Caravan 1000

Hej!

Har hittat en gammal CARAVAN 1000, djupblå dunsovsäck, använd men finfint skick. Hittar inga temperaturuppgifter, läste om några som hade gamla broschyrer från caravan. Någon som vet mer om komforttemperaturerna??

Tack på förhand.
 
Har en som jag köpte ny för c:a 200 kr troligen runt 1970. Vikt 1 kg och klarar många minusgrader. Senast i Joutenheimen för tre år sedan då det var 7 minus och jag sov gott.

MVH MatsH
 
Broschyr

f.d broschyrsamlaren är vaken och har några enstaka sidor kvar ifrån broschyrsamlingen men dom flesta broschyrerna och katalogerna har gått till pappersåtervinningen på grund av platsbrist.

Men eftersom jag har kvar min Caravan 1000 som jag köpte 1976 eller 1977 så sparade jag just den sidan. Jag har för mig att sovsäcken kostade 399 kronor.

Enligt broschyren ska sovsäcken väga 1150 gram och då har sovsäcken hellångt blixtlås. Jag har något minne av att Caravan 1000 tidigare vägde 1000 gram (där av namnet) men då saknade modellen blixtlås eller så var det att kort blixtlås (kommer inte ihåg)
se bilagan

Per
 

Bilagor

  • Caravan 1000--0001.pdf
    279.8 KB · Visningar: 986
Ack dessa nostalgitrippar! Om du är "normalfrusen" och din blåa Caravan i fint skick, så har du sannolikt en helt ok sommarsäck.
Min är grön med orangeröd insida och hellångt, lika ilsket orangerött blixtlås. Köpt på sent 70-tal, använd i årtionden, skön till strax över nollan, på senare tid dock helst med ullunderställ och ullstrumpor. Men det kan ju bero på att jag blivit mer frusen på gamla dar ;). Hade den inte varit så relativt tung och bulkig i tyget jämfört med de modernare säckarna, hade jag väl kånkat på den än.
Nu har unga generationen med starkare knän tagit över ;).
 
Hallå!

Roligt detta :) jag har själv en Caravan sovsäck ifrån 1986.(North Pole 12-) den enda jag har o som har använts/används flitigt genom åren..fortfatandes i mycket gott skick, i mina ögon så är denna säck mycket bra.Senast i helgen när jag sov över i skogen så var det 8- . Med mössa o underställ så går det finfint :) en väldigt bra trotjänare.

Mvh Nicklas L
 
Caravan gjorde mycket bra säckar, och även vi har flera av deras sovsäckar köpta för många år sedan kvar i bruk, både fiber och dun. En favorit är en Sarek 900 (dun), lite unik då den är sydd i annan färg än serietillverkningen och märkt "Caravan Test Team":)
 
Nostalgi :)

Ca 4-5 minus om den är i gott skick. Två instoppade i varandra gav komfort en kall natt (-33) 1977 i norduppland :).

...den som ändå hade en Combi DeLuxe ;)...

//J
 
Ack dessa nostalgitrippar!

Ja, detta väcker minnen! Jag har inte ägt en Caravan 1000, för det tyckte jag och mina kompisar på 70-talet var för kallt med tanke på att vi på vintern ofta sov under granar eller direkt på berghällar. Vi köpte istället Caravan Arctic, en säck på närmare 2 kg och god för temperaturer nedåt -15 eller mer. Men 1000-säcken användes flitigt av bekanta på sommarvandringar i fjällen. Jag har för mig att den fanns i en dubbel variant med två nästan likadana säckar som stoppades i varandra och klarade under -20.
 
Jag har för mig att den fanns i en dubbel variant med två nästan likadana säckar som stoppades i varandra och klarade under -20.

Caravan Carry Combi (?), skall kolla hemma ikväll då jag har en broschyrsida över deras säckar kvar från 1993....joru har nog rätt med Combi deLuxe;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
pysen78 Loppisfynd caravan och fjällrävenpuppa Bo och sova 18
vandrafjäll caravan kaipak 3 Bo och sova 3
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
Fribo Komforttemp gammal caravan dreamfill? Bo och sova 2
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
johanfpettersson Fjällräven caravan carry-combi Bo och sova 6
The Trooper Caravan Trekking? Bo och sova 3
Damberg Sovsäck Caravan Odin plus -18, fyllning? Bo och sova 4
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
andy69 Caravan sovsäck. Bo och sova 5
pejo Sovsäck: Caravan vs Haglöfs Bo och sova 6
CanMan Caravan tält Bo och sova 14
goofi Caravan Carry Combi -30 Bo och sova 3
Ix Caravan Skvader Bo och sova 7
kent Ask Tält, Caravan, Kaipak 3?? Bo och sova 6
Dado CARAVAN Sarek 900 - sovsäck Bo och sova 0
ollie II Caravan, Carry Combi. Bo och sova 3
Caravan-sovsäckar? Bo och sova 3
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Justus2012 Carinthias "Survival Down 1000" Bo och sova 0
Kennert 1000 till 2000 kr Bo och sova 4
emeliem Sovsäck för upp till 1000 kr Bo och sova 6
lagerstrom Sovsäck max 1000:- Bo och sova 41
Schneeberger Marmot Never Summer/ ME Glacier 1000 Bo och sova 0
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Mezzner Sovsäck: -10°, 1000 g, 2000:-, 195 cm Bo och sova 11
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
da_flower High Colorado Megalight 1000 info tack Bo och sova 0
greenjuice Kerlon 1000 Bo och sova 0
monika Carinthia 1000? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.