Dubbelt halvslag på dyneema vid ankarbygge

Skulle vilja fråga vad folk tycker om säkerheten på dubbelt-halvslag-med-dyneema-runt-karbiner vid ankarbygge.

Hur stor är risken för glidning egentligen? Många jag pratar med verkar inte reflektera över det mycket. Jag tänker mig att de dubbla halvslagen kan glida under belastning, och resultera i en "triangle of death" då det lösa stycket mellan säkringarna tar slut, vilket är särskilt allvarligt om det är naturliga säkringar som inte kan ta belastning i den riktningen.

Är det nåt att bry sig om, eller är jag paranoid?
 
Testa!

Intressant fråga. Vi berörde den i sista numret av Bergsport (s24). Vi hade inga bra svar, bara en allmän varning för att slingorna skulle kunna glida, i situationer lika den som du beskriver. (Som nedan?)

Just i ditt fall skulle jag gissa att om det glider i halvslagen, så kommer det ändå att låsa innan du får en så pass stor spänning i den "slacka" delen av slingan att dragriktningen i kilarna påverkas väsentligt. Eller annorlunda formulerat: spänningen i den "slacka" delen blir pga friktionen inte lika stor som i benen som löper till centralpunkten.

Men det är bara funderingar. Kan du inte gå ut och testa, så får vi veta! Notera dock att det som kallas Dynema ibland är 50% nylon, och då är friktionen större.

:)
 

Bilagor

  • stand.jpg
    stand.jpg
    3 KB · Visningar: 1,770
Senast ändrad:
Dubbelt halvslag glider lite på dynema. Skulle gissa att slingan brinner av innan den glidit ihop till en dödstriangel. Känner mig också helt säker på att detta aldrig händer i verkligheten.

Själv så har jag nästan slutat göra mina ankare som du beskriver, i alla fall om det är kallt ute, eftersom om man hängt två i en dynemaslinga är det svinjobbigt att knyta upp halvslagen, de har dragit åt sig ordentligt.
 
Vore spännande att testa ja, men har tyvärr ingen dragbänk direkt.. :)

Är det en lösning på "problemet" att gå ett extra varv i karbinen med slingan bara?
 
Om man gör en större knut, så kanske man kan få slingan att inte glida så man får kraft mellan säkringspunkterna, men värmeproblemet lär kvarstå.

Hur stort resp problem är, är svårt att säga förstås.

Om man vill testa så kan man ju göra det i en dragprovningsmaskin, men ett kanske minst lika intressant test är förstås att antingen med sig själv som vikt provfalla i ankaret (lämpligen säkrad i annat rep också), eller släppa en kroppstung säck för att testa. Då kan man ju även testa med högre last om det visar sig hålla för inledande test.
 
Med lämplig dynamometer och en verkstadspress körd på öppning istället är det ingen svår rigg. Fallprov innebär ju många fler variabler.
 
Med ett fallprov kan man å andra sidan välja de förutsättningar som motsvarar verkligheten. Ett statiskt prov liknar ju troligen mindre det man verkligen vill veta nåt om i det här fallet.

Ett prov i maskin är ju lättare att specificera, och att repetera möjligen, men sen är det ju svårt att tolka vad resultatet har för betydelse för en klättrare.
 
kände en kall kår längs ryggraden när jag såg videon. på grundkursen fick jag iaf lära mig att man kunde clippa in sig med en 120cm dyneema slinga i ankaret som säkerhet medans man håller på och fipplar med repbromsen och dyl. innan man ska fira
 
Kanske inte helt on topic men det det rör i alla fall dyneema och falltest :). Nyligen upplagt på DMM:s hemsida (inkl. video)

http://www.dmmclimbing.com/news.asp?nid=293&ngroup=1

Huga.. Det är ju för fan hemskt.
Påminner lite om hur när dom gjorde repjobb på volvo-umeverken.. 200 man arbetade mycket på 4 meters höjd under ett år, alla hade fallskyddsutrustning.
På toaletten så läste nån instruktionen för utrustningen.. "töjer sig från 100 cm till 6 meter"
Dvs, dom skulle slå i golvet oavsett fallskydd eller inte, det blev liiite rusch efter att köpa nya grejer.

Falsk trygghet ftw..
 
Länk/videoproblem...
Får upp ett meddelande om att jag behöver programvara för att se videon, men att den inte finns att hämta "hos Quicktime"... Nån som har nåt tips?
 
Huga.. Det är ju för fan hemskt.
Påminner lite om hur när dom gjorde repjobb på volvo-umeverken.. 200 man arbetade mycket på 4 meters höjd under ett år, alla hade fallskyddsutrustning.
På toaletten så läste nån instruktionen för utrustningen.. "töjer sig från 100 cm till 6 meter"
Dvs, dom skulle slå i golvet oavsett fallskydd eller inte, det blev liiite rusch efter att köpa nya grejer.
Borde det inte vara någon form av fallfaktor inblandad i det påståendet, eller menar du att töjningen var helt slumpmässig och oberoende av belastningen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magwo Alternativ till dubbelt halvslag Klättring allmänt 10
apfaktor Dubbelt halvslag? Klättring allmänt 16
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.