Kom just åter från en vecka i New York där jag hade tillfälle att testa ique 3600 och nuvi 360 på stan och då särskilt bland höghusen. Nuvin klarade vanligen att snabbt få låsning på satelliter om man öppnade antennen i ett gathörn. Den fungerade hyggligt som hjälp under promenad i stan men hoppar förstås omkring mycket på grund av alla reflexer, allra mest från glasade fasader (metallbelagda).
Däremot klarade inte Nuvin att hålla mottagning då jag körde hyrbil och då höll jag ändå ut den genom fönstret för fri sikt uppåt. Svårast var det på tvärgatorna (streets).
PÅ vägen in från JFK var det kul att kunna plocka fram Nuvin och snabbt få låsning på satelliterna och kolla hur flygplatsshutteln körde. Bra koll för taxiresor i främmande stad, synd bara att den inte ger spår!
Att Nuvin inte klarar de svåraste områdena i Manhattan gör mindre eftersom där är så lättorienterat i alla fall.
iQue 3600 var fullkomligt värdelös som väntat som handhållen gps under promenad. Men vi hade nytta av den i hyrbilen, sedan en av sönerna ägnat tio minuter åt att få in några satellitsignaler (med extern antenn inkopplad) i ett gathörn medan jag hämtade bilen. Sedan klarade iQuen faktiskt den svåra miljön bättre än Nuvin (Nuvin med fri sikt hållen ut från fönstret, iQuen med extern Gilssonantenn på taket.
Här dyker ett välkänt problem upp, nämligen att rutten räknas om i tid och otid eftersom positionen hoppar omkring. Det skulle vara bra om man kunde ha rutten aktiv men undvika förnyad beräkning. Oops kom just på att den inställningen nog finns. Då kan positionen få dansa omkring men med lite omgivningsorienteríng osv så funkar navigationen bra ändå.
Märkte också en annan lustig sak. Jag hade lagt rutten till Philadelhpia via Verrazanobron mellan Long Island och Staten Island, en rejäl omväg. Men trots alla omräkningar så förlorades inte viapunkten. Det kan bero på att rutten byggts så att bron var målet i början och att Foppas ishockeyarena i Philadelhia lagts till som viapunkt.
Som Anders vet hade hag också med mig en GPSMAP60 CSx för att jämföra den med Nuvin vad gäller mottagning i urban canyons. Men det blev för mycket att kånka omkring på så det fick vara för den här gången. Deet få bli någon gång i Gamla Stans gränder.
Våra svenska vänner körde också hyrbil som utrustats med c550 och de var nöjda med den också. Men vi som varit med längre beklagar att Garmin plockat bort så mycekt finesser för att göra användargränssnittet så enkelt som möjligt tidsoptimerande brukare. Tack Anders för den utmärkta jämförande artikeln.
Et litet PS om att handla elektronik o dyl i New York. Man ska inte inbilla sig att konkurrensen gör att det är billigt, snarare är innehavarna desperata. Rekordet i en av de många pakistanskägda butikerna var en kameralins där priset trissats upp till åtta gånger internetpriset. De flesta ställena är basarer och inte butiker. Något bra ställe att inhandla garmingrejor fann jag aldrig - om jag mot förmodan skulle kommit på ytterligare någon oundgänglig pryl.