blöt goretex paclite...

Köpte mig en Tierra Pacman häromdagen med avsikt att använda den som "universaljacka" på sommaren fjällvandring. Trots att jag har läst runt en del här på forumet tidigare om goretex kontra ösregn så blev jag ändå förvånad imorse när regnet vräkte ner (ja jag bor i Göteborg....) och jackan, inte kanske läckte, men ändå var klart blöt på insidan när jag var framme på jobbet.

Hur ska man tackla detta egentligen? Vill ju inte gå runt blöt på vandringen när jag ändå har lagt ut 3000kr för en jacka. Att börja impregnera en sprillans ny jacka känns också konstigt.

Några ideér?
 
Hur tog du dig till jobbet?

MIn goretex jacka (xcr) blir alltid blöt på insidan om jag cyklar fler än 5 km. Jag svettas ju, det där med anding brukar jag säga bara är skitnsnack. Riktigt så illa är det väl inte, men den kan inte andas ut så himla mkt fukt per minut som skulle behövas för att vara effektiv vid ansträngning.
 
Normalt sett så fungerar inte andningsfunktionen i GoreTex när regnet vräker ner eftersom trycket utifrån är högre än det innifrån. Detta resulterar i att det blir kondens på insidan om man svettas.

Däremot när det slutar regna, och trycket utifrån minskar, så kan andasfunktionen sätta igång och "trycka" ut kondensen.

Det är alltså inte så konstigt att det blir kondens på insidan, under tiden som det regnar, utan helt normalt.

//Peter
 
...
Det är alltså inte så konstigt att det blir kondens på insidan, under tiden som det regnar, utan helt normalt.
Precis, rent fysikaliskt och erfarenhetsmässigt har vi sett att membranplaggen beter sig så. För en ny konsument kan det däremot te sig minst sagt konstigt att dessa plagg fungerar som sämst (dvs inte släpper igenom fukt) när man behöver det som bäst (dvs när det faktiskt regnar)...

Väldigt synd, dock.
 
Som empiriskt här

konstaterats, åter igen, så är inte Mex-tex lösningen på alla problem.
Kombinationen vindtätt och vattentätt när så behövs är funktionellare. Cykeljacka och regnjacka m a o, Det rymms än mer i 3KKr.
 
Upplever inte samma extrema problem med min LIM som är i samma material, men visst lite kondens på insidan har jag haft...

Nu har jag iofs inte ansträngt mig så mycket i min jacka att jag svettats på det sättet... men spontant så borde ju din Pacman vara bättre då den har ventilation i sidan/under armarna (?)...

Testa att ha öppen vent nästa gång... även om det regnar...

//Thomas
 
tack för alla svar! underbart det här forumet.

borde kanske skrivit lite mer ingående, jag tog mig till jobbet med buss så regnet jag utsattes för var till och från bussen gåendes (och självklart till viss del i sporrsträck för att hinna med bussen).

Ingen jättestor ansträngning med andra ord och jag har alltid (dom två veckor jag har testat jackan) ventilationen öppen under armhålorna.

Ska inte säga att jag blev blöt men det var definitivt fuktigt innanför jackan och det kanske är som ni säger kondens. Men kan man förvänta sig kondens bara av vanlig kroppsvärme eller bara vid ansträngning? Funderar på att ställa mig helt stilla i duschen och se vad resultatet blir.

Som sagt, för 3kkr förväntar jag mig att vara någorlunda torr, annars lämnar jag nog tillbaka jackan och satsar på att bära med mig en riktig regnjacka.
 
Tyvärr så är det alldeles för tätt. Jag har en Haglöfs LIM men jag har den som en kompakt regn- och vindjacka som i regel åker upp vid behov då det regnar eller blåser. Har den nån gång utanpå en fleece vid lugnare ute-äventyr.
 
tack för alla svar! underbart det här forumet.

borde kanske skrivit lite mer ingående, jag tog mig till jobbet med buss så regnet jag utsattes för var till och från bussen gåendes (och självklart till viss del i sporrsträck för att hinna med bussen).

Ingen jättestor ansträngning med andra ord och jag har alltid (dom två veckor jag har testat jackan) ventilationen öppen under armhålorna.

Ska inte säga att jag blev blöt men det var definitivt fuktigt innanför jackan och det kanske är som ni säger kondens. Men kan man förvänta sig kondens bara av vanlig kroppsvärme eller bara vid ansträngning? Funderar på att ställa mig helt stilla i duschen och se vad resultatet blir.

Som sagt, för 3kkr förväntar jag mig att vara någorlunda torr, annars lämnar jag nog tillbaka jackan och satsar på att bära med mig en riktig regnjacka.

Kondensen behöver ju inte bara komma från ansträngningen utan det kan ju vara så att du producerar mycket kroppsvärme och dessutom var det kanske varmt ute... Vad vet jag.
Testa att duscha kallt så får du se om den håller tätt.

Tyvärr är inte alltid priset satt efter hur bra jackan är utan oftast baserat på vilket märke det är. Goretex finns både i billiga och dyra kläder men är ändå bara goretex.

//Peter
 
Det enda fuktproblem jag har med min Haglöfs LIM Ultimate Q (Paclite) är när det regn som träffar ansiktet rinner ner längs halsen genom det stora hålet som kallas kragen. Det går ju knappast att skylla på materialet.
 
Intressant diskussion! Köpte förra året en svindyr, snygg, lätt, trelagers hightec-jacka. Gick en längre fjälltur i sakta mak och kunde konstatera att jag för min del saknade min hårt impregnerade Fjällräven grönlandsjacka som jag förr i världen använde mig av. På den tiden kånkade jag oxå med mig ett på äkta tunga "galonisar"- jollebyxor med högt liv och tjock tung regnjacka och en sydväst. Bara när det blev det riktigt skitväder använde jag regnstället. Funkade bra men var ju tungt att bära med sig. Det är knöligt det här med regnställ... Men min fina Arc´teryx gör sig ju bra på fjällstationerna ;-) och jag skall nog få den och mig att fungera ihop även på fjället.
 
Själv tycker jag att GoreTex alltid är för tätt när man svettas. Då det regnar är det skönt med GTex men annars tycker jag att det är ventilationsdragkedjorna som gör att det funkar någorlunda. Jag rekommenderar att köpa en jacka med stora ventilationshål, helst under armarna. Jag har två såna jackor och en Tierra med ventilationshål vid skulderbladen, funkar inte så bra så den jackan måste man öppna i fronten.

Jag kör på impregnerade Fjällrävenbyxor och jacka och separata (kompakta) GTex-brallor och jacka i sommar och höst. En annan nackdel med speciellt PacLite-kläder är ju att man inte vågar sitta nära en brasa, ett glödsprätt så är det hål.

Det enda fuktproblem jag har med min Haglöfs LIM Ultimate Q (Paclite) är när det regn som träffar ansiktet rinner ner längs halsen genom det stora hålet som kallas kragen. Det går ju knappast att skylla på materialet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
undar Blöt mus. Kläder 24
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
scruler Goretex Redovisning Kläder 39
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5
Johan.N Goretex i Peking? Kläder 1
highlandpark antal goretex-lager? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.