Dags för nytt rep - vad rekommenderas?

Mammut!

Jag måste ju bara rekommendera Mammut Galaxy. "Stört" skönt rep. iofs troligtvis något dyrare än Beal men det är det värt tycker jag.

/Kalle
 
Dynamiska rep

som man använder för klättring "fjädrar", det gör inte spectra. Jag föredrar klätterrep för klättring :)

Skaffa ett rep för alpinism (8 mm 30 meter = lätt) och ett annat för klippa - lös ovanstående. Tyvärr svårt att kombinera.

Beals lätta alpinismrep kostar bara några hundra och är mycket lätt vilket ju alltid uppskattas av den som för dagen bär repet

Mvh
 
Köp på globetrotter

Precis som herrn ovan säger är ett kortare, lättare alpinistrep att föredra. Jag köpte en stump (30 m) som passar två pers mycket bra. Kolla globetrotter igen, de har trevliga halvrep som passar perfekt till lättare alpina turer, tex glaciärer och kammar.

/Micke
 
Håller med om att ett 30 m rep ibland skulle vara idealiskt. Men trots allt brukar det ibland bli en hel del pitchande, och vill därför ogärna byta till kortare rep.

Håller med om att hellre för ändamålet lämpade rep än en dålig kompromiss, men spectran funkade oväntat bra för abseiling tillsammans med ett helrep. Repen löper dock ut med ngt olika hastighet mot slutet av sträckan (spectran snabbare då statisk). Användning på brant snö/is kändes ok, men risken för gnav mot klippkanter oroade på mixed rutterna. Har inte sett spektra i denna användning förut, och står antagligen över ett provförsök på egen hand...

Tack för synpunkterna! :)
 
Edelweiss

Det bästa rep jag någonsin haft var ett Edelweiss. Jag tror det hette World cup? Helt suveränt att hantera men lite tungt (men jag är stark!) Klart överlägset Beals Top Gun som jag har haft två av eftersom jag inte har fått tag på något nytt Edelweiss-rep som liknar det jag hade... Men Top Gun är helt klart second best.

/Lappen
 
Que?

Hallo Johanna!
Hur menar du, den här killen på Nya Zeeland, släpade han med ett rep som inte gick att ha till något annat än att fira med? Varför inte använda ett PAR halvrep som avsett, det är ju bättre och säkrare? Speciellt vid alpin klättring där det förekommer firning långa sträckor och där repen löper risk att skadas vid stenslag och fall över vassa kanter. Vad gör du om ditt helrep skadas? ETT halvrep går ju att klättra med i ett nödläge, det är inget jag skulle vilja göra med ett 6-millimeters statiskt rep. Men, jag kanske inte har förstått saken rätt?
Hälsningar
Uffe
 
En liten varning bara...

Det är helt ok att använda spektran rent styrkemässigt, men för gnag mot kanter är den ju sämre.
Dessuton ett stort varningens ord:
Om man firar på rep av olika diameter eller elasiticitet för den delen så kommer repen att "matas" olika fort. Om man är rik och har lämnat en karbin eller shackel i ankaret är ju detta ok. Men löper repet genom en slinga eller dyligt så kan det gå fort att "såga" av den med tråkigt resultat. Detta har observerats i andra länder, bla efter en olycka på Augille d´ L´M i Chamonix för några år sedan.

Mitt tips: Kör med dubbelrep så är man på säkra sidan.
 
rik

man behöver väl inte vara rik för att fira av från en karbin- bara intelligent

martin du borde dra ner på ölandet och lägga pengarna på ett gäng billiga ovalkarbiner ;)
 
Råkade nyss hitta info om spectra för abseiling i Mark Twights bok om alpinism, så tydligen är det flera än guiden på NZ som använder det. Trots det kommer vi nog att hålla oss till de egentliga klätterrepen - sparar hellre vikt på annat... Var bara nyfiken på era synpunkter vad gällde spectran. Tack för dem!

Ni talar om ett par halvrep, men borde det inte alltid vara ett helrep då man går inbunden över besvärlig glaciärterräng?! Vilket ju betyder ett helrep och sedan en halva som komplement, alternativt ett kortare helrep (typ 30 m) och sedan 2 halvor... Mycket rep blir det hur man än vänder och vrider.
Tänk så mycket repsallad det skulle kunna bli ;)
 
Förtydligande av halvrep/helrep/twin

Alltså...

Kombinationer av halvrep/helrep/twinrep funkar inge bra alls...

Helrep (enkelrep) skall användas som sådana och inte med halvrep etc. Detta pga av att de töjer sig olika mycket och i värsta fall kan detta ge friktionsskador på repen (om de ligger i samma karbin) samt att de belastar säkringssystemet ojämt

Halvrep kan ANTINGEN klippas i varannan säkringspunkt ELLER båda repen i VARJE punkt. Inga halv(!)-mesyrer med varierande antal rep i säkringspunkterna.

Twin/Tvillingrep enbart BÅDA repen i säkringspunkterna

Tyvärr kan man komma i otakt med repinköpen (som jag är nu) och måste då lägga ut en massa kronor på dels ett Enkelrep (för hemmaklippan) och Dubbelrep (för längre turer där man måste kunna fira en hel replängd). Men bättre att lägga ut lite stålars nu än att riskera att råka illa ut på berget, eller?

Hoppas alla får en solig klättersommar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Dags att jämföra de bästa tjejerna med de bästa killarna? Klättring allmänt 39
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
sagaramatha Dags att lämna topprepets och bultarnas trygghet. Klättring allmänt 11
fredrik.markussen Nytt projekt Klättring allmänt 5
Staffan Andersson Nytt klätterforum?? Klättring allmänt 1
Mike C Nytt ras på Grönbrinksberget Klättring allmänt 5
Same Köpa nytt rep. Klättring allmänt 12
pal2 Nytt försök/Kaskasatjåkka 2076 Klättring allmänt 7
cliff_hanger gott nytt år!! Klättring allmänt 1
Vandrare Nytt rep. Lågt/högt fångryck? Klättring allmänt 4
SKAFFA ETT NYTT FORUM HÄR - KLÄTTERKOMPIS SÖKES Klättring allmänt 0
Älvnäs nytt! Klättring allmänt 0
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.