Crescent sport

En fråga till långfärdsexperterna: Hur väl står sig Crescent´s s k sportcyklar för längre färder med utrustning? Sportprogrammet utgörs av cyklar av lite hybrid-karaktär med tonvikt på motion. Cyklarna går att få i 28 tum och med 24 växlar, tror jag. Skulle gärna ge mig iväg några dagar med tält o d.
 
Cykelmodellen är ganska ointressant. En nerväxlad gammal treväxlad cykel skulle t ex fungera utmärkt om man inte har krav på att kunna trampa i utförsbackar.

Ett mycket mer intressant tips är att inte lasta allt på bakpakethållaren eftersom cykeln blir vinglig då. Låg väskhållare fram ("lowrider") rekommenderas, även om man inte har så mycket packning totalt sett.

Appropå din fråga så fungerar alla Crescents cyklar med stänkskärmar och pakethållare bra.
 
kaw; sa:
Cykelmodellen är ganska ointressant. En nerväxlad gammal treväxlad cykel skulle t ex fungera utmärkt om man inte har krav på att kunna trampa i utförsbackar.

Det är intressant, vet du var man får tag i delar för att växla ner en dylik hoj? I originalutförande är såna hojar i princip tvåväxlade, eftersom den tunga växeln verkar designad för cykling nerför kebnekaise eller för den som vill bli sjukskriven för utslitna knän.
 
Dreva om en 3-växlad Torpedo

mördarsnigel; sa:
kaw; sa:
Cykelmodellen är ganska ointressant. En nerväxlad gammal treväxlad cykel skulle t ex fungera utmärkt om man inte har krav på att kunna trampa i utförsbackar.

Det är intressant, vet du var man får tag i delar för att växla ner en dylik hoj? I originalutförande är såna hojar i princip tvåväxlade, eftersom den tunga växeln verkar designad för cykling nerför kebnekaise eller för den som vill bli sjukskriven för utslitna knän.

Om det är en gammal Crescent (eller annat fabrikat av cykel) med Torpedo 3-växlat nav är det inga problem med att få tag i nya bakdrev. De finns i något så när välsorterade affärer (verkstäder). Har de inte den storlek hemma som du vill ha borde de kunna ta hem på beställning (det gjorde dom åt mig när jag bytte kedja och drev senast).

På ett 3-växlat Torpedo är 2:an direkt växel, d.v.s hjulet roterar lika fort som drevet. 3:an har utväxlingsförhållandet 1:1,36 (om jag minns rätt), så när drevet roterat 1 varv har hjulet roterat 1.36 varv. 1:an har utväxlingsförhållandet 1/(1:1,36) vilket är ungefär 1:0,735. Så när drevet så när drevet roterat 1 varv har hjulet roterat 0,735 varv.
Växlar man om en 3-växlad cykel så att den blir mer ”lättrampad” (större drev bak) kan man behöva en längre kedja än original.

Per Brune
 
Växelkedjan

Glömde att skriva lite om den lilla kedja som går in i navet som man växlar med. Den kedja dom sålde till mig senast var ej en Torpedo original. Kedjan är förmodligen några kronor billigare en än Torpedo original, men kvalitén (livslängden) är bedrövlig. Redan efter 10- 15 mil hade en nit gått upp. Materialet i länkarna och nitarna är för mjukt och nitarna är dåligt ”knackade”.

Per Brune
 
mördarsnigel; sa:
Det är intressant, vet du var man får tag i delar för att växla ner en dylik hoj?
Du ska då ha ett med 24 tänder. Det är största som finns vad jag vet, eller åtminstone fanns för några år sedan.

Numera har man oftast mindre klinga fram på cyklarna. Vanliga utväxlingen förr var 46/20. Självfallet kan man ju byta 46-klingan också, men det är väldigt mycket mer jobb. Bak är det bara att lossa på en fjäderring.

Fattningen för bakdrevet är för övrigt samma på både gamla Sachs-nav och nya Nexus.
 
Största bakkransarna som finns/funnits är 26:eek:rna som satt på gamla 635 hjul med Sachs Duomatic.. (2 växlat) .

Går en gammal tripex tungt så riv ned det och rengör. Det är den största anledningen till att de inte gunkar bra. Sedan kan man ju sätta dit en ny vajer med för att få det riktigt smutt..

Det blir inte mer standard än bakkransar med klackar.. Gängade drev är ute sedan 20 år tillbaks ;) Minst..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.