Brist på respekt för allemansrätten....

Ja med bara 10 000 år till senaste istiden och normadernas oskick att fixa för framtiden samt vedbrist efter alla små istider är det inte så konstigt att det är mindre gott om gammal skog i det här landet, eller?
Dessutom har vi ju lärt här på utsidan att lite korvpinnar, nån torrraka och lite slypinnar till lägret är nästan Ok att ta utan lov....
//J

Ditt raljerande förändrar inte det faktum att det mycket glesbefolkade och stora landet Sverige har väldigt lite orörd gammal skog, mindre än vissa europeiska länder med mycket mer folk på mindre yta. Du verkar nästan gräma dig över att det ännu finns några spillror gammal skog och orörd natur kvar, det är ju trots allt områden som kunde varit privatägda och gett ekonomisk avkastning. Korvpinnar och sly tycker jag det är helt OK att ta, beroende på var, när och vilket sammanhang.
 
Allt är inte binärt....

Alla skogsägare sysslar inte med kalavverkning även om den sortens skogs(miss)bruk syns bäst...
Att dömma andra utan att vet om förutsättningarna tyder på någon brist för förståelse bl a.
Nej jag tillhör inte Timbro och har själv inte drabbats, men jag har en granne som blev av med släktens livsverk och sin egen försörjning....utan kompensation, men han räknas givetvis inte...
//J
 
Lutar mig tillbaka ännu en gång (börjar snart bli snurrig....) och tar en klunk hemgjort apelsinvin...
 

Bilagor

  • images,,,k.jpg
    images,,,k.jpg
    2.9 KB · Visningar: 260
Alla skogsägare sysslar inte med kalavverkning även om den sortens skogs(miss)bruk syns bäst...
Att dömma andra utan att vet om förutsättningarna tyder på någon brist för förståelse bl a.
Nej jag tillhör inte Timbro och har själv inte drabbats, men jag har en granne som blev av med släktens livsverk och sin egen försörjning....utan kompensation, men han räknas givetvis inte...
//J

Nej, men tillräckligt många skogsägare, bönder, industriägare och andra har tillsammans förstört, eller åtminstone allvarligt skadat, den svenska skogen och naturen. Trist för din granne och trist för alla som drabbas av dålig ekonomi eller dålig politik och myndighetsutövning. I det större och längre perspektivet så är det viktigaste att naturen skyddas och bevaras för framtiden.
 
Det där får du gärna utveckla. "Utan kompensation" låter i mina öron väldigt märkligt, så utveckla gärna! Jag kanske lär mig något.

Har kanske inte helt med detta att göra, Men min familj vart av med en stor skog eller rätten att avverka den och det helt utan att staten betalade för den. Utan skogen vart sedermera kulturskog eller k-märktskog för att den innehöll unika växter.
 
Ditt raljerande förändrar inte det faktum att det mycket glesbefolkade och stora landet Sverige har väldigt lite orörd gammal skog, mindre än vissa europeiska länder med mycket mer folk på mindre yta. Du verkar nästan gräma dig över att det ännu finns några spillror gammal skog och orörd natur kvar, det är ju trots allt områden som kunde varit privatägda och gett ekonomisk avkastning. Korvpinnar och sly tycker jag det är helt OK att ta, beroende på var, när och vilket sammanhang.

Tror du skulle vilja vara en liten Robin hood. Även jag tycker det är synd att skogar avverkas.
Men så är det idag att markägare oftas har rätten att bruka sin mark...
Det roligaste är att du inte tycker de ska ha den rätten men du ska ha rätten att avgöra så vida grillpinnen ska få sätta livet till. Tar man sly och grillpinnar kan man inte tycka att man har den rätten utan bara medge att man skiter i den delen av allemanrätten rätt och slätt. Och gör man det blir det svårt att anklaga de som faktiskt har den rätten.

Det är synd om oss små som staten och kapitalet inte bryr sig om.

Ett förlåt till alla och till mig...Lovade mig själv att inte dra i gång grillpinne debatten.
Tycker att de som medger att de gör fel men gör det än då är bättre än de som säger att någonting är fel för att det inte passar dem själva.
 
Har kanske inte helt med detta att göra, Men min familj vart av med en stor skog eller rätten att avverka den och det helt utan att staten betalade för den. Utan skogen vart sedermera kulturskog eller k-märktskog för att den innehöll unika växter.

Vadå "vart av med"? Exproprierad utan ersättning?? Eller blev det nationalpark? Naturreservat? Biotopskydd? Nyckelbiotop? Vad menar du?

Med "kulturskog" brukar man för övrigt mena motsatsen till "naturskog", dvs skog anlagd av människan. Dessutom k-märker man byggnader och kulturhistoriskt intressanta miljöer.
 
Med en svåger på Lantmäteriet och då detta har kommit upp på släktkalas i samband med anläggning av nya motorvägar låter det mycket märkligt. Om man verkligen äger skogen och har papper på det och inte bara någon teori om att "vi har bott här i 200 år så vi borde ju rimligtvis äga marken huset står på" så brukar staten ersätta frikostigt om man går med på deras första uppgörelseförslag.
 
Exklusivare kanske den inte blir, men den blir åtminstone inte skövlad. Trädkramare? Att försöka bevara det lilla som finns kvar är alltså löjligt och all mark i hela Sverige skall om den inte redan är privatägd bli det och sen få skövlas helt efter ägarens godtycke? Det är svårt att tolka dig på något annat sätt. Lite förvånande att Timbro verkar ha så stark och aktiv representation på ett forum som utsidan.

det finns lagar som reglerar avverkning.. det är inte bara att kalhygga enligt egen vilja även om man är skogsägare, man behöver tillstånd för all form av avverkning. Dessutom har ofta privata ägare ett större intresse av att sköta markerna snyggt än dom stora skogsbolagen..
 
Vadå "vart av med"? Exproprierad utan ersättning?? Eller blev det nationalpark? Naturreservat? Biotopskydd? Nyckelbiotop? Vad menar du?

Med "kulturskog" brukar man för övrigt mena motsatsen till "naturskog", dvs skog anlagd av människan. Dessutom k-märker man byggnader och kulturhistoriskt intressanta miljöer.

Unik flora med blandannat martallar m.m. Där av föbud mot att averka skogen. Så servitut och allt vart värde löst och togs bort. Så vi är ägare till en massa värdelös gammal skog... ;)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.