Billig prisvärd GPS för fjällvandring?

- Bra batteri tid
- Rejäl

Har GPS i android telefonen men inser att det måste vara klart bättre med bra frilufts GPS.
Vi vill ha något mer tåligt och med lite mer precision.

Tips?
 
Jag har bra erfarenheter av Garmin. Paddlar mycket kajak och använder då en eTrex Venture hc. Den är billig, har bra batteritid, är enkel och lära, har inte mängder av "onödiga funktioner", är stöttålig och 100% vattentät. Jag gav runt 1000-lappen för den.

/tim
 
Jag skulle undvika eTrex-serien stenhårt eftersom klistret som fäster "gummiöverdraget" till enheterna löses upp utav värme (en enda solig dag på cykelstyret kan räcka) till en klibbig geggamoja - det blir inte hårt igen när det kallnar - och gummit lossnar därefter. Ej fältdugliga. Garmins övriga GPSer, typ GPSMAP serien och GPS60, är bra.
 
Du nämner billig? vad är billigt i din värld?

Om du provar att ange "GPS" som sökord här på forumet så får du mycket spännande läsning.

Det finns många bra prylar beroende på vad man gillar att göra, min egna bedömning/summering är att Garmin 60 Csx har gjort få personer gråtfärdiga.

Så jag skulle satsat mina slantar på en Garmin 62, då den är efterträdare till den ypperliga Garmin 60.

Detta grundar jag på att jag har en 60Csx själv plus det där med pekskärm verkar dra mer batteri (dock har jag ingen fakta på detta).
Enkelt.
 
Detta har jag faktiskt råkat ut för.

Jag skulle undvika eTrex-serien stenhårt eftersom klistret som fäster "gummiöverdraget" till enheterna löses upp utav värme (en enda solig dag på cykelstyret kan räcka) till en klibbig geggamoja - det blir inte hårt igen när det kallnar - och gummit lossnar därefter. Ej fältdugliga. Garmins övriga GPSer, typ GPSMAP serien och GPS60, är bra.

Men det åtgärdades på garantin. Jag har 2 Etrex och bara den äldre (Legend C) råkade ut för detta.
Annars kan jag rekomendera Etrex Vista/Legend HCx. Cirka 1500:- (Legend) inkl moms och frakt (Pixmania).
Mycket GPS för pengarna. Tar sjökort och vägkartor. Förmodligen även terrängkartor.
Suverän batteritid med Energizer Litium, ca 40 timmar (med avstängd skärmbelysning).

thomas
 
Det där måste jag dementera stenhårt efter att ha haft en eTrex Vista C och eTrex Vista HCx i många år, jag har dock läst att det hänt men knappast vanligt. Första köpte jag 2004 och den nyare 2008 tror jag. Jag har mest använt dem vid friluftsliv (vandring, fiske och jakt), cykel och väldigt mycket på motorcykel. Dvs. du kan inte såga hela eTrex-serien baserat på en enda apparat, blir ju väldigt knasigt. Jag skulle tvärtemot rekommendera eTrex, har kompisar som har äldre varianter, tror det är Legend. Nu kommer det visst en ny eTrex-line så kanske dags att uppgradera. Jag är grymt nöjd med min HCx, den har varit med om mycket. På hoj har den hängt med i solljus hela långa dagar i upp till 285 km/h (flygraka) :)

Jag skulle undvika eTrex-serien stenhårt eftersom klistret som fäster "gummiöverdraget" till enheterna löses upp utav värme (en enda solig dag på cykelstyret kan räcka) till en klibbig geggamoja - det blir inte hårt igen när det kallnar - och gummit lossnar därefter. Ej fältdugliga. Garmins övriga GPSer, typ GPSMAP serien och GPS60, är bra.
 
Limmet

har släppt på min Vista HCx och tidigare även på min svartvita Legend. Misstänker att det är en kombination av svett och värme som har effekten och att temperaturväxlingar också bidrar (kyla).

Ett värre fel på min HCx är att strömförsörjningen från batterifacket havererat förmodlingen ärg på kontakterna mot moderkortet som inte lär vara lödda. Går fortfarande att mata GPSen med USB-kontaktens ström.

Funktionerna frånsett ovanstående är vettiga på Etrex HCx men den kunde vara lite mera fältmässig/pålitlig. Tyvärr finns det troligen inget som är bättre för konsumentbruk? Känns surt att investeringarna jag gjort i kartor inte kan flyttas över till en ny enhet.

Thure
 
Det där måste jag dementera stenhårt efter att ha haft en eTrex Vista C och eTrex Vista HCx i många år, jag har dock läst att det hänt men knappast vanligt....

Jag vet iallafall att det varit så allvarligt att Garmin ett tag sände ut "kit" till drabbade med nytt gummi och den förbannade klistertejpen (även om garantin gått ut). Har själv fått hem ett par såna. Dessvärre hände samma sak med både min eTrex original och en eTrex Legend. Båda reparerades med såna kit och reparationerna kladdade också sönder efter ett tag. Köpte en eTrex H för två år sen för att jag hörde att problemet nu var löst mha mera värmefast klister. Nu är även den på väg att bli en geggamoja.

Därför kan jag iallafall inte ändra min egen rek från "undvik totalt" vad gäller etrex-serien. Det bör nämnas att prylarna inte varit i fält särskilt mycket alls... några cykelturer och ett par vandringar om året.

Har ni en eTrex som gummit släppt från, och garantin gått ut, kan dock gummit tvättas med bensin och sättas fast med silanebaserat lim (kallas tex. Loctite Repair Extreme). Det håller hyfsat till skillnad från garmins klister.
 
Även 60-serien

kan drabbas av att batterifacket tappar kontakten med moderkortet. Billig elektronik har förvisso inte bara Garmin. Men vi vet mer om Garmins typfel i och med att Garmin har så stor marknadsandel. Gummiproblemet på etrex är irriterande men funktionen brukar kvarstå även om man kan behöva trycka flera gånger på någon av knapparna.

Thure
 
Uppföljning

Tog mig igår kväll in i min Vista HCx. Det var lätt tog bort gummibandet och dubbelhäftande tape och innanför det vanlig genomskinlig tape. Därefter kunde jag snåppa isär GPSens två halvor. Visade sig att även USB-kontakten bara ligger an mot moderkortet. Använde kontaktsprej och efter hoptejpning med ny tape funkar faktiskt GPSen igen med drivning via batterfacket. Får återkomma med bilder och rapport om åtgärden gett varaktig effekt. Lägger en länk till en annan tråd där detta diskuterats tidigare. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57642

Thure
 
Jag har en Garmin 60 Cx och hittills har mitt Blocket-fynd för 750 spänn fungerat klockrent, har bra batteritid, går på standardbatterier eller laddningsbara, vattentät och ganska basic utan en massa lull-lull. Kort sagt, den gör vad den ska och gör det bra.

Att det blev en Garmin berodde på två saker, dels att den funkar trots ett tufft liv och så är den "hackningsbar" så att jag kan modifiera programvaran efter mina behov.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.