Cykeltips, inte Marin.

Jag har en ställbar

styrstam på en av mina cyklar med gängad framgaffel och vanligt bockstyre (Håkan C du kanske kommer ihåg min Thorn Club Tour jag fick lite dominingar på lillfingersidan av höger hand efter Frdrikshofs 40 milare och bytte till ställbar styrstam efter detta).

Den nya styrstammen flexade aningen obehagligt men sedan jag gått tillbaka till inköpsstället så justerades vinkeln och då minskade flexet så mycket att jag inte lägger märke till det längre. Viktigt att på just den modellen inte ha för stor vinkel.

Thure
 
visar styrstam till gängad framgaffel. Borde gå att få dit själva styret på det numera vanligare A-headsystemet men verkar i så fall onödigt att köpa styrstammen. Frågan är om du vill ha såpass upprätt åkställning som det här styret ger med bromshandtagsmonteringen på bilden.

Kanske idé att köpa till ställbar A-headstyrstam.

Thure

Fick hem en Marin Muirwoods ändå till slut :)
Köpte till detta styret och jag har bara positiva erfarenheter av det efter att ha cyklat flera dagar med det fram och tillbaka från jobbet. Gjorde nu igår också en tur ut till Göteborg från Borås på några mil, var riktigt bekvämt att kunna flytta händerna.
Det flexar ingenting vad jag känt av, sitter väldigt stabilt även när jag står upp och cyklar i uppförsbackar.

Var dock tvungen att byta styrstam då det som följde med cykeln var för stort. Har inget ställbart utan ett fast som fungerar bra.
 

Bilagor

  • ai08006.jpg
    ai08006.jpg
    49.9 KB · Visningar: 378
Som jag misstänkte är det inte styret som flexar (märkbart) utan den ställbara styrstammen. på bilden, som du klokt valde bort.
/Niklas
 
Funderar på att byta ut styret på min Marin muirwood till ett "butterfly". Frågan är till vilken modell, de jag funnit i Sverige är cykelnettos:

http://cykelnetto.se/shop/?artnr=BHB-30SV&cat_id=1517
http://cykelnetto.se/shop/?artnr=AI08006&cat_id=1517

Styrstammen måste jag byta ut, så enligt vad jag läst i denna tråden så är ett fast att föredra? PÅ cykelnettos ena beskrivning så skriver de att "BHS-22 High-Six" passar bra ihop med det ena.

Någon speciell styrstam som rekommenderas?

Någon som har lite erfarenheter som kan tycka till?

Mvh Daniel
 
Senast ändrad:
Utifrån bilderna på barendsen skulle jag tveklöst välja barendsen från Titec (Cyclecomponents) då dessa verkar vara längre och skönare. Jag har själv en liknande modell på min MTB och är mycket nöjd med dessa.

Utifrån bilderna på styrena så verkade det som om den första styret var billigare och såldes utan styrstam medan det andra styret var dyrare såldes med en flexig styrstam. välj då det första alternativet.

Beträffande styrstammen så välj en modell som ger dig en så bekväm sittställning som möjligt. Har du gängat styrlager finns en A-headset adapter som gör att du kan använda styrstammar avsedda för A-headset. Välj om möjligt en styrstam som håller fast styret med 2-4 skruvar, ty då slipper du behöva trä styret genom styrstammen så fort du ska byta styre eller styrstam.
/Niklas
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.