Byxor för fjällvandring - vad rekommenderas?

Jag slår ett slag för Lundhags "Dynamic Stretch Pants" som funkar kanon.

- Riktigt smidiga genom stretchmaterialet utan att bli ett par tajts.
- Längs varje ben går det att öppna en ventilationskanal som gör vandringen mer bekväm. (Har dock ej använt dessa på sommaren ännu).
- Bra fickor.
- Funkis året runt (skridsko, vandring, turåkning).

Dock kostar de en del men det är ju sånt man glömmer bort om man trivs med brallorna.

/Patrik
 
Byxor

Prova ett par Haglöfs Rabot Flex Pant, säkert 1200:- men vindtäta, stretchtyg på rätt ställen, byxor för regn kommer du ändå att få släpa med, allt är och förblir kompromisser och en fråga om smak.
God tur Anders
 
Brallor!!

jonte3@hotmail.com; sa:
Hej!

Jag undrar vad ni rekommenderar för byxor vid fjällvandring. Har själv ett par Fjällräven Vidda, men jag är inte nöjd med dem. För det första går ju impregneringen (vaxet) ur nästan helt redan efter en dags vandring. För det andra är rörelsefriheten i byxorna väldigt dålig. Går jag i minsta uppförslut åker byxorna upp i rumpan, inte ett dugg bekvämt! De drar ju då med sig kalsongerna som sedan fastnar i "string-läge". Går man dessutom med en stav i varje hand blir det ganska irriterande att hela tiden behöva rätta till kalsongerna. Som ni förstår funkar det alltså dåligt med dessa byxor, så jag funderar på ett par andra. Ett par nya fjällräven i G-1000 känns inte så lockande, är lite trött på dem nu. Att beställa byxor från ITAB t.ex. utan att först ha provat dem vågar jag mig inte heller på då jag redan har ett par byxor som inte sitter bra (jag tyckte dock att mina Vidda satt bra i affären, men jag provade inte att gå i uppförslut med dem. Mitt tips är alltså att verkligen testa rörelsefriheten på byxorna innan man köper dem, inte bara testa så de sitter bra när man går fram och tillbaka på plan mark).

Jag har funderat lite på ett par moderna byxor av typen Marmot ATV, men jag vet inte om de är tillräckligt slittåliga och vindskyddande. Prislappen avskräcker också. Någon som har erfarenhet av såna byxor? Är de värda sitt höga pris? Om inte, vad använder ni? Är ni nöjda?

Om det är någon som sitter inne med bra tips på byxor lämpade för fjällvandring vore jag mycket tacksam för att få ta del av dem.


Jag tycker det låter konstigt att impregneringen går ur efter en dags vandring. Jag har ett par Gutulia från fjällräven och de är gjorda i G-1000. Jag köpte dem i höstas och har använt dem säkerligen 6-7 veckor utan att behöva impregnera dem. Saken är den att G-1000 inte är vatten tätt utan bara vind/vatten avstötande. Om man ligger i snön någon längre stund eller annat vatten blir man oundvikligen blöt men torkar rätt snabbt, det är min erfarenhet iaf. Om jag skulle föreslå ett par bra byxor till sommarvandring i fjällen så är det ett par hederliga M90 eller M59 byxor. De är vatten avstötande och förvånadsvärt svala samtidigt som de är fruktansvärt slitstarka. Dessutom tål de napalm i en minut ;). De finns i alla möjliga storlekar och du kan nog hitta ett par som inte skär upp i baken. Det bästa med dem är att de kostar under 1000lappen. Kolla med närmsta militära överskottsbolag.

// Henrik
 
Jag rekommenderar Haglöfs Rabot split pants.
Mycket sköna och dom sitter helt perfekt och är det varmt tar man av benen..........
 
Om tighta byxor

Jag har precis som du haft problem med att byxorna inte ger tillräcklig rörelsefrihet. De sista två gångerna jag köpt byxor, Haglöfs, har jag köpt dammodellen. Där finns det mer plats även om det inte blir helt snygg passform men känns som det kvittar på fjället....
 
Hej!

Tack för alla tips.
Som student har jag ganska begränsad budget, varför Lundhags- och Klättermusenbyxorna inte är så aktuella. Discovery-byxan verkar för varm & svettig, annars är den ett intressant & prisvärt alternativ. Haglöfs rabot flex verkar vara det mest intressanta alternativet tycker jag, de är lite dyra men är de tillräckligt bra så... Jag är dock lite frågande vad gäller slitstyrkan i strect-materialet. Hur är den?

Vad gäller vaximpregneringen i G1000-kläder så är det väl kanske synd att säga att den går ur helt efter en dags vandring. Den gör emellertid bara nytta så länge vaxet är som ett skikt, och plagget är stelt. Torkar man byxorna i torkskåp t.ex. så vaxet smälter och sedan får stelna då funkar impregneringen bra. Då är byxan stel av vaxet. Efter en dags vandring däremot (med allt vad det innebär av svett och smuts) är mina byxor helt mjuka, som om allt vax vore urtvättat. Lika borta är effekten av impregneringen. Men visst är det korrekt, impregneringen har ju inte helt gått ur. Hade jag haft med mig ett torkskåp eller en hårtork så hade jag kunnat värma byxorna och fått fram vaxet och stelheten igen, då hade de varit vattenavstötande. Nu är det ju dock sällan man har den möjligheten när man går på tälttur. Under de omständigheterna brukar det räcka med en dags vandring för mig för att mina byxor ska ha tappat avpärlingseffekten helt. På min keps däremot, där jag har impregnerat skärmen med G1000, funkar det kanon. Den håller sig nästan helt vattentät av allt vax jag strukit på och värmt in, hela vandringen igenom. Men det är ett annat läge för en kepsskärm som inte böjs så mycket, mot ett par byxor. Kepsen blir inte heller lerig (så länge man undviker att snubbla & trilla framlänges förstås...).

Naturligtvis är inte G1000 vattentätt, det är ju bara en tätslagen väv av bomull (!) och polyester. Det är knappt ens vattenavstötande, när vaxets effekt är borta. Det är ju alltid lätt att vara efterklok men nu efter att ha läst på lite mer så tror jag mer på Haglöfs Climatic-väv som är av polyamid (vilket i sig är betydligt mer vattenavstötande än bomull/polyester-blandningar) och dessutom har DWR-behandlats.

Jag ska ge mig ut och prova Haglöfs-byxor nu i veckan, jag återkommer och berättar vad jag kommit fram till.

Återigen, tack för alla tips.
 
Du behöver Sipora

Jag är inne på mitt andra par Fjällräven Sipora. De är tillräckligt vindtäta, ganska tunna och smidiga, torkar snabbt och är delbara dels nere vid knät och dels på låret. Perfekt vid olika temperaturer. De är snygga så de passar lika bra i stan som på fjället. Nackdelar? Möjligen saknas förstärkningar på knän och i rumpan. Själv vandrar jag i fjällen minst tre veckor per år och är dessemellan ofta ute i naturen. Jag kommer inte att byta så länge de finna kvar.¨'

Håkan
 
Haglöfs och Lundhags

I somras vandrade jag Kungsleden och hade då ett par Lundhags Dynamic Stretch Pant och ett par Haglöfs Nansen Fjell Pant. Båda är i mitt tycke bra myxor med sina egna för- och nackdelar. Jag kan rekomendera båda. Det som igentligen får avgöra är priset. 1000kr mot 2500kr är ändå ganska stor skillnad.
 
För sommarfjällvandring behöver man ju inte några bombsäkra fältbrallor, utan bara ett par lätta, vindtåliga byxor som ventilerar bra och sitter skönt när man går.
Behöver man mer skydd har man ju ändå med sig ett par regnbrallor. Dem kan man ta på sig som förstärkning, på kvällen eller vid paus - varför inte använda grejerna man släpar med sig?

Vid nästa fjällvandring kommer jag därför att köra med ett par tunna kombibrallor som blir knickerslängd när man tar av benen. Benen lämnar jag nog hemma.
Mina är från Itab (Traveller), men det finns säkert andra från Haglöfs och sånt.

För skogs- och helårsbruk när man krälar omkring i snår och sånt är kraven annorlunda - då kan man ta på sig de där rejälare brallorna.
 
Jag har ett par byxor från Columbia (Columbia Convertible Pants) som funkar skit bra på sommarfjället!

Lätta, tunna, vindtäta, anpassningsbara, torkar fort och är relativt billiga!
 
var har ni köpt era byxor?

Kan ni inte skriva var ni köpt era byxor så blir det lite lättare att åka och prova/jämmföra olika byxor.

MVH
Krister
 
Re: var har ni köpt era byxor?

kim1; sa:
Kan ni inte skriva var ni köpt era byxor så blir det lite lättare att åka och prova/jämmföra olika byxor.

MVH
Krister

Eftersom det ändå inte spelar någon roll (vem mer än
jag använder knickers) så är mina senaste Fjällräven
inhandlade i Bodö ... Jag köper rätt mycket av min utrustning under resor, sällan i Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snowchain Taiga byxor på fjällvandring Kläder 12
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
grodanbolle Byxor för fjällvandring/uteliv? Tråd2. Kläder 38
grodanbolle Byxor för fjällvandring. Kläder 24
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.