Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet?

Det finns ju mycket om och men att ta hänsyn till här.
Kollektivtrafik till naturområden betyder i praktiken buss. Och en buss är bara miljövänlig i jämförelse med personbil om den är någotsånär välfylld.
Det kan man uppnå för verkligt välbesökta naturområden med tydliga ingångar (typ Tyresta by, Ritsem/Kvikkjokk/Kebnats etc) men inte för en godtycklig etappstart på sörmlandsleden.
 
Priserna på kollektivtrafiken alltså, de behöver subventioneras så in i h-ete för att konkurrera med bilen. Eller så får bilägare klimatkompensera för att täcka upp de osynliga miljökostnaderna.

Jag åkte tåg och buss Stockholm till Kvikkjokk. 1800 spänn enkelväg. Sen åkte jag bil tillsammans med vänner hem. 300 spänn i bensinkostnad för min del, 120 mils resväg. Visst att det är många andra mer dolda utgifter för bilar men det är ändå såna här jämförelser man gör hela tiden som gör en väldigt väldigt sugen på att skaffa egen bil (tyvärr).

Den bilägare som räknar kostnaden så, torde bli överraskad då det är dax att betala för försäkring, skatt, service, slitdelar (som att byta däck), reparationer och för att inte tala om den dagen det är dax att betala för värdeminskningen, dvs när man byter bil.
Men bränsle är biligt nog får att få ska välja bort bil av miljöskäl. Dock finns en undersökning som visar att 4 pers i en modern snåldiesel inte släpper ut mycket mer än motsvarande tågresenärer, så det är inte självklart.

/Patrik, såg att bildiesel kostar över 17kr/l numera
 
Kollektivtrafik fungerar ypperligt till resor där många gör samma resa varje dag i veckan (läs jobbresor) det fungerar väldigt dåligt till spontana resor (läs fritid). Och vi som bor utanför storstan vet att kollektivtrafik inte fungerar alls. Hur skulle det kunna göra det? Jag har säkert 100+ olika parkeringsplatser för min fritid, de varierar med aktivitet och säsong. Vilket bussbolag är beredd att sätta upp en linje som stannar vid var och en av dem, fast bara några gånger per år? Hur skall mina skidor, cyklar, kajaker transporteras och vilken busschsför vill släppa in mig bussen efter ett orienteringspass en blöt höstdag?
Och hur skulle det sett ut om bussen bara gick till ett fåtal områden, snacka om att det skulle bli en hård punktbelastning på naturen just där, men ingen annanstans.

Bilen är defakto en väldigt smidig och kostnadseffektiv transportlösning. Den är heller inte så dålig för miljön som det så gärna vill framställas. Kom ihåg att bilen alltid tar mig den kortaste vägen mellan A->B, den gör det varje gång jag vill det men också bara när jag vill. Kollektivtrafik tar mig nästan aldrig direkt mellan A->B utan det skall alltid kopplas till extra resor för det. Min bil åker aldrig runt mot en fastställd turtabell utan passagerare bara för att det skall vara så.

Nä, trådskaparens idé är en utopi som bara kan utvecklas ifrån någon som bor i en storstad och där naturen är första tillgängliga buske utanför stadsmuren.

Vill ni attackera miljöproblem för friluftsliv så börja med den otroliga överkonsumtion av prylar och kläder som sker i friluftslivets namn.
 
Min bil (halvmodern snåldiesel) kostar, allt inräknat, i storleksordningen 20 kr/mil. Vill jag ta mig till Idre, vilket jag skall om några veckor, så kostar det ca 70+70 mil = 2800 kr t o r med bilen för mig och sambon. Med tåg kostar det 4500 för avbokningsbara biljetter, tillkommer några hundra i p-avgift vid hemmastationen eller nån tusenlapp för taxi. Hade vi varit fler i bilen så... tja, rent ekonomiskt är det svårt att räkna hem tåget om man är två eller fler som reser tillsammans. Sen kan man förstås väga in andra aspekter som trafikskaderisker och arbetet att köra. Men i reda pengar är det svårt.

Anledningarna att jag i stort sett uteslutande kör bil till naturupplevelser är flera.
Först och främst existerar ingen kollektivtrafik överhuvudtaget den närmaste dryga halvmilen från mitt hem.
Sen finns knappt någon kollektivtrafik till relevanta naturområden eller fritidsintressen öht i mitt län.
Och hade det funnits, så hade det gissningsvis tagit så mycket längre tid än med bil att det vore meningslöst att åka alls.
 
Senast ändrad:
Kan ta upp ett annat exempel på att kollektivtrafiken inte fungerar optimalt när man vill ut i naturen. Funderade på om jag skulle vandra Höga kusten-leden under semestern. Att ta sig till och från starten/slutet i Örnsköldvik var inget problem eftersom det finns en stor tågstation där. Att ta sig från och till Hornöberget från Härnösand som är den andra änden på leden på en lördag eller söndag som är en vanlig start/slutdag går inte eftersom det inte går någon buss då. På vardagarna passerar sista bussen vid 18.30 vilket kan göra ganska stor skillnad på hur man ska planera vandringen.
Nu hade bilen inte varit ett alternativ oavsett.

På mer närliggande resmål så är bilen mer smidig och tideffektiv, speciellt om man bara vill hinna ut en eller två timmar och det inte är cykelavstånd, något som är väldigt olika från person till person. Enda gången kollektivtrafiken fungerar bättre är när man har olika start och slutpunkt.

Jag ser inte att ta bilen till friluftslivet som något större problem. Istället ser jag vardagstrafiken och då främst biltrafiken till och från jobbet som ett större problem. Det är den senare som skapar de stora peakarna i trafiken som gör att det byggs större vägar, iallafall som jag förstått och ser på det. Nu har jag inget bra exempel på fenomenet men det finns exempel där större vägar gjort att trafiken ökat som en konsekvens av att det blivit enklare att köra på dessa. Om man då gjorde kollektivtrafiken smidigare så borde fler välja det som alternativ. Sen kommer det vara svårt att få kollektivtrafiken smidig och kostnadseffektiv på landsbygden pga lägre användning vilket andra omnämnt, vilket är något man får ha i åtanke när man diskuterar frågan.
Att sedan trafikverket har ett stort fokus på just 4+-hjuliga fordon när man tar beslut om åtgärder på vägar gör det inte lättare eller säkrare för oskyddade trafikanter såsom gångtrafikanter och cyklister att ta sig ut i naturen.
 
Kan ta upp ett annat exempel på att kollektivtrafiken inte fungerar optimalt när man vill ut i naturen. Funderade på om jag skulle vandra Höga kusten-leden under semestern. Att ta sig till och från starten/slutet i Örnsköldvik var inget problem eftersom det finns en stor tågstation där. Att ta sig från och till Hornöberget från Härnösand som är den andra änden på leden på en lördag eller söndag som är en vanlig start/slutdag går inte eftersom det inte går någon buss då. På vardagarna passerar sista bussen vid 18.30 vilket kan göra ganska stor skillnad på hur man ska planera vandringen.
Nu hade bilen inte varit ett alternativ oavsett.

På mer närliggande resmål så är bilen mer smidig och tideffektiv, speciellt om man bara vill hinna ut en eller två timmar och det inte är cykelavstånd, något som är väldigt olika från person till person. Enda gången kollektivtrafiken fungerar bättre är när man har olika start och slutpunkt.

Jag ser inte att ta bilen till friluftslivet som något större problem. Istället ser jag vardagstrafiken och då främst biltrafiken till och från jobbet som ett större problem. Det är den senare som skapar de stora peakarna i trafiken som gör att det byggs större vägar, iallafall som jag förstått och ser på det. Nu har jag inget bra exempel på fenomenet men det finns exempel där större vägar gjort att trafiken ökat som en konsekvens av att det blivit enklare att köra på dessa. Om man då gjorde kollektivtrafiken smidigare så borde fler välja det som alternativ. Sen kommer det vara svårt att få kollektivtrafiken smidig och kostnadseffektiv på landsbygden pga lägre användning vilket andra omnämnt, vilket är något man får ha i åtanke när man diskuterar frågan.
Att sedan trafikverket har ett stort fokus på just 4+-hjuliga fordon när man tar beslut om åtgärder på vägar gör det inte lättare eller säkrare för oskyddade trafikanter såsom gångtrafikanter och cyklister att ta sig ut i naturen.

Trafikverket fokuserar på/ansvarar för de stora vägarna (riks- och europa vägar) medan de kortare resorna oftare görs på kommunala vägar och även cykelbanor är oftast kommunala, så du ska nog inte lasta trafikverket för brist på cykelbanor - det är nog mer en kommunal angelägenhet och de flesta cykelresor är nog mer av lokal karaktär. Det är få i södra Sverige som cyklar till fjällsemestern så det vore nog slöseri att bygga omfattande cykelvägar för detta.

/Patrik
 
Trafikverket fokuserar på/ansvarar för de stora vägarna (riks- och europa vägar) medan de kortare resorna oftare görs på kommunala vägar och även cykelbanor är oftast kommunala, så du ska nog inte lasta trafikverket för brist på cykelbanor - det är nog mer en kommunal angelägenhet och de flesta cykelresor är nog mer av lokal karaktär. Det är få i södra Sverige som cyklar till fjällsemestern så det vore nog slöseri att bygga omfattande cykelvägar för detta.

/Patrik
Till att börja med handlade ju frågan om friluftslivet i allmänhet så vet inte varför du blandade in fjällsemester i detta.
Jag tog inte inte ens upp cykelbanor då jag även inkluderade landvägar i detta med att ta sig till naturen. Sedan vet jag inte klart när trafikverket tar över ansvaret från kommunen eller annan väghållare men jag har fått felanmälan på en tätortsnära cykelbana vidarebefodrad från kommunen till trafikverket så det gör inte saken direkt enklare med vem som ansvarar för underhåll och planering. Byt ut trafikverket mot väghållare istället om det passar bättre.
 
Friluftsliv ser ut på olika sätt, och kollektivtrafiken fungerar olika bra i olika delar av landet, så långt är allt klart.
Men en annan sak är att tillgång till bil förändrar vårt beteende. Har vi bil så behöver vi inte nöja oss med att åka till närmsta strand, vi kan lika lätt ta oss till kommunens BÄSTA strand. Det här gör att vi får allt högre krav på hur våra upplevelser ska se ut.
Samma sak gäller förstås även tillgången till billiga flygresor. Det räcker inte längre att få åka skidor, vi vill ta oss till den bästa skidåkningen i världen.
Om vi skulle sänka kraven lite, och inte alltid känna att vi måste optimera varenda friluftsupplevelse, så skulle trycket minska på de populäraste platserna, och miljön skulle bli lite gladare.
 
Friluftsliv ser ut på olika sätt, och kollektivtrafiken fungerar olika bra i olika delar av landet, så långt är allt klart.
Men en annan sak är att tillgång till bil förändrar vårt beteende. Har vi bil så behöver vi inte nöja oss med att åka till närmsta strand, vi kan lika lätt ta oss till kommunens BÄSTA strand. Det här gör att vi får allt högre krav på hur våra upplevelser ska se ut.
Samma sak gäller förstås även tillgången till billiga flygresor. Det räcker inte längre att få åka skidor, vi vill ta oss till den bästa skidåkningen i världen.
Om vi skulle sänka kraven lite, och inte alltid känna att vi måste optimera varenda friluftsupplevelse, så skulle trycket minska på de populäraste platserna, och miljön skulle bli lite gladare.

Nja, jag är inte helt övertygad om att du har rätt angående hur vi väljer.
Enig i att bilen ger oss större friheter. Men för mig handlar det inte om att åka till bästa stället utan att åka till ett nytt ställe. Jag vill hela tiden prova nya platser, och till det är bilen oöverträffad. Det finns så fantastiskt många platser i närområdet som jag ännu inte provat att springa i, cykla på, leta svamp i, lagt ut kajken vid osv.
Bilen och en papperskarta tillsammans är en fantastisk kombo.
 
Håller med om mkt som skrivits ovan. Men vi behöver minska bilåkandet både till friluftsliv och vid andra tillfällen. Hur åstadkommer vi detta?

Jag tror vi behöver regleringar från politiskt håll.

Förstås bra om vi gör mkt frivilligt också.

En viktig åtgärd alla kan göra är att påverka politiker. Dels med röstsedeln men också genom att ställa frågor.
Hur tycker du att vi skall förändra politiken så att vår klimatbelastning minskar 50% och i förlängningen mer än så.

Thure
 
Nja, jag är inte helt övertygad om att du har rätt angående hur vi väljer.
Jag ser många exempel på detta. När jag, som inte har nån bil, tar en promenad, då gör jag det där jag bor. När min granne vill promenera med mig så vill hon ta bilen till ett finare ställe och promenera där. Det är bara ett exempel av många.
Men för mig handlar det inte om att åka till bästa stället utan att åka till ett nytt ställe. Jag vill hela tiden prova nya platser, och till det är bilen oöverträffad.
Bästa stället eller nya ställen hela tiden, det är bara varianter på samma sätt att tänka. Men visst, åker du till nya ställen hela tiden så bidrar du inte till det ökade besökstrycket på de "bästa ställena". Och jag håller med om att bilen är oöverträffad till detta. Men jag som inte har nån bil ägnar mig åt en hel massa härligt friluftsliv i alla fall, även om det inte är på nya platser hela tiden. Och jag tror inte att jag är olyckligare för det.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.