Dagsturer i norra Vietnam

Jag ska åka till Vietnam i sommar och tänkte åka upp i bergen i norr i några dagar för lite dagsturer. Alla åker till Sapa, men på beskrivningarna verkar det lite stökigt med massor av folk, halvfärdiga hotell och påträngande försäljare. Jag har därför också kikat på Bac Ha, som verkar lugnare och liksom mer genuint. Är det någon som har erfarenhet av något av de ställena eller något annat i närheten som kan ge lite kommentarer, tips etc.?
 
Jag ska åka till Vietnam i sommar och tänkte åka upp i bergen i norr i några dagar för lite dagsturer. Alla åker till Sapa, men på beskrivningarna verkar det lite stökigt med massor av folk, halvfärdiga hotell och påträngande försäljare. Jag har därför också kikat på Bac Ha, som verkar lugnare och liksom mer genuint. Är det någon som har erfarenhet av något av de ställena eller något annat i närheten som kan ge lite kommentarer, tips etc.?
Jag har inga tips alls att komma med, men jag tycker det låter mycket spännande. Berätta gärna efteråt om vandringen här på Utsidan.
 
Det ska jag göra! Det blir nog bra vad jag än väljer. Det finns ju oftast en anledning till att platser blir turistmagneter, att de faktiskt är vackrast och mest lättillgängliga.
 
Finns det fortfarande minor utanför lederna i Vietnam?
Det ska inte finnas, men det är lite varning för att de har missat någon. Jag tror inte att det skiljer sig i risk mellan Sapa och Bac Ha heller.

Den största risken verkar vara att det blir lerigt och halt i backarna under regnperioden så att det är risk för att halka. Fast det regnar väl lika mycket på båda ställena också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.