktningen ändras.
• Snabbt och enkelt.
• Inga knutar som minskar hållfastheten i bandslingan.
Nackdelar:
• Om den ena ankarpunkten lossnar blir det en kraftig chockbelastning på de kvarvarande.
• Om bandslingan går av på något ställe (t ex stenslag) så fallerar hela ankaret.

Om man knyter av slingan med knutar ca 10 cm ovanför jämviktspunkten kan man undvika både eventuella chockbelastningar och fullständigt haveri om bandslingan slås av någonstans (mellan knutarna och jämviktspunkten), bild 46:2. Denna metod bör användas då man är osäker på hållfastheten på någon av ankarpunkterna.

Vill man läsa hela texten och se bilderna kan man surfa in på följande pdf (som är andra halvan av ett större dokument : http://www.klatterforbundet.com/pdf/utbildning/Policy_Tekniker_och_Metoder_Del2_v01_TO_050131.pdf
 
Vad menar du med "klipper ur sig självt"? Och vad menar du med "nya rön"?

Vad jag har hört så brukar man säga att dubbelt halvslag glider vid en belastning på ungefär 450 kg, vilket torde göra den olämplig att använda i änden på repet, men att knuten kan glida har varit känt länge, och får knappast räknas som nya rön.

Själv använder jag alltid dubbelt halvslag när jag bygger stand, vilket jag skulle tro att de flesta gör, och mig veterligen har en standplats aldrig fallerat p.g.a. detta. Man är ju alltid inknuten i änden av repet, så det finns ju ingen risk att knuten skulle kunna glida såpass mycket.

"Sliding x" är jättebra när man ska jämvikta två borrbultar.
 
ang dubbelt halvslag...

hej!!!

vad jag vet och har fått lära mig så är det inga problem med dubbelt halvslag,använder det aldrig runt träd,bara en princuip sak för min del...

men om du är räddf att knuten ska glida upp,så slå ett halvslag med den korta ändan som blir kvar!

/max
 
Alternativen är väl åttaknut eller butterfly. De glider ju inte; fast under vissa förutsättningar kan ju en åtta vandra.

Dubbla halvslaget är ju dessutom relativt smidigt att justera (längden till det fastknutna).

Ytterligare praktiska alternativ?
 
Ett alternativ till dubbelt halvslag är "constriktor" eller dubbelt halvslag med låsning. Vågar dock inte försöka förklara i text hur den slås. Den är vanlig vid fästning av surrningar i scoutsammanhang.
 
constriktor?

teoek; sa:
Ett alternativ till dubbelt halvslag är "constriktor" eller dubbelt halvslag med låsning. Vågar dock inte försöka förklara i text hur den slås. Den är vanlig vid fästning av surrningar i scoutsammanhang.

Constriktor?

ladrig hört det namnet för,men som gammal scout så antar jag att du menar timmerstek?
ser ut som en en överhandknop med lop som låser sig när du drar i den antar jag att du menar?

//max
 
Re: ang dubbelt halvslag...

maxen; sa:
hej!!!

vad jag vet och har fått lära mig så är det inga problem med dubbelt halvslag,använder det aldrig runt träd,bara en princuip sak för min del...

men om du är räddf att knuten ska glida upp,så slå ett halvslag med den korta ändan som blir kvar!

/max

Hallå där,
Jag är inte rädd för att knuten ska gå upp, det var bara det att jag träffade en polare från klubben som sa att han i sin tur hört att det dubbla halvslaget inte skulle användas p g a risk för glidning. Själv tycker jag att det är en ypperlig knop vid riggning av ankare/standbplats
 
Nej, timmerstek är nog en av de sista knoparna som jag skulle använda mig av i en standplats. Ser dock inte några hinder att använda dubbelt halvslag så länge de är snygga och ordentligt åtdragna.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.