Brödproblemet

Vill i sammanhanget passa på att fritt citera ur Torwald Wermelins bok "Ute". Han gav där förslaget att:
"krossa knäckebrödet innan du går hemmifrån och lägg det i en plastpåse. Det blir ändå alltid krossat i packningen. Ät med sked direkt ur påsen..."
Det roade honom storligen att friluftsfolk läste hans böcker bokstavstroget. Hört att man på friluftskurser ref till detta tips med största allvar.
 
Glödkakor

Jag har hittat den perfekta lösningen på problemet: Glödkakor som samerna säljer. De håller länge, går inte sönder hur mycket du än sliter i dem, och framför allt är det väldigt goda. Problemet är att det behövs någon som bakar dem.. det ska visst ta tre timmar per omgång. Jag önskar att de fanns att köpa i affärerna.

Olle
 
Beror på hur man packar

Hej,

Jag har alltid haft med mig knäckebrödpaket (i plastpåsar) och jag har aldrig varit med om att det smular sönder. Det handlar om packteknik. Knäckebröd klarar en del stryk på högkant. Därför lägger jag knäckebrödpaketen på ett sådant sätt i ryggsäcken att evenuella slag och stötar träffar skivorna på högkant. Svårare än så är det inte.

Hälsningar
Nisse
 
Håller med

Jag håller fullständigt med. Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Du hjälpte mig dessutom att motivera mitt tidigare köp av en F1:a.
Min halvfinska sambo hälsar och håller med, det var nämligen hon som kom på att inhandla detta bröd till en Gotska sandötur för nio år sedan.
Till och med barnen accepterade att äta Fazers efterungslimpa under förra veckans hästochvagntur i Orsa finnmark

Mer efterugnslimpa åt folket

Jocke Höijer
 
Finskt rågbröd är oslagbart

Karhu; sa:
Enligt min erfarenhet finns det bara ett bröd man kan använda vid fjällvandring. Finsk efterungslimpa från Fazer.
...Prova detta karaktärsdanande bröd (5 miljoner finnar har inte fel, den ger SISU)...
Jag har själv endast provat ett fåtal sorter här i Sverige. Fazers "Rågkusar" kan jag varmt rekommendera. Nyinköpta kan man vandra med dem typ två veckor, och de är inte oätligt grova (för svenskar) heller... Referens-rågbrödet är förståss "Reissumies", originalet tillverkas av "Oulainen" och finns i alla olika storlekar på förpackningen. Dock sällsynt i Svea rike. Torkar man Reissumies är det absolut smulfritt, och hårt som armerat knäckbröd.
Mer bark och mindre konserveringsmedel åt folket!!!
 
Oslagbart och slagbart

Jag har tidigare alltid använt mig av de kompakta färdigskivade rågbröd som man hittar i de flesta matbutiker, vid paddling eller vandring. Fungerar granska bra men smular och jag tycker inte att den smakar lika efter en vecka eller två i en varm plastpåse. Efter en del positiva omdömen här på detta forum så bestämda jag mig för att prova efterugnslimpan vid sommarens långtur med kajak. Den är oslagbar (och utan tvekan slagbar :eek:)Inget som smulade och smaken var lika bra i början som i slutet av turen. Kompakt och mättande men med mycket god rågsmak. Vi kommer att hålla oss till efterugnslimpa i fortsättningen. Tack för ett bra tips!!
 
rundat knäcke

Små runda knäckeskivor i lagom stapel köpte jag inför årets vandring. Skivorna är 8-10 cm i diameter, finns lite olika smaker och märken.

Det speciella är att inte en enda gick sönder på hela veckan! Jag tror tricket är att skivorna inte har några "sågade" kanter, de verkar hålla bättre då.

I övrigt håller jag mig med mörkt bröd, av den sort som finns den dagen jag handlar. Mina turer har hittills inte varit mer än en vecka så problemet har inte varit så stort. Det blir väl värre under andra veckan.
 
Start!

Flingor som t ex Start! och Früsli (men näppeligen Kalaspuffar) fungerar bra som brödsurrogat (tycker jag, men.. öhh.. alla kanske inte tycker det :) och är mycket mera lättpackat än knäcke som blir bra mycket bulkigare. Det är vad jag använder på vandringar numera, men på t ex paddlingar eller kortare vandringar blir det fortfarande knäckebröd.

Efterugnslimpa var det ett tag sedan jag såg i affären. Det hade vi med oss första gången jag var på promenad i fjällen, men den gick åt väldigt fort eftersom den inte var färdigskivad.. man skar gärna något tjockare skivor och vips var limpan borta.
 
Re: Finsk efterugnslimpa men inte för nybörjare

Karhu; sa:
Enligt min erfarenhet finns det bara ett bröd man kan använda vid fjällvandring.

Finsk efterungslimpa från Fazer.

Tyvärr måste jag säga emot. Jag återvände just från en tur i Jotunheimen tillsammans med en efterugnslimpa från just Fazer. Förutom att alla skivor av någon knepig anledning gått av på mitten och blivit smuliga, men inte samtidigt utan vid olika tillfällen vilket eliminerar att det skulle berott på ett enstata tillfälle med yttre våld, möglade brödet redan efter tre dagar. Urkass. Nästa gång blir det de vanliga rågmackorna.

Kalle
 
Du kaske inte skall dömma ut efterugnsbröd efter den här sommaren, den har ju varit lite annerlunda vädermässigt... Vapen rostar, träningskläder ruttnar och allt annat möglar...
 
Efterugnslimpan kräver viss ömhet

Kalle Esbo ovan har tydligen haft otur med sin efterugnslimpa. Det beklagar jag. Men när jag läser inlägget framstår det som att det är den skivade varianten (om jag inte missat något).
Om det är så måste jag varna . Självklart måste det vara den OSKIVADE varianten. Men även ett livsfarligt vapen som den barkartade oskivade modellen kräver en viss kärleksfull behandling och ömhet (trots att man kan använda den som vapen).

Den behöver förvaras torrt. Har man haft brödet i kylen fastar fukt i påsen. Den måste vara torr och likaså brödet efter upptining. Låt därför limpan tina och bli bekant med atmosfären innan den hamnar i påsen igen, så den är torr.

Sedan kan man inte bli annat än lyrisk över de sorter Joakim ovan känner till. Jag skall "kolla" efter dessa vid nästa Finlandstripp. Tackar!

Mvh Björn
 
Re: Finsk efterugnslimpa men inte för nybörjare

Karhu; sa:
Enligt min erfarenhet finns det bara ett bröd man kan använda vid fjällvandring.
- Finsk efterungslimpa från Fazer.
OBS!!!! Inte för nybörjare på bröd, ja så står det i varje fall på förpackningen.2-06-19 kl 07:38]
--
Ahh... vain niin... jag brukar köpa 3-4 perunalimpuja. De har en rund behaglig form och studsen blir bara bättre med tiden. 13 dagar som längst. Har provat smulbröd en gång men tar gärna med mig vattnet i en perunalimpa.// Roland
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.