Bra lössnöskidor sökes !

Hejsan !
Jag tänkte skaffa lite bättre offpist-lössnöskidor och tänkte höra om någon har tips och erfarenheter. Jag har sneglat på Tua Big Easy. Var får man tag på dessa ?


Salomon X-scream verkar bra också, jag vet inte riktigt hur mycket det skiljer i mått, men jag misstänker att Tua Big Easy är bredare på mitten. Jag är inte mycket för carving utan hellre skönt lössnösurfande.


Jag använder just nu K2 Piste Off och de är ju ganska OK, men inte så breda. Hur är Piste Stinx ?


Undrar, Mats, Umeå
 
Vattenskidor

Tjena,



Jag åkte på ett par TUA Big Easy en dag i våras och måste väl säga att jag var ganska nöjd. Det var en riktigt varm blöttung dag så även pisten var ganska mjuk. Hur de fungerar på hårdare underlag vet jag inte riktigt.



I uppkörd spårig tungsnö var de i alla fall riktigt roliga. En kompis provkörde ett par åk och han tyckte att de kändes som ett par vattenskidor, vilket inte nödvändigtvis behöver vara ett dåligt betyg den dagen vi var ute. Dock är han ett antal kilo lättare än jag. Jag kunde pressa på ganska ordentligt när jag la mina 90kg bakom så jag fick kanske ner skidorna lite mer.



Det ideala är såklart om man får möjlighet att prova de skidor man är intresserad av, men det är ju inte alltid så enkelt. Men det är inte heller så kul att köpa grisen i säcken när man lägger ut 4000-5000 kr. Mått och kurvor är ju kul, men det säger ändå ganska lite om hur skidan passar den egna åkstilen.



Om du gillar K2 så har de en ny skida i sin telis-serie i år, World Piste, som kanske kan vara intressant. Kolla in här:




http://www.k2ski.com/theSkis/Telemark/




Om vi ändå ska snacka om mått så verkar den vara ganska lik bla. Rossignol Bandit XX med en midja på 75mm. Man kan tänka sig att den har mjukare flex eftersom den marknadsförs som telisskida, men det är ren spekulation.



Jag funderar själv på nya skidor och ska försöka testa ett par X-scream. Jag måste säga att jag inte är helt opåverkad av Mr. Mountain Man's positiva omdömen. :)



/Björn

--

Basecamp
 

Erik

Gäst
Untitled

Hej hopp!


Lössnö gillar alla. Jag tror personligen att det är högst personligt vad som är en bra lössnöskida. Ibland är det rent puder, ibland vindpackad, ibland lite blött och tungt. det jag menar är att det som är optimalt i det ena föret passar inte alltid det andra.


Extrema puderskidor är ju generellt bredare rakt över för att du skall få bättre bärighet, men å andra sidan så "käkar" du mindre snö då.


Jag själv har ett par Strongbow, rena pistskidor enligt de flesta. Dock är jag 85 pannor tung och åker ganska kraftfullt så jag tycker skidan ger mig otroligt mycket även i lössnö.


Det som jag tror du skall titta på är en telisskida med timglasskörning utan att ha för extrem midja dvs under 63mm.


Elan Stinger ( Hette så ifjol) var uppskattade av många. K2 skall komma med uppföljare på Totaly Pist. En som jag ej provat med som desigmässigt verkar fin är EXTREM TELEMARK.


Många har satt telisbindning på samtliga modeller av X-scream, det fungerar det också.


Det jag egentligen menar är att provkör gärna en skida först. Om inte den möjligheten så satsa på en skida du tror passar dig med ett brett brätte och hyfsad bred bakkant. Det är svårt att säga att en skida passar bäst. De flesta tycker säkert att jag är en idiot som kör med Strongbow offpist. Man lär sig skidan och det man åker på blir man oxå bra på.


Lycka till, Erik
 

mountainman@spray.se (Mountain Man)

Gäst
X-Scream!!!

Jag har iofs. bara kört en timme på Tua Big Easy men jämfört med ett par X-Scream Series tycker jag de känns lite karaktärslösa och tråkiga. I riktig lössnö kommer säkert den lite mer raka skärningen till sin rätt, men med handen på hjärtat, hur många dagar om året får man chans till "lössnösurfande" i stora vida svängar...


Jag vidhåller att Salomon X-Scream är en suverän allround telisskida för den duktige friåkaren. Lyfter som få skidor i lössnön, kvick i kortsväng, stabil i långsväng, sväljer allt i sin väg och fungerar på ALLA underlag (förutom barmark...). Skidan inbjuder verkligen åkaren till att åka fortare, brantare och mer lekfullt samtidigt som den fungerar bra även i låga farter. Den enda begränsningen jag ser är att det finns bättre skidor på hård pist... men den slår det mesta även där!


Nu vill jag inte påstå att det är en skida som passar alla, dom känns lite (läs helkonstiga) underliga i början och det kan ta en stund innan man fattar hur de fungerar. Först känns dom bara som ett par överdimensionerade mjuka dasslock. Men när farten ökar och man lägger upp dom på kant händer det saker... garanterat! När man sedan förstår att man kan köra hur fort som helst var som helst (ja så känns det i alla fall) blir man garanterat förälskad! :))


MVH/MM
 
Lite fler frågor

Hej Erik !
Tack för svaret. Ja Elan Strongbow eller Stinger bör man nog kunna få tag på en fjolårsmodell ganska billigt.


Jag kör själv på Scarpa T2 eftersom jag går en hel del toppturer. Bör detta inverka på val av skida ?
Jag är inte heller som jag tidigare skrev nån pist-carvare (vet inte ännu hur man gör).Gillar bäst lite mjukare snöförhållanden.


Jag väger 77 kg och gillar bäst hög fart och stora långa svängar. Har ännu lite svårt för trixig puckelåkning.


Räcker 12 mm upphöjningplattor, elelr finns det anledning att skaffa 20 mm om man som jag är mer offpistintresserad ?


Hur vet man om en skida har mjukt eller hårt flex ? Det där har jag inte fattat. Kan nånm förklara ?


MVH, Mats
 

Erik

Gäst
Untitled

Som jag vet så är mjuk flex mest ngt som tillverkaren uppger och som man känner då man åker. Det finns duktiga åkare som kan känna på skidan om flexen är hård eller mjuk. Vad är att föredra? Vid snabb fart i pist blir mjuk flex oftast sladdrig som mina gamla Fischer telepatic. Däremot offpist spelar det ju mindre roll. Däremot hård flex ger bra fartstabilitet i pist. Men i offpist kan de vara lite "bångstyriga" dvs du får bestämma över skidan hela tiden.


Jag själv har alltid hittills klarat mig på Pitbulls inbyggda plattor ca 14mm. Nu har jag höga 30mm rottefella. Det är inte heller ngt problem i offpist. Höga pjäxor krävs dock för höga plattor. Jag hade klarat mig med 20mm, men det fanns bara 30mm-plattor om jag ville ha hälhöjare på. Det finns ju 20mm plattor med hälhöjare, men inte då jag köpte skidan.


Plattornas huvuduppgift är ju att se till att inte bindningen tar i snöunderlaget vid svängar. Det blir ju mest intressant i pist.


Alla skidor idag har mer eller mindre timglasskärning. Det hjälper ju bara dig i dina svängar. Jag kan jämföra med mina första Åsnes 55mm telerace.


Personligt råd: Skaffa max 20mm, det räcker. Jag kan även tänka mig att rena alpina friåkningsskidor är bra för telisar. Det enda är att de flesta friåkningsskidor av mjukare modell är dyrare än rena telisskidor. Konstigt är det.


De som jag känner som har stinger är nöjda. Good luck


/Erik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.