bron över Guhkesvákkjåhkå

Förra sommaren var den i gott skick i alla fall, och jag har inte hört nåt annat sen dess?
Jag tror att det är en flitigt använd bro (av både renskötseln och fjällvandrarna) så den repareras nog årligen om den skadas.

Per
 
Som fson meddelar så var den i fint skick förra sommaren, men den hade uppenbarligen reparerats just dessförinnan (här använder de namner Kukkejåkka)

För fyra år sedan larmades dessutom om att den kunde nedmonteras utan förvarning. Man får hoppas att de slutat med sånt otyg.
 
Tack för svaren - framförallt det senaste, för jag hade fått starka indikationer på att bron var i dåligt skick. Skönt att höra att den reparerats.
Daniel
 
Trådkapning

Nu när frågan är besvarad tar jag mig friheten att kapa tråden. Här är ju ett lysande exempel på vilka svårigheter den nya namngivningen (ortografin som Lantmäteriet infört) leder till. Det blir väldigt svårt att göra systematiska sökningar på nätet och på Utsidan. Allra helst som inte alla myndigheter har anammat den nya namngivningen. Ännu mer spännande blir det förstås av att Fjällsäkerhetskommitten använder ett lite hemmabyggt namn - Kukkejåkka (dessutom utan att närmare specificera var den ligger).
Daniel
 
Nu när frågan är besvarad tar jag mig friheten att kapa tråden. Här är ju ett lysande exempel på vilka svårigheter den nya namngivningen (ortografin som Lantmäteriet infört) leder till. Det blir väldigt svårt att göra systematiska sökningar på nätet och på Utsidan. Allra helst som inte alla myndigheter har anammat den nya namngivningen. Ännu mer spännande blir det förstås av att Fjällsäkerhetskommitten använder ett lite hemmabyggt namn - Kukkejåkka (dessutom utan att närmare specificera var den ligger).
Daniel

Oklartheten är ett problem. Anledningen till att jag refererat till fjällsäkerhetsmeddelandet i denna tråd är att man i meddelandet från 2004 skriver "bron över Kukkejåkkå vid Niento", vilket inte kan vara någon annan bro än den över den mer kända Guhkesvákkjåhkå.
 
Bron nära Nienndo över Kukkesjåkken(se där,ytterligare en stavnng) är alldeles utmärkt fin stadig ny hängbro.I alla fall sommaren 2007.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.