Crescent Kebne (2011)

Hej, jag vill ut på cykelsemester - i Sverige och nere i Europa primärt. Främst på cykelvägar och asfalt. Jag tänker 5-10 mil per dag, i någon vecka sådär. Säkert en hel del packning.

Jag har funderingar på om en ny Crescent Kebne 704 (2011) håller/passar för det. Har testat den, och några andra liknande (bl.a. Skeppshult Steel One) och tycker Kebne har bäst känsla i sittställning etc.

Men säljare som inte har den inne säger den är för klen (aluminium-ram, kass växelsystem etc). Medan butiken som har den inne säger att den håller för allt ("afrika tur&retur")

Jag vill att den ska hålla i några år och på fler liknande resor, så klart.
Jag kommer uppgradera till bättre däck, styre och sadel.

Kebne 2011 har mekaniska skivbromsar och 24 vxl (Shimano Alivio bak - och Shimano Nexave fram). Kostar ca 7500 kr.

http://www.crescent.se/stadscyklar/cyklar/kebne-704-24-vxl/



Vad tror ni som har koll?
Någon som har erfarenhet?

Tacksam för hjälp!
 
Jag undrar ungefär samma sak som ovan.
Vilken av dessa två cyklar skulle ni rekommendera för längre resor, vad gäller hållbarhet, komfort osv?
Och vilken sittställning kommer kännas bäst för kroppen efter ett antal mil. Den framåtlutade eller den mer upprätta?
 
Det finns massvis med cykeltrådar. De föreslagna verkar tunga. En bra långfärdshoj har lätt ram i stål, tillräckligt långt avstånd mellan bakaxeln och pedalens bakläge för att inte låta hälen nöta i bakväskan. Tillräckligt långt försprång för att gå stabilt samt låta framväskan sitta så långt fram så att inte tån slår i den.
Fortsätt leta är mitt råd. YMMV
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.