Stopp och Parkeringsförbud på Vildmarksvägen vid Stekenjokk 6/6-15/7

Korkat förbud, en bil som rullar är farligare för renarna än en bil som står stilla.. Och det är ju ingen begränsning i antal fordon som kör upp där.
 
Som jag förstått det är väl problemen flera.

Dels långa "karavaner" med parkerade husbilar och bilar där folk stannar hela dagen sittandes i solstolar och utgör ett vandringshinder för Renarna.

Sen har vi dom med minst sagt tvivelaktigt omdöme och hänsyn som sprungit efter och jagat renkalvar i försök att ta selfiebilder och foton, inte heller har dom alltid följt reglerna och hållit sig vid vägen.

Vad jag hört så har det väl inte varit några större problem med att bilar kört på Renar just där.
 
Ibland ger man upp hoppet om mänskligheten, kanske bäst att de som saknar sunt förnuft stannar hemma så slipper alla som visar hänsyn begränsningar.
 
För den som vill stanna finns det ju ett antal rastplatser längs vägen (skyltade med P-skylt), där lär det väl i alla fall vara tillåtet att stanna?
 
För den som vill stanna finns det ju ett antal rastplatser längs vägen (skyltade med P-skylt), där lär det väl i alla fall vara tillåtet att stanna?
 
Kanske det även finns ren-skadliga spår efter att de som stannar har åkt vidare: människospilning, matrester fimpar, vassa burkar och glasskärvor. Tråkigt att det ska behövas men tyvärr en baksida med att alltfler corona-hemestrar.
Vari båtaffären idag och det ska bli spännande att se hur trångt det blir i min hemmaskärgård i sommar. Jag överhörde en diskussion om att köpa båt - du kan tidigast få en båt sådan leverarad hösten 2022.

/Patrik
 
Precis som att en förbudskylt skulle hindra bilar från att stanna! Finns det inga poliser där så lär nog folk stanna. Jag tror mer på bommar. Borde finnas höga bommar som stoppar husbilarna men inte vanliga.

...eller så kan samerna bli som vanliga bönder och bygga lador och hägn åt boskapen. Klart det kaosar när de har dem lösa
 
...eller så kan samerna bli som vanliga bönder och bygga lador och hägn åt boskapen. Klart det kaosar när de har dem lösa

..eller så kan vi fundera ett varv till och ta det i rätt ordning.

Samisk Renskötsel kring Stekenjokk = månghundraåriga anor eller mer.

Väg på Stekenjokk = byggd på -70 talet för gruvdriftens skull.

Idiotikskt och urbant turistbeteende på Stekenjokk = ca 1år gamma anor.


Vad ska bort ?
 
Senast ändrad:
Precis som att en förbudskylt skulle hindra bilar från att stanna! Finns det inga poliser där så lär nog folk stanna. Jag tror mer på bommar. Borde finnas höga bommar som stoppar husbilarna men inte vanliga.

...eller så kan samerna bli som vanliga bönder och bygga lador och hägn åt boskapen. Klart det kaosar när de har dem lösa
Bilister som åker i "vanliga bilar" stannar väl också längs vägen och stör renarna? Varför skulle dom tillåtas göra det?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.