Cykelköp i Holland?

Jag och min flickvän tänkte dra ut på äventyr i europa i höst.
Planen är att kolla in Berlin och sedan dra till Amsterdam. Där tänkte vi köpa cyklar och all utrustning som behövs för att cykla ca 200 mil. tänkte höra vad ni som vet tycker om denna ide? ni kanske tycker detta är en dålig ide, med tanke på att man inte får cykla in sig på cykeln. men kanske några tips på vad vi ska tänka på. ta med egen sadel kanske? mm.
sen kanske någon vet någon bra cykelbutik som har bra utbud på cyklar och utrustning(väskor och dylikt.) ?

väldigt tacksam för svar!
// Niklas och Jennie
 
Visst går det att göra, men kan vara svårigheter. En fördel med att köpa hemma är bla att det brukar vara lättare med reparationer och garantiärenden.

Har ni några bra cyklar här i Sverige? Annars är väl frågan lite också "kan man tjäna på att köpa cyklar i nederländerna?" Om det vet jag inte mycket, men det kanske finns fördelar (vilket får vägas mot nackdelar att ha långt till handlaren och att ev inte känna till den lokala marknaden).

Vilken prisklass hade ni tänkt på cyklarna? Över 5000 kr? Över 10.000?

Jag skulle personligen bara göra som föreslaget om det handlade om någon ovanlig cykel som är svår att hitta i Sverige, till exempel bakfiets eller liggcykel. Då kan det just snarare vara en fördel jämfört med postorder att åka ner och kunna prova ett antal modeller i verkligeheten.
 
Här hemma tränar jag bara med en gammal mtnbike, inget speciellt. så det blir hur som helst att köpa en ny cykel. Tror det blir en standard med växlar och pakethållare för mellan 5000-10000. (vet inte vad alla modeller heter.) men känns bäst att åka ner dit och provcykla, så den känns bra. har heller ingen större brådska när vi är där nere.

kan du tips om några bra affärer eller så? som har bra utbud av cyklar och väskor? men det kanske finns överallt där nere. :)

tack för svar!
 
bra idé

Jag tycker det låter som en bra idé.

Jag har googlade runt på begagnade cyklar en gång och hittade många fina till salu i holland.
Jag hittade diverse cyklar med stålram (eftersom det var det jag sökte efter) till en billig penning.
Många cyklar är i omlopp i Amsterdam så det borde inte vara en svårighet.

Om jag åker bil till Holland i framtiden kommer iaf jag ta med ett cykelställ och köpa hem en eller två cyklar.

Lycka till!

/h
 
kan du tips om några bra affärer eller så? som har bra utbud av cyklar och väskor?

Bara den här: http://www.ligfietswinkel.nl/index.php/en.html :). Toppencyklar för långfärd i mitt tycke. Trevlig kille som driver stället också.

Ska du ha nu vanliga cyklar finns det nog många - antar någon annan vet bättre. Kanske skulle vara idé att leta efter motsvarande forum i Nederländerna och se om det finns någon diskussion (brukar kunna gå att läsa hjälpligt om man kan svenska, engelska och kanske tyska ...)
 
Även Berlin

är en cykelstad att räkna med. Vill ni kolla utbudet på cyklar på den tyska marknaden kan jag rekommendera http://www.zentralrad.de/ som är en bra butik med alla möjliga cyklar och cykeltillbehör i Kreuzberg.

Thure
 
Jag vet inget om sport- och långfärdscyklar men bott i Holland ett år och upptäckte snart att i det landet är det en grym rullians på cyklar. Flertalet på min klass fick sina cyklar stulna varje månad och gick och köpte nya nattetid på ett torg. Säkert med god chans att få köpa tillbaka den tidigare...
Men lycka till på turen!
 
Cykelstölder ses allvarligt på i Amsterdam

Just hemkommen från en cykeltur till Paris från lilla Borås. Passerade Amsterdam och stannade några dagar, älskar staden just för att den är ett cykelparadis - här är verkligen bilarna satta på undantag. Däremot så är cykelstölder ett stort problem, enligt min vän som bor i staden sedan flera år och är holländare så kan polisen kräva fram papper på att din cykel är legitimt köpt. Böterna blir dryga om man inte kan uppvisa papper - så långt tillbaka som 1995 skall tydligen cykelstölderna sparas om de anmäls. Ve dig om du ertappas med en cykel som stals 1995 (oavsett hur länge du varit i landet).

Värt att tänka på. Men köpa "vitt" funkar själklart.


Tack för alla svar!

hmm, det där torget du pratar om, är det i amsterdam och i så fall var?
 
Hej, jag har bott i Haag i nästan två år och kan säga att det finns cykelaffärer nästan överallt. Fast som ni har sagt tidigare, finns det stora problem med stölder i Holland. Så jag hade nog köpt cykelt precis (kanske dagen innan) ni ska cykla vidare. Det hade ju varit synd om de blir stulna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.