blivande fjällvandrare funderar!

orren86; sa:
Jag är inte speciellt stark, men att bära runt på 26 kg i jämtlandsfjällen är inga problem, och inte 17 km heller. Vi planerade vår vandring förra året med att gå mellan 15-20 km varje dag, och det blev för korta dagsetapper. Vi hade kunnat varit framme vid lunch istort sett varje dag för i terrängen runt helags,sylarna,storulvån går man i stort sett 5 km/h.

Huga!

26 kg är mycket packning, även om det går att bära. Och är man nybörjare så är nog 17 km en lagom dagsetapp. Storulvån-Sylarna är väl runt 16 om jag minns rätt, och när vi gick där sist med några ovana vandrare så var de inte så sugna på en halvmil till när vi kom fram. :)

Och 5 km i timmen är rätt snabbt! Jag räknar hellre 3 km i timmen, om man inte är ute efter att ta sig långt. Är man van att gå så är tung packning och högt tempo inget hinder för en skön upplevelse, men som nybörjare kan det vara skillnaden mellan lidande och njutning. Dessutom har jag svårt att förstå vad man behöver 26 kg prylar till på jämtlandstriangeln (även om man tältar!) :) Jag säger 17 kg.

Jag ser liksom framför mig en nybliven fjällvandrare, ovan vid ryggsäck, som halvspringer utan raster med 25+ kilo på ryggen. Vilket lidande! Jag tror det är mycket bättre att sikta för lågt än för högt första turen.

MVH
 
Precis, det finns sällan någon vidare poäng med att ta sig fram så fort det går. Även om man går i 5 km/h (triangeln _är lättgången) så minskar nog farten i praktiken till ca 3 km/h om man tar sig tid att stanna och titta, prata, äta en bit choklad eller fota ripor. Och det vill vi väl alla?
 
Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite.
Vi är ett sällskap på 5 personer som ska vandra Jämtlandstriangeln i mitten av September. Självklart ska vi försöka ta oss upp på syltoppen också. Vilken är bästa vägen upp om man kommer från sylstationen?
Slottsdalen -> Lillsylen -> Syltoppen verkar på kartan vara en genomförbar tur. På kartan syns en markerad led till toppen från norska sidan, men då blir det ju en ganska lång vandring innan vi börjar gå mot toppen.
Vi är inga klättrare, men vi har alla vandrat förut.

Vet att det finns en ledarledd tur men vi tänkte spara lite pengar och fixa det själva om det går.

Har någon tips på bra tältplatser som inte ligger allt för nära fjällstationerna i Jämtlandstriangeln så tar jag gärna emot tips.
 
Tja, för min del som förstagångsvandrare i jämtland var de inga problem med 26 kg å shysst tempo. Är dessutom inte allt för välbyggd, BMI runt 17 eller nåt. 26 kg blev det pga. orutin å käk till 14 dar (vi började i funäsdalen) :)
 
calle77; sa:
Vilken är bästa vägen upp om man kommer från sylstationen?
Slottsdalen -> Lillsylen -> Syltoppen verkar på kartan vara en genomförbar tur.

Vad jag vet så är det den vägen de ledarledda toppturerna går, så det är nog en bra väg.

Mvh
 
calle77; sa:
Vilken är bästa vägen upp om man kommer från sylstationen?
Slottsdalen -> Lillsylen -> Syltoppen verkar på kartan vara en genomförbar tur. På kartan syns en markerad led till toppen från norska sidan, men då blir det ju en ganska lång vandring innan vi börjar gå mot toppen.

Gå in och fråga på fjällstationen så hjälper dom till och beskriver hur ni tar er till toppen. När jag var uppe förra året vill jag minnas att vi aldrig gick upp på lillsylen utan vi gick mer mitt emellan syltoppen och lillsylen, och när vi nådde kammen följde vi den upp. Men som sagt, hör efter på stationen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.