Cykla till Marocko

Tjena alla människor!

Jag heter joakim henriksson, 20 år gammal och har bestämt mig för att cykla till marocko genom europa. Rutten, i nuläget (givetvis är den inte fastspikad), är start i sverige, danmark, tyskland, holland, belgien, frankrike, andorra, spanien (eventuellt portugal) och marocko. Väl i marocko skulle jag vilja se atlasbergen, trekking i öken, bada turkiskabad i casablanca och rabat och mycket mycket mer givetvis!
Jag startar antingen tidig vår 2011 eller augusti-september 2010, beror lite på hur min budget kommer att se ut i augusti. Jag skulle gärna dela denna resa med någon, personligen kommer det väl bli ett slags test för mig för att se mina gränser och att försöka utmana dessa till max. Men sedan gör man ju massor med sköna stopp för att njuta av naturen, städerna, människorna, kulturerna. Det blir att bo i tält och lag mat till en större del i stormkök (ett och annat hostel och träffa andra backpackers kanske?).
Jag är inte den allra mest erfarna cyklisten, men några mil har jag på nacken. Jag håller för tillfället på och lär mig hur man fixar fel med cykeln osv. (många slangar och lappar sägs det behövas...)
Men när det kommer till såhär stor resor så vet jag inte riktigt hur man ska planera runt ikring. Dvs. hur man ska tänka när man ska packa mat och vatten för 2-4 månader. Därför skulle jag uppskatta tips och råd på hur man ska tänka när det gäller förvaring och packning av mat och vatten. Är du intresserad av att också hänga med så säg då också till! Men som sagt vill du hjälpa mig på vägen genom goda råd av ALLA dess slag så skulle jag uppskatta dessa otroligt mycket!

ha en trevlig vecka!

Joakim Henriksson
 
Vadå packa mat? Du köper mat i en vanlig affär och antingen äter den på parkeringsplatsen utanför eller tar med den och äter ett par timmar senare. Vad är det för planering som behövs?

Jag brukar ha ngn liter vatten på mig när jag cyklar i Europa. Ska jag fricampa på natten brukar jag fylla upp tre liter vatten eller ngt.

Fyll dock på med lite extra mat på lördagar eftersom många affärer håller helt stängt på söndagar nere på kontinenten...

Prova cykelforumet här på utsidan istället för expeditionsforumet - du får mer svar där!

Lycka till!

ps försök lämna sverige i augusti
 
Vadå packa mat? Du köper mat i en vanlig affär och antingen äter den på parkeringsplatsen utanför eller tar med den och äter ett par timmar senare. Vad är det för planering som behövs?

Jag brukar ha ngn liter vatten på mig när jag cyklar i Europa. Ska jag fricampa på natten brukar jag fylla upp tre liter vatten eller ngt.

Fyll dock på med lite extra mat på lördagar eftersom många affärer håller helt stängt på söndagar nere på kontinenten...

Prova cykelforumet här på utsidan istället för expeditionsforumet - du får mer svar där!

Lycka till!

ps försök lämna sverige i augusti

Tack för svaret lars, uppskattar när en man av din kaliber svarar och ger råd! Var faktiskt genom din blogg jag bestämde mig för att ge mig ut. Visst inte att du fanns här! Hur som helst tack för råden och jag lägger nog upp detta på cykelavdelningen!

Joakim
 
Tack för svaret lars, uppskattar när en man av din kaliber svarar och ger råd! Var faktiskt genom din blogg jag bestämde mig för att ge mig ut. Visst inte att du fanns här! Hur som helst tack för råden och jag lägger nog upp detta på cykelavdelningen!

Joakim

Jag blir alltid lika förvånad när ngn hört talas om mig... :) Fast glöm inte att det finns många andra som cyklat mer än mig, t ex Corax och stellan.

Men ngt jag lärt mig under mina resor är att allt ordnar sig. I europa har du inget att oroa dig för, inga visum t ex. Mat, vatten och reservdelar får du tag i överallt. Det enda som kan vara krångligt är att det kan vara lite lurigt att fricampa eftersom det ligger samhällen/gårdar överallt - fast med en bra karta kommer du över detta. Västra Tyskland är f.ö lättare att hitta tältplats i än Holland/Belgien.

Lycka till!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha 30.000 kr, cykla i världen Expeditioner 11
HenrikWfMH Vandra från Örnsköldsvik till Norrköping Expeditioner 5
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
ybe Guide till Kilimanjaro? Expeditioner 26
rimn Vem har tänkt tanken: "En grej till. Sedan lägger jag av."? Expeditioner 15
rimn Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta? Expeditioner 21
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
luktafotogen Grottresa till South Wales Expeditioner 2
notaraver Hur skall jag transportera cyklar till Kilpisjärvi? Expeditioner 4
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Repetae Visum till Pakistan Expeditioner 31
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
karlmattsson För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv. Expeditioner 127
azzi Segelexpedition till Grönland 2011- Med bara tjejer! Expeditioner 6
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
avslut090330 Cho Oyo 17/20 Mars till 15/17 Aprill Intresserad av att dela tillstand? Expeditioner 2
Niclas S Från Örebro till Treriksröset Expeditioner 8
Nullan Paddla till Gibraltar Expeditioner 6
plaskdaja Sträng till K2 Expeditioner 1
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Finsk / Ryska Gränsen..till Fots? Expeditioner 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.