passform prio ett
Jag har byxor i både bomull, linne och div "microfiber" men tycker det är mer passformen och funktionen än materialet som avgör vilka som helst används i olika sammanhang.
För mig är det bra med viss stretch (resåraktiga) i midjan, inte för låg midja, rymliga kring låren, och (viktigt !) bra med fickor som INTE har det förtretliga meshfodret inuti fickorna (där nycklar och annat vasst alltid tycks fastna, alltid). Avtagbara ben är säkert bra ibland, men jag använder sällan funktionen trots allt, vet jag att shorts eller 3/4 funkar tar jag sådana hela dagen istället.
Om man tänker sig att tvätta (lämna till nån för tvätt) på plats så är bomull/linne ett säkert kort men konstmaterial kan lätt förstöras av framför allt den ofta stekheta strykningen (i vissa länder skulle det räcka om strykjärnen bara hade en fast inställning på "linne"). Men konstmaterial kan man ju oftast tvätta själv, på med lite tvål och vatten och sen några skakningar i vinden - torrt och klart !
Och det där med att köpa på plats, klokt att du redan valt att skippa det (för även om det kanske finns något krävs ofta en hel del både tid och tur att hitta något riktigt bra om vi talar funktionella resplagg) .