Brooks B17, behövs cykelbyxor med pad/stoppning?

Det var ju ganska obegripligt? Jag förstår nu ännu mindre av ditt inlägg. :(
Nåja, vad jag menar är inte att jag är missnöjd med cykelbyxorna, utan att jag är nöjd med sadeln som den är utan cykelbyxor.
Sedan kan säkert cykelbyxorna lindra om man ska göra en sån härlig resa som Pontus planerar! :)
 
Senast ändrad:
Har gjort ett antal långfärder om två á tre veckor, aldrig använt sk. cykelbyxor, ok det har gjort ont ett par dagar men sedan fungerat utan problem med vilka byxor som helst. Kalsingar är nånting man helst ska undvika, brukar bli skavsår i skrevet. Har cyklister blivit av den känsliga sorten? En bra sadel, byxor med sömmar som inte sitter i vägen och utan kallingar fungerar alldeles utmärkt
 
Jag cyklade in min b17 utan cykelbuxor och fick aldrig ont. Men att sticka ut på långfärd utan är väl att utmana ödet lite?

Ett par cykelbyxor är imo allt som behövs. Tvättar du de på efter cykeldagen är de bara lite fuktiga på morgonen, och det gör att du vaknar upp ordentligt ;)
 
Kontrollera att den är utspännd med nyckeln och fukta lädret med en ren weetex samt cykla, då kommer dina sittben snabbt att sätta rätt avtryck i sadeln. Skydda alltid sadeln för regn, vaxa vid behov.
go tur
 
Inkörningar

Har du då smörjt in den för att den ska forma sig bättre och snabbare, eller är det bara att använda den som den är?

För i runda slängar 25 år sedan var "gammaldags lädersadlar mer exotism än nu. Min Ideale 52 kördes in enligt instruktionerna i Staffan Skotts "Cykelboken" med kokt linolja och uppmjukning med en trästav och därefter cykling som jag absolut inte minns ont efter. Den sitter fortfarande på en cykel, numer på min veteranracer Mercier.

Min B17 kördes in med en italiensk metod med, inte helt otippat olivolja, i övrigt samma procedur. Den sitter numer på min lighttourer stationerad i mitt hemland Jamtland. På senare år har jag gjort snörhåll i sadelns nederkant och snörat upp den ungefär som Brooks "aged" sadlar. Den gör fortfarande god tjänst.

På min vita stålracer sitter en Brooks Swallow den packade jag bara upp ur kartongen och satte på hojen och cyklade iväg. Funkade på en gång och ävlet med olja och träpinnar för dryga tjugo år sedan verkade i det perspektivet onödigt.

Flyern som sitter på min långfärdshoj skruvades också på direkt ur kartongen och iväg på hojen. Den sadeln är "aged" om det gör nån skillnad låter jag vara osagt då jag ingen märkt.

Lärdomen är, som jag tidigare skrivit, inkörningsbesvären är en myt. Sätt sadeln på hojen och hoja iväg öka distanserna vartefter och du har en urskön sits i hur många år som helst om du sköter sadeln bra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.