Do´s and dont´s på inneväggen

Det behövs i alla fall minst 1 till riktigt, stort inomhuscentra i Stockholm. Gärna 2.. Stor skillnad mot för 3 år sedan. Nu är det verkligen köer på repen, hög ljudnivå, känns överfullt. Kanske borde finnas "trängselavgift", typ 80 kronor inträde till kl 15 på vardagarna, sedan 120.. Fast det är ju upp till ägarna såklart.

Det som hände i Gbg när Domen öppnade precis intill Chalmers var att hela högskolan kom på att dom skulle börja klättra, så enligt min uppfattning så är det inte mindre trångt på väggarna för att det har öppnats ett till gym i stan... Å andra sidan är det ju jättekul att fler har fått upp ögonen klättring!
 
Så här tycker i alla fall jag:

Klätterkurser får hållas enligt precis vilka förutsättningar som helst som bestäms av gymägaren. MEN dessa måste förstås anslås väldigt tydligt, så att jag kan ta hänsyn till det i mitt träningsupplägg, eller välja ett annat gym innan jag köper årskort. Jag tror också att man som ägare biter sig själv i svansen om man ger alltför mycket förtur åt kursverksamhet. Man riskerar att alla som inte går kurs tvingas knö ihop sig ett fåtal dagar i veckan, och att en viss andel då tröttnar helt på trängseln. Vi som köper klippkort eller årskort drar ju också in pengar till verksamheten! En lösning kan vara att lägga sådana kurser som blockerar mycket av väggen på annan tid än prime time, typ efter kl 20. En annan är ödmjuka och förstående ledare som då och då släpper in andra klättrare på "sin" led.

När det gäller alla vanliga besökare tycker jag det är ok att "hogga" en led så länge man vill om ingen annan signalerar att de står i kö. Om nån väntar så kör man ett eller fler försök med kort mellanrum och INGEN FIKA, STRETCHING ELLER SMÅPRAT MED POLARNA (jodå, jag har sett det). Och man kan ju anlägga en trevlig ton och fråga den som väntar om det är ok om man kör en push till om man nu råkar vara supertaggad.

Don´t: byta rep med kompisarna bredvid och inte släppa in den som väntar. Har sett detta med. Man släpper inte sitt rep innan man vet att man får ta över kompisarnas. Ungefär som den sjuka lägenhetsmarknaden...

Barfotaklättring inomhus? What? Utomhus kan jag se en charm i en sådan mimimalistisk approach, med så få prylar som möjligt. Extra bra vid DWS? Man kanske klättrar lite sämre, men det kan ju ge upphov till nya tekniker, nya tänk, och kramp i helt nya muskler. Kanske...? Men inomhus? Don´t!

Johan!
Hoppas denna tråkiga och rätt menlösa diskussion inte tar sig in i nästa nummer av Bergssport.
Det är klart att det bildas informella regler klättrare emellan och att det ytterst är ägaren till väggen som bestämmer reglerna som dom vill ha. Men så länge vi inte pratar om säkerhetsrisker eller ägaren vilja så finns det inga regler och det bör inte heller finnas några.

Vill man inte ha folk traverserandes under sig, säg till. (och se om någon bryr sig)
Tar någon repet före dig och har en picknick under det med sina kompisar, fråga om du får köra, eller om dom är klara snart. Eller försök hänvisa till någon regel. (och se om någon bryr sig)
Håll det för mycket kurser när ni ska klättra, prata med ägaren. (Och se om han bryr sig)
Sluta gnälla och bete er som folk så ska ni nog se att dom flesta av dom här låtsas problemen inte är problem.

I allmänhet skulle jag personligen skita rätt stort i era åsikter vid väggen.
 
Jag är rätt säker på att det leder till konflikter och otrivsel om alla skiter i varandras åsikter och önskemål och "skiter stort" i andras åsikter.

Jag kan hålla med om att det inte är ett stor problem på gymen, men det beror ju ,enligt mitt förmenande, snarast på att folk bryr sig om varandra.
 
Det som hände i Gbg när Domen öppnade precis intill Chalmers var att hela högskolan kom på att dom skulle börja klättra, så enligt min uppfattning så är det inte mindre trångt på väggarna för att det har öppnats ett till gym i stan... Å andra sidan är det ju jättekul att fler har fått upp ögonen klättring!

Korrigering.
Klätterdomen ligger i Kviberg
Klätterfabriken ligger i Gårda
Klätterlabbet ligger vid Chalmers
 
Jag är rätt säker på att det leder till konflikter och otrivsel om alla skiter i varandras åsikter och önskemål och "skiter stort" i andras åsikter.

Jag kan hålla med om att det inte är ett stor problem på gymen, men det beror ju ,enligt mitt förmenande, snarast på att folk bryr sig om varandra.

Visst, jag hård-drar det lite Mezzner. Men jag tycker precis som du säger att detta inte är ett problem vid huvud taget. Och problemet blir i så fall vems åsikter som det ska lyssnas på. Ägaren har rätt att sätta upp regler och när det gäller en vägg som är försäkrad så finns det regler med, i övrigt....finns det inga självklara regler.

Självklart bör man visa hänsyn, men själva diskussionen känns lika intressant som att diskutera hur etiketten ska vara på ett gym. Får man köra tre set på en maskin eller prata med en kompis när man tränar? Hur är det med att läsa tidningen mellan seten? Ska dom som springer ha företräde på löpbanden före dom som går? Diskussionen blir bara löjlig...
 
Inom asiatiska kampsporter så markeras vilken elevnivå man är på genom streck eller färger på uniformen. Det kan även vara ålder som markeras på detta viset. Oavsett vad markeringarna avser så förväntas personer med en lägre "rang" respektera de med en högre rang. Jag tycker att vi i inumhusgymmen kan använda karbiner på samma sätt. Om man har många karbiner på sin sele får man helt enkelt be en person med färre karbiner att vänta på sin tur att klättra.
 
Låt råstyrka avgöra. Blir det kö går man bara bort till chinsstången. Den som gör flest får förtur på just det repet. Enarms ger företräde på alla rep under hela kvällen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjäll o vidder Qd´s !? Sportklättring 6
megge c r a s h p a d ? Sportklättring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.